Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Technologie antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji i urządzeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji i urządzeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki, konstrukcji maszyn, części maszyn. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie |
W-3 | Podstawowa znajomość technologii stosowanych w rolnictwie, leśnictwie oraz przetwórstwie rolno-spożywczym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki |
C-2 | Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego |
C-3 | Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn. Oczyszczanie mechaniczne wybranych elementów maszyn. Oczyszczanie chemiczne wybranych materiałów konstrukcyjnych. Mycie maszyn oraz elementów. Nakładanie SOCZ oraz ocena jakości powłoki. Malowanie elementów maszyn | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji w rolnictwie i innych branżach gospodarczych - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę | 1 |
T-W-2 | Ocena agresywności środowisk korozyjnych występujących w rolnictwie. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w rolnictwie. | 2 |
T-W-3 | Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich. | 1 |
T-W-4 | Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk i miejsc do przechowywania maszyn. | 1 |
T-W-5 | Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca w naprawach i przeglądach okresowych, posezonowa. Konserwacja elementów powtarzających się i roboczych maszyn rolniczych. | 2 |
T-W-6 | Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji. | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Studiowanie bibliografii | 21 |
A-A-3 | Wykonanie prezentacji, projektu | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe |
M-5 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie projektu |
S-4 | Ocena formująca: Kontrolne sprawdziany wiadomości na początku zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O07-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod jej przeciwdziałania | TRL_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O07-2_U01 Student potrafi na podstawie informacji z dostępnej bibliografi oraz wiedzy praktycznej dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w rolnictwie i leśnictwie przed korozją | TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U16, TRL_1A_U20, TRL_1A_U29 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O07-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O07-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod jej przeciwdziałania | 2,0 | |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O07-2_U01 Student potrafi na podstawie informacji z dostępnej bibliografi oraz wiedzy praktycznej dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w rolnictwie i leśnictwie przed korozją | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O07-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banaszkiewicz J., Kamiński M, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
- Szczygieł B, Ochrona przed korozją w pojazdach, Oficyna Wydaw. Politech. Wrocławskiej, Wrocław, 1996
- Oprzędkiewicz J., Stolarski B, Technologia i systemy recyklingu samochodów, WNT, 2003