Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | określony zasób wiedzy z matematyki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | opanowanie przez studentów podstawowych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów |
C-2 | przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru |
C-3 | wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | rozwiązywanie zadań z zakresu rozciągania i ściskania osiowego | 2 |
T-A-2 | rozwiązywanie zadań z zakresu skręcania | 2 |
T-A-3 | rozwiązywanie zadań z zakresu wyboczenia prętów | 2 |
T-A-4 | rozwiązywanie zadań z zakresu wytrzymałości złożonej | 2 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | próba statycznego rozciagania metali, próba ściskania drewna | 2 |
T-L-2 | doświadczalne wyznacznie momentów bezwładności przekroju pręta | 2 |
T-L-3 | próba zginania płaskiego, próba zginania ukośnego | 2 |
T-L-4 | próba skręcania pręta o przekroju kołowym | 2 |
T-L-5 | próba wyboczenia pręta | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | wiadomości wstępne - pojęcie i rodzaje naprężeń i odkształceń, podstawowe zasady w wytrzymałości materiałów | 1 |
T-W-2 | rozciąganie i ściskanie osiowe, próba statycznego rozciągania i ściskania materiałów | 3 |
T-W-3 | ścinanie technologiczne, momenty bezwładności figur płaskich | 3 |
T-W-4 | skręcanie | 3 |
T-W-5 | zginanie pretów prostych | 3 |
T-W-6 | wyboczenie sprężyste i niesprężyste prętów | 2 |
T-W-7 | elementy wytrzymałości złożonej i zmęczeniowej | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do sprawdzianów i samodzielne rozwiązywanie zadań | 14 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i konsultacje | 6 |
A-L-3 | opracowywanie sprawozdań | 16 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 7 |
A-W-4 | uczestnictwo i przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | przedstawianie przykładowych rozwiązań zadań z zakresu wytrzymałości materiałów |
M-3 | wykonywanie prób laboratoryjnych |
M-4 | samodzielne rozwiązywanie przez studentów zadań z zakresu wytrzymałości materiałów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: egzamin |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdań |
S-4 | Ocena formująca: obserwacja postawy studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C15_W01 opanowanie przez studentów podstawowych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów | TRL_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C15_U01 przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru | TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-L-3, T-L-1 | M-3, M-2, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C15_K01 wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-L-3, T-L-1 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C15_W01 opanowanie przez studentów podstawowych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów | 2,0 | |
3,0 | student orientuje się w zakresie podstawowych i najważniejszych pojęć, zasad, praw i związków występujących w wytrzymałości materiałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C15_U01 przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zastosować podstawowe pojęcia, zasady, prawa i związki występujące w wytrzymałości materiałów do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C15_K01 wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje podstawowe wyczulenie odpowiedzialności za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Misiak, Mechanika techniczna. Tom 1. Statyka i wytrzymałośc materiałów, WNT, Warszawa
- Jerzy Zielnica, Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
Literatura dodatkowa
- Zbigniew Brzoska, Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa
- Janusz Walczak, Wytrzymałość materiałów oraz podstawy teorii sprężystości i plastyczności. Tom 1, PWN, Warszawa-Kraków
- Aleksander Lisowski, Adam Siemieniec, Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczń - zadania, PWN, Warszawa