Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Części maszyn:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Części maszyn | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętność dotyczące rysunku technicznego, mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową, zasadą działania oraz obliczaniem części maszyn |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Konstruowanie i obliczenia wytrzymałościowe połączeń nitowych, spawanych, zgrzewanych, lutowanych, klejonych, wpustowych, wielowypustowych, kołkowych, sworzniowych, klinowych, wtłaczanych, skurczowych, gwintowych, sprężyn śrubowych, osi, wałów, łożysk ślizgowych, łożysk tocznych, przekładni zębatych, przekładni ciernych walcowych, przekładni pasowych, przekładni łańcuchowych, sprzęgieł i hamulców. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Połączenia nitowe, siły i naprężenia w złączach.. Połączenia spawane i ich zastosowanie. Rodzaje spoin spawalniczych. Połączenia zgrzewane, lutowane, klejone i ich zastosowanie. Połączenia wciskowe. Charakterystyka i klasyfikacja połączeń wpustowych, wielowypustowych, kołkowych, sworzniowych i klinowych. Połączenia gwintowe. Rodzaje gwintów i ich zastosowanie. Budowa i podstawowe parametry gwintu. Klasyfikacja sprężyn. Podstawowe parametry sprężyn śrubowych. Klasyfikacja osi, wałów i czopów. Klasyfikacja łożysk. Rodzaje łożysk tocznych i ich oznaczenie. Parametry przekładni mechanicznych. Przekładnie zębate, cierne, pasowe i łańcuchowe. Rodzaje i charakterystyka sprzęgieł i hamulców. Klasyfikacja uszczelnień technicznych. Materiały uszczelniające. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń | 42 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 42 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C16_W01 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie konstrukcji maszyn obejmującą elementy i połączenia kształtowe, wciskane, gwintowe, sprężyste, łożyskowanie i uszczelnienia, osie, wały, sprzęgła i hamulce, przekładnie mechaniczne, dobór i obliczenia wytrzymałościowe części maszyn | TRL_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C16_U01 potrafi zastosować poznaną wiedzę z nauki o materiałach, mechaniki technicznej oraz wytrzymałości materiałów do konstruowania oraz obliczania wytrzymałości i wymiarów części maszyn | TRL_1A_U01, TRL_1A_U07, TRL_1A_U29 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C16_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C16_W01 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie konstrukcji maszyn obejmującą elementy i połączenia kształtowe, wciskane, gwintowe, sprężyste, łożyskowanie i uszczelnienia, osie, wały, sprzęgła i hamulce, przekładnie mechaniczne, dobór i obliczenia wytrzymałościowe części maszyn | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym je wykorzystaniem jej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C16_U01 potrafi zastosować poznaną wiedzę z nauki o materiałach, mechaniki technicznej oraz wytrzymałości materiałów do konstruowania oraz obliczania wytrzymałości i wymiarów części maszyn | 2,0 | |
3,0 | Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C16_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kuczewski J., Miszczak M., Podstawy konstrukcji maszyn rolniczych i leśnych, SGGW, Warszawa, 1996
- Kuczewski J., Miszczak M.:, Części maszyn i teoria mechanizmów, PWN, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996
- Rutkowski A., Stępniewska A., Zbiór zadań z części maszyn, WSIP, Warszawa, 1996
- praca zbiorowa, Poradnik mechanika, REA, Warszawa, 2008