Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki spalinowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej |
W-2 | podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego |
C-2 | poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego |
C-3 | nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa silnika spalinowego | 1 |
T-A-2 | Zasada działania silnika | 1 |
T-A-3 | Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI | 1 |
T-A-4 | Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS | 1 |
T-A-5 | Układy rozrządu silników | 1 |
T-A-6 | Komory spalania | 1 |
T-A-7 | Układy smarowania | 1 |
T-A-8 | Układy chłodzenia | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż. | 1 |
T-L-2 | Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika | 3 |
T-L-3 | Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika | 3 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego | 1 |
T-W-2 | Wskaźniki pracy silnika | 1 |
T-W-3 | Dynamika układu korbowo-tłokowego | 2 |
T-W-4 | Charakterystyki silników | 2 |
T-W-5 | Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS | 2 |
T-W-6 | Toksyczność spalin | 2 |
T-W-7 | Doładowanie silników | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 18 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń | 21 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | samodzielne przygotowanie do wykładów | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego |
S-3 | Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania |
S-4 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C19_W01 ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania | TRL_1A_W21 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C19_U01 potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U19, TRL_1A_U24, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C19_K01 ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy | TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C19_W01 ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania | 2,0 | |
3,0 | ma wystarczającą wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C19_U01 potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | 2,0 | |
3,0 | wystarczająco potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C19_K01 ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, wystarczająco potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010