Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 1,00,46egzamin
laboratoriaL5 10 1,00,27zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 8 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej
W-2podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa silnika spalinowego1
T-A-2Zasada działania silnika1
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI1
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS1
T-A-5Układy rozrządu silników1
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania1
T-A-8Układy chłodzenia1
8
laboratoria
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika3
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika3
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza3
10
wykłady
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika1
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego2
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS2
T-W-6Toksyczność spalin2
T-W-7Doładowanie silników2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych18
A-A-3przygotowanie do kolokwium4
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń21
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2samodzielne przygotowanie do wykładów15
A-W-3przygotowanie do egzaminu3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C19_W01
ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
TRL_1A_W21C-2T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C19_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U19, TRL_1A_U24, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C19_K01
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C19_W01
ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
2,0
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C19_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
2,0
3,0wystarczająco potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C19_K01
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, wystarczająco potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa silnika spalinowego1
T-A-2Zasada działania silnika1
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI1
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS1
T-A-5Układy rozrządu silników1
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania1
T-A-8Układy chłodzenia1
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika3
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika3
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika1
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego2
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS2
T-W-6Toksyczność spalin2
T-W-7Doładowanie silników2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych18
A-A-3przygotowanie do kolokwium4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń21
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2samodzielne przygotowanie do wykładów15
A-W-3przygotowanie do egzaminu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C19_W01ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przenoszenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
Cel przedmiotuC-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
Treści programoweT-W-4Charakterystyki silników
T-W-6Toksyczność spalin
T-W-2Wskaźniki pracy silnika
T-W-7Doładowanie silników
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C19_U01potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - dostrzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Cel przedmiotuC-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych
Treści programoweT-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wystarczająco potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C19_K01ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych
C-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
Treści programoweT-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza
T-A-6Komory spalania
T-A-2Zasada działania silnika
T-A-5Układy rozrządu silników
T-A-1Budowa silnika spalinowego
T-A-7Układy smarowania
T-A-8Układy chłodzenia
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS
T-W-4Charakterystyki silników
T-W-6Toksyczność spalin
T-W-2Wskaźniki pracy silnika
T-W-7Doładowanie silników
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, wystarczająco potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0