Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy produkcji zwierzęcej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy produkcji zwierzęcej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ma podstawową wiedzę biologiczną z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów zwierzęcych na poziomie komórek, tkanek, narządów i całego organizmu |
W-2 | Ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z biologicznymi uwarunkowaniami produkcji zwierzęcej |
C-2 | Prezentacja i krytyczna analiza możliwości wykorzystania różnych systemów i metod chowu, hodowli oraz użytkowania zwierząt |
C-3 | Zwrócenie uwagi na ekonomiczne, środowiskowe i zdrowotne skutki chowu, hodowli i użytkowania zwierząt |
C-4 | Przedstawienie zadań, perspektywy i nowych wyzwań, przed którymi stoi sektor produkcji zwierzęcej i sposobów ich realizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systemy i metody doskonalenia, utrzymania i użytkowania zwierząt. | 6 |
T-A-2 | Nowoczesne metody intensyfikacji chowu i hodowli zwierząt z uwzględnieniem dbałości środowisko naturalne i zachowaniem bioróżnorodności. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologiczne podstawy chowu i hodowli zwierząt | 3 |
T-W-2 | Zasady zachowania dobrostanu zwierząt i zdrowia człowieka. | 3 |
T-W-3 | Nowoczesne metody intensyfikacji chowu i hodowli zwierząt z uwzględnieniem dbałości środowisko naturalne i zachowaniem bioróżnorodności. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Zaliczenie i omówienie wyników | 3 |
A-A-3 | Powtórzenie materiału | 20 |
A-A-4 | konsultacje indywidualne | 4 |
A-A-5 | przygotowanie do dyskusji | 9 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | zaliczenie i omówienie wyników | 3 |
A-W-3 | powtórzenie materiału | 20 |
A-W-4 | konsultacje indywidualne | 3 |
A-W-5 | przygotowanie do dyskusji | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | prezentacja przygotowana przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C02_W01 Student opisuje i objaśnia biologiczne podstawy produkcji zwierzęcej oraz zoohigieniczne wymagania zwierząt | TRL_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
TRL_1A_C02_W02 Rozumie celowość stosowania i zna tradycyjne i nowoczesne metody rozrodu i genetycznego doskonalenia zwierząt oraz potrafi wymienić i wskazać optymalne dla danego gatunku i kierunku użytkowego systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania zwierząt | TRL_1A_W10 | — | — | C-2 | T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
TRL_1A_C02_W03 Rozpoznaje zagrożenia dla ludzi, zwierząt, środowiska i bioróżnorodności wynikające ze stosowania tradycyjnych i nowoczesnych technologii produkcji zwierzęcej | TRL_1A_W10 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C02_U01 Dokonuje krytycznej analizy dotychczas stosowanych metod i systemów produkcji zwierzęcej oraz potrafi zaproponować adekwatne dla danego gatunku i typu użytkowania nowoczesne metody intensyfikacji produkcji zwierzęcej | TRL_1A_U10 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
TRL_1A_C02_U02 potrafi oceniać skutki stosowanych technologii w produkcji zwierzęcej pod kątem ich wpływu na środowisko, zdrowie ludzi, dobrostan zwierząt i efekty ekonomiczne | TRL_1A_U10 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-2 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
TRL_1A_C02_U03 posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących chowu hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt oraz potrafi zaprezentować swoje stanowisko na tematy szeroko rozumianej produkcji zwierzęcej i jej wieloaspektowych skutków | TRL_1A_U10 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C02_K01 Przejawia wrażliwość i odpowiedzialność za dobrostan zwierząt, zdrowie ludzi i ochroną środowiska i podejmując działania związane z produkcją zwierzęcą kieruje się zasadami etyki | TRL_1A_K06 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-A-2 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C02_W01 Student opisuje i objaśnia biologiczne podstawy produkcji zwierzęcej oraz zoohigieniczne wymagania zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia błędy w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
TRL_1A_C02_W02 Rozumie celowość stosowania i zna tradycyjne i nowoczesne metody rozrodu i genetycznego doskonalenia zwierząt oraz potrafi wymienić i wskazać optymalne dla danego gatunku i kierunku użytkowego systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia błędy w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
TRL_1A_C02_W03 Rozpoznaje zagrożenia dla ludzi, zwierząt, środowiska i bioróżnorodności wynikające ze stosowania tradycyjnych i nowoczesnych technologii produkcji zwierzęcej | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia błędy w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C02_U01 Dokonuje krytycznej analizy dotychczas stosowanych metod i systemów produkcji zwierzęcej oraz potrafi zaproponować adekwatne dla danego gatunku i typu użytkowania nowoczesne metody intensyfikacji produkcji zwierzęcej | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
TRL_1A_C02_U02 potrafi oceniać skutki stosowanych technologii w produkcji zwierzęcej pod kątem ich wpływu na środowisko, zdrowie ludzi, dobrostan zwierząt i efekty ekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
TRL_1A_C02_U03 posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących chowu hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt oraz potrafi zaprezentować swoje stanowisko na tematy szeroko rozumianej produkcji zwierzęcej i jej wieloaspektowych skutków | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C02_K01 Przejawia wrażliwość i odpowiedzialność za dobrostan zwierząt, zdrowie ludzi i ochroną środowiska i podejmując działania związane z produkcją zwierzęcą kieruje się zasadami etyki | 2,0 | student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego. |
3,0 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego. | |
3,5 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego. | |
4,0 | student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego | |
5,0 | student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego. |
Literatura podstawowa
- Filistowicz Andrzej (red.) praca zbiorowa, Planowanie i organizacja hodowli zwierząt gospodarskich. wybrane zagadnienia., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004
- Dorota Jamroz red. praca zbiorowa, Żywienie zwierząt i paszoznawstwo. T. 1. Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Dorota Jamroz, Andrzej Potkański (red.) praca zbiorowa, Żywienie zwierząt i paszoznawstwo. T. 2. Podstawy szczegółowego żywienia zwierząt., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Kołacz Roman, Dobrzański Zbigniew., Higiena i dobrostan zwierząt gospodarskich., AR we Wrocławiu, 2006
- Red. Szulc Tadeusz, Chów i hodowla zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu., Wrocław, 2011
- Red. Szulc Tadeusz, Hodowla zwierząt Tom 1. i 2., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2011
- Tajner-Czopek A., Kita A., Analiza żywności – jakość produktów spożywczych, • Tajner-Czopek A., Kita A. Analiza żywności – jakość produktów spożywczych, 2005 r., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu., Wrocław, 2005
Literatura dodatkowa
- (red.) Szulc Tadeusz, Zygmunt Litwińczuk, Hodowla i użytkowanie bydła, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2011
- red. Ziemiński R., Podstawy chowu zwierząt z zoohigieną, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 1999
- Bolesław Nowicki, Stanisław Jasek, Janusz Maciejowski, Piotr Nowakowski, Edward Pawlina. Redakcja naukowa: Edwardlina, Rasy zwierząt gospodarskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Strabel Tomasz, Rzewuska Katarzyna, Planowanie i organizacja pracy hodowlanej., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2010