Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze podstawy leśnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze podstawy leśnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe zagadnienia przyrodnicze |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki leśnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Las jako system ekologiczny, jefo funkcja w krajobrazie. Ogolna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w polsce - struktura zasobów lesnych | 2 |
T-W-2 | Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Regionalizacja przyrodniczo-leśna | 2 |
T-W-4 | Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu. | 2 |
T-W-5 | Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo na wykładach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie referatu | 6 |
A-W-3 | przygotowanie się do sprawdzanów w formie pisemnej | 10 |
A-W-4 | czytanie literatury | 7 |
A-W-5 | aktywnośc na wykładzie | 1 |
A-W-6 | przygotowanie sie do wykładu | 18 |
A-W-7 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | praca w grupach |
M-2 | metoda problemowa |
M-3 | wyklad informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: ocena ze sparwdzianu w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O01-2_W01 student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce leśnej | TRL_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O01-2_U01 TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski. wykaże także znajomość systemów i stosowanych w hodowli lasu | TRL_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O01-2_K01 TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej i jego funkcji przyrodniczej | TRL_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O01-2_W01 student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce leśnej | 2,0 | student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń |
3,0 | student zna jedynie podstawowe zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń | |
3,5 | student zna nieliczne zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń | |
4,0 | student w stopniu dobrym zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń | |
4,5 | student zna liczne zasady jakimi należy się kierować przy działalności leśnej | |
5,0 | student zna liczne zasady jakimi należy się kierować przy działalności leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O01-2_U01 TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski. wykaże także znajomość systemów i stosowanych w hodowli lasu | 2,0 | Student nie posaiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej |
3,0 | Student posiada podsawowe umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej | |
3,5 | Student posiada nieliczne umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej | |
4,0 | Student posiada umiejętności w stopniu dobrym do pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej | |
4,5 | Student posiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i szybko potrafi sie nimi posługiwać | |
5,0 | Student posiada umiejętności w stopniu bardzo dobrym pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O01-2_K01 TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej i jego funkcji przyrodniczej | 2,0 | student nie ma świadomości roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka |
3,0 | student ma podsatwowa świadomość o roli gospoadaczej i ekologicznej lasu dla funkcjonowania człowieka | |
3,5 | student ma wiewielką świadomość roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka | |
4,0 | student ma świadomości w stopniu dobrym o roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka | |
4,5 | student ma świadomości w stopniu dobrym o roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka i potrawi ja wykorzystywać | |
5,0 | student ma świadomości w stopniu bardzo dobrym o roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka |
Literatura podstawowa
- Szymański s., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa, 2000
- Smurzyński E., Hodowla lasu, PWRiL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Falencka -Jablońska I., Zagrożenie środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1998