Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Maszyny przepływowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny przepływowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | określony zakres wiedzy z matematyki, fizyki oraz umiejetność czytania rysunków technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających |
C-2 | nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających |
C-3 | wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań) | 3 |
T-A-2 | pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji) | 3 |
T-A-3 | rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego | 3 |
T-W-2 | pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp | 3 |
T-W-3 | maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne) | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | przygotowywanie samodzielnych opracowań na zadane tematy | 15 |
A-A-4 | studiowanie literatury | 15 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | studiowanie literatury literatury | 15 |
A-W-4 | przygotowanie opracowań na zadane tematy | 15 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metody podające |
M-3 | samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań na zadane tematy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych przez studentów |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja postawy sudentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O06-2_W01 pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających | TRL_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O06-2_U01 nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających | TRL_1A_U01, TRL_1A_U07, TRL_1A_U19 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O06-2_K01 wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O06-2_W01 pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę w zakresie ogólnej budowy, zasad działania i eksploatacji pomp wirowych, sprężarek przepływowych, dmuchaw i wentylatorów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O06-2_U01 nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających | 2,0 | |
3,0 | student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować pompy wirowe, dmuchawy i wentylatory | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O06-2_K01 wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie maszyn przepływowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Olszewski, Maszynoznawstwo ogólne dla akademii rolniczych, WNT, Warszawa
- Witold Biały, Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa
- Jan Kijewski, Andrzej Miller, Kazimierz Pawlicki, Tadeusz Szolc, Maszynoznawstwo, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Waldemar Jędral, Pompy wirowe, PWN, Warszawa
- Stanisław Fortuna, Wentylatory. Podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno-eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent s. c., Kraków