Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy wyceny nieruchomości i obiektów technicznych w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy wyceny nieruchomości i obiektów technicznych w rolnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Słowik <jm07559@zut.edu.pl>, Wojciech Słowik <sw06505@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych zagadnień z gleoznawstwa,produkji roślinnej i zwięrzęcej oraz maszyn i budowli rolniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu metod szacowania wartości gruntów, maszyn, urządzeń i obiektów technicznych.stosowanych w rolnictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rodzaje nieruchomości – podział według kryterium podmiotowego i przedmiotowego. Zasady gospodarki ziemią na obszarach wiejskich. Elementy oceny ziemi na potrzeby produkcji rolnej. Wyłączanie gruntów z produkcji rolnej i leśnej. Źródła informacji o nieruchomościach. Układ, forma i treść operatu szacunkowego. Ustalenie stanu prawnego przedmiotu wyceny. Metodologia wyceny nieruchomości. Badanie i analiza rynku nieruchomości dla potrzeb wyceny. Metody wyceny zasiewów i upraw rolnych. Wycena plantacji kultur wieloletnich. Wycena nieruchomości rolnych wykorzystywanych jako stawy rybne. Cechy taksacyjne drzew i drzewostanów. Urządzenia techniczne jako przedmiot wyceny – definicje. Metody oceny stanu technicznego. Sposoby wyznaczania zużycia technicznego. Procedura wyceny metodą porównania parami. Metoda analizy statystycznej rynku i jej wykorzystanie w wycenie maszyn i urządzeń. Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomościami | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu rzeczoznawstwa majątkowego, pojęcia i definicje dotyczące nieruchomości. Podstawy gospodarki nieruchomościami rolnymi. Rynek nieruchomości. Zasady sporządzania operatu szacunkowego. Podejścia, metody i techniki szacowania nieruchomości. Wycena gruntów rolnych i gruntów pod wodami. Wycena upraw jednorocznych oraz sadów, plantacji wieloletnich oraz lasów i gruntów zadrzewionych. Wycena maszyn, urządzeń, budynków gospodarczych i obiektów technicznych. Prawa i obowiązki rzeczoznawcy majątkowego. Wymogi kwalifikacyjne i odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawcy. Standardy zawodowe oraz kodeks etyki zawodowej rzeczoznawcy majątkowego. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 22 |
A-A-3 | Konsultacje | 15 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 22 |
A-W-3 | Konsultacje | 15 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją, samodzielny dobór metody i wycena wybranego obiektu rolniczego. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O10-1_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa oraz zarządzania | TRL_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O10-1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, w sposób ogólny analizuje i ocenia pod wzgledem prawnym funkcjonowanie prostych systemów dla obszaru techniki trolniczej, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych metod przy rozwiazywaniu problemów | TRL_1A_U01, TRL_1A_U21, TRL_1A_U29 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O10-1_K01 Potyrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | TRL_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O10-1_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa oraz zarządzania | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O10-1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, w sposób ogólny analizuje i ocenia pod wzgledem prawnym funkcjonowanie prostych systemów dla obszaru techniki trolniczej, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych metod przy rozwiazywaniu problemów | 2,0 | Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O10-1_K01 Potyrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji |
3,0 | Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje | |
3,5 | Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji | |
4,0 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły | |
4,5 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły | |
5,0 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania |
Literatura podstawowa
- Sawiłow E, Elementy wyceny nieruchomości rolnych, KPiUTW, AR, Wrocław, Wrocław, 2001
- Michalski R., Jóźwiak W., Metody oceny stanu technicznego, wycena pojazdów i maszyn., ART. Olsztyn, Olsztyn, 1998
- Klimek T., Podstawy wyceny wartości środków technicznych., Bomis Press Poznań, Poznań, 2006