Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Algorytmy i struktura danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Algorytmy i struktura danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych. |
C-2 | Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania. | 3 |
T-L-2 | Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu. | 3 |
T-L-3 | Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli. | 2 |
T-W-2 | Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji. | 1 |
T-W-3 | Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy. | 1 |
T-W-4 | Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda. | 1 |
T-W-5 | Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych. | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O05-1_W01 Wzrost wydajności w związku z algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie. | TRL_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O05-1_U01 Umożliwienie lepszego wykorzystania algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie. | TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O05-1_K01 Zapewnienie dobrych nawyków w pracy z komputerem | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O05-1_W01 Wzrost wydajności w związku z algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na poziomie advenced ECDL |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, potrafi przytoczyć źródła oraz potrafi ocenić jej prawdziwości. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O05-1_U01 Umożliwienie lepszego wykorzystania algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie. | 2,0 | Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
3,5 | Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
4,5 | Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O05-1_K01 Zapewnienie dobrych nawyków w pracy z komputerem | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się komputerem |
3,0 | Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z bazami danych. | |
3,5 | Student wykazuje się ponad podstawowymi nawykami w pracy z komputerem i programami związanymi z bazami danych i algorytmami. | |
4,0 | Student wykazuje się dobrymi nawykami w pracy z komputerem i programami związanymi z bazami danych i algorytmami. | |
4,5 | Student wykazuje się ponad dobrymi nawykami w pracy z komputerem i programami związanymi z bazami danych i algorytmami. | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrymi nawykami w pracy z komputerem i programami związanymi z bazami danych i algorytmami. |
Literatura podstawowa
- Simon Harris , James Ross, Algorytmy. Od podstaw., Helion, Warszawa, 2006
- Lech Banachowski , Krzysztof Diks , Wojciech Rytter, Algorytmy i struktury danych, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2006
- Access czyli komputerowe bazy danych, Help, 2005
- Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Piotr Stokłosa, Microsoft Office Access 2003 krok po kroku, Read Me, 2004
- M. Berg, de , M. Kreveld, van , M. Overmars , O. Schwarzkopf, Geometria obliczeniowa. Algorytmy i zastosowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2003