Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)
Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy biologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce, oraz rozwinięcie umiejętności przedstawiania swoich poglądów w twórczej dyskusji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt. | 2 |
T-K-2 | Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo unijne regulujące doświadczenia. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt? | 2 |
T-K-3 | Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certyfikacja Global.GAP. | 2 |
T-K-4 | Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku. | 2 |
T-K-5 | Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspakajanie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej. | 2 |
T-K-6 | Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt? | 2 |
T-K-7 | Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Przygotowanie się do zajęć na podstawie literatury. | 10 |
A-K-2 | Przygotowanie prezentacji na wybrany temat. | 10 |
A-K-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy. Dydaktyczna i twórcza dyskusja, burza mózgów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.1_W01 Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | RYBS3_3A_W01, RYBS3_3A_W04 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-5, T-K-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.1_U01 Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat | RYBS3_3A_U01, RYBS3_3A_U05 | — | C-1 | T-K-4, T-K-2, T-K-6, T-K-1, T-K-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.1_K01 Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka | RYBS3_3A_K04 | — | C-1 | T-K-4, T-K-2, T-K-5 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.1_W01 Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | 2,0 | Doktorant nie ma żadnej wiedzy na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE |
3,0 | Doktorant ma podstawową wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | |
3,5 | Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i wystarczającą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | |
4,0 | Doktorant ma dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i wystarczającą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | |
4,5 | Doktorant ma dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i bardzo dobrą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE | |
5,0 | Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.1_U01 Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat | 2,0 | Doktorant nie ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobrostan człowieka |
3,0 | Doktorant ma podstawową umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobrostan człowieka | |
3,5 | Doktorant ma dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz podstawową umiejętność oceny ich wpływu na dobrostan człowieka | |
4,0 | Doktorant ma dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz oceny ich wpływu na dobrostan człowieka | |
4,5 | Doktorant ma bardzo dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz dobrą umiejętność oceny ich wpływu na dobrostan człowieka | |
5,0 | Doktorant ma bardzo dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz oceny ich wpływu na dobrostan człowieka |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.1_K01 Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka | 2,0 | Doktorant nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka |
3,0 | Doktorant ma bardzo małe kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka | |
3,5 | Doktorant ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka | |
4,0 | Doktorant ma odpowiednie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka | |
4,5 | Doktorant ma dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka | |
5,0 | Doktorant ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Środowiska, Ustawa o ochronie przyrody, Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880., 2004
- Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach, Dz.U. z 2005 nr 33, 2005
- Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ustawa o ochronie zwierząt, Dz.U. 1997 Nr 111 poz. 724, nowelizacja styczeń 2012, 1997
Literatura dodatkowa
- Andrzej Lirski, Andrzej K. Siwicki, Jacek Wolnicki, WYBRANE ZAGADNIENIA DOBROSTANU KARPIA, IRŚ, Olsztyn, 2007