Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)
Sylabus przedmiotu Toksyny organizmów wodnych i lądowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksyny organizmów wodnych i lądowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotów: Ekologia, Biochemia, Toksykologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Ekologiczna rola naturalnych substancji szkodliwych. Organizmy toksyczne i jadowite | 1 |
T-K-2 | Zakwity wód jako przyczyna zagrożenia zdrowia zwierząt i człowieka | 2 |
T-K-3 | Rośliny, charakterystyka ich trucizn oraz działanie na człowieka i inne organizmy | 5 |
T-K-4 | Zwierzęta jadowite i toksyczne, ich trucizny, charakterystyka i działanie | 5 |
T-K-5 | Medyczne i inne możliwości wykorzystania toksyn roślinnych i zwierzęcych. Toksynologia | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | studia literatury związanej z przedmiotem | 10 |
A-K-3 | przygotowanie pracy zaliczeniowej i prezentacji na wybrany temat | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja związana z referatem i prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne oraz na podstawie udziału w dyskusji na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.4_W01 Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn. Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym oraz zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach. Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania. | RYBS3_3A_W04 | — | C-1 | T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.4_U01 Umie samodzielnie lub w zespole, wg przyjętego harmonogramu, wyszukaći interpretować informacje o organizmach i ich toksynach. Potrafi opracować zebrane informacje oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Potrafi określić działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz umie wskazać działania niezbędne do ograniczenia możliwości ich powstawania w procesie przetwarzania i przechowywania żywności. Zna zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi. | RYBS3_3A_U02, RYBS3_3A_U05 | — | C-1 | T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.4_K01 Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach z punktu widzenia bezpieczeństwa biocenoz oraz człowieka, jest świadomy ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o toksynach. | RYBS3_3A_K01, RYBS3_3A_K02, RYBS3_3A_K04 | — | C-1 | T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.4_W01 Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn. Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym oraz zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach. Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny | |
4,0 | Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować | |
4,5 | Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej | |
5,0 | Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.4_U01 Umie samodzielnie lub w zespole, wg przyjętego harmonogramu, wyszukaći interpretować informacje o organizmach i ich toksynach. Potrafi opracować zebrane informacje oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Potrafi określić działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz umie wskazać działania niezbędne do ograniczenia możliwości ich powstawania w procesie przetwarzania i przechowywania żywności. Zna zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi. | 2,0 | Student nie umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim |
3,0 | Student umie wyszukać, ale nie umie wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
3,5 | Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
4,0 | Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
4,5 | Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim | |
5,0 | Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.6.4_K01 Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach z punktu widzenia bezpieczeństwa biocenoz oraz człowieka, jest świadomy ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o toksynach. | 2,0 | Student nie spełnia wymienionych warunków |
3,0 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Burkhard B., Dietze P., Rośliny trujące, Wyd. Bellona, Warszawa, 2008
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Altmann H., Atlas trujących roślin i jadowitych zwierząt, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 2004
- Jaroniewski W., Gady jadowite, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1969
- S. Foster, R.A. Caras, A Field Guide to Venomous Animals and Poisonous Plants, Houghton Mifflin Harcourt, 1994
Literatura dodatkowa
- Mebs D., Venomous and Poisonous Animals, CRC Press, Scientific Publisher, Stuttgart, 2002
- Tam Garland, Alberto C. Barr, Toxic Plants and Other Natural Toxicants, CAB International, New York, 1998
- Richard F. Keeler, Anthony T. Tu, Handbook of Natural Toxins: Toxicology of Plant and Fungal Compounds, Dekker, 1991
- J. Whitfield Gibbons, A.R. Haynes, R.R Haynes, J.L. Thomas, Poisonous Plants and Ven Animals, Univ. Alabama Press, 1990