Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)

Sylabus przedmiotu Dydaktyka szkoły wyższej i nowoczesne techniki kształcenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Dydaktyka szkoły wyższej i nowoczesne techniki kształcenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 11 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 11 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 4 0,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 4 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii i socjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).6
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.5
11
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dy-daktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.4
4
wykłady
T-W-1Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia.5
T-W-2Pojęcie metod, klasyfikacja, metody słowne – wykład, dyskusja, opis, prace z książką), metody oparte na obserwacji (pomiar, pokaz), metody praktyczne (ćwiczenia, praca laboratoryjna).6
11
wykłady
T-W-1Wykład w szkole wyższej – zadania wykładu, recepcja wykładu, klasyfikacja, środki dydaktyczne, aktywizowanie studentów, treści wykładu.2
T-W-2Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia; pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia; plany i programy studiów; kształcenie ustawiczne; specyfika kształcenia dorosłych. Metodyka nauczania informatyki jako przykład dydaktyki szczegółowej.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń19
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń11
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach11
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu19
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egamin końcowy za wykłady oraz ocena ćwiczeń na podstawie samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_A.1-1_W01
Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
RYBS3_3A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_A.1-1_U01
Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
RYBS3_3A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-1M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_A.1-1_K01
Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
RYBS3_3A_K01, RYBS3_3A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-1M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_A.1-1_W01
Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
2,0
3,0Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_A.1-1_U01
Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
2,0
3,0Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_A.1-1_K01
Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
2,0
3,0Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Graf Punkt, Warszawa, 2002
  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003
  3. Juszczyk S. (red), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Nowacki T. W., Aktywizujęce metody w kształceniu, CODN, Warszawa, 1999
  2. Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).6
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.5
11

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dy-daktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia.5
T-W-2Pojęcie metod, klasyfikacja, metody słowne – wykład, dyskusja, opis, prace z książką), metody oparte na obserwacji (pomiar, pokaz), metody praktyczne (ćwiczenia, praca laboratoryjna).6
11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład w szkole wyższej – zadania wykładu, recepcja wykładu, klasyfikacja, środki dydaktyczne, aktywizowanie studentów, treści wykładu.2
T-W-2Pedagogiczne uwarunkowania doboru treści kształcenia; pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia; plany i programy studiów; kształcenie ustawiczne; specyfika kształcenia dorosłych. Metodyka nauczania informatyki jako przykład dydaktyki szczegółowej.2
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach11
A-A-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń19
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń11
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach11
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu19
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_A.1-1_W01Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych, pozwalającą doskonalić warsztat dydaktyczny oraz kształtować światopogląd.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia.
T-W-2Pojęcie metod, klasyfikacja, metody słowne – wykład, dyskusja, opis, prace z książką), metody oparte na obserwacji (pomiar, pokaz), metody praktyczne (ćwiczenia, praca laboratoryjna).
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.
T-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-A-1Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dy-daktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egamin końcowy za wykłady oraz ocena ćwiczeń na podstawie samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przedstawić pojęcie i ogólne cechy procesu kształcenia. Przedstawia role i zadania wykładu i ćwiczeń w szkole wyższej, rozumie znaczenie nauczania problemowego, zna zasady i metody doboru nowych technologii kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_A.1-1_U01Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej ( wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia.
T-W-2Pojęcie metod, klasyfikacja, metody słowne – wykład, dyskusja, opis, prace z książką), metody oparte na obserwacji (pomiar, pokaz), metody praktyczne (ćwiczenia, praca laboratoryjna).
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.
T-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-A-1Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dy-daktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egamin końcowy za wykłady oraz ocena ćwiczeń na podstawie samodzielnie skonstruowanego konspektu wykładu i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne do celów szczegółowych realizowanych podczas wykładów lub ćwiczeń. Wykazuje umiejętność nauczania problemowego i w uzasadniony dydaktycznie sposób stosuje najnowsze technologie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_A.1-1_K01Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
RYBS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z czynnikami i prawidłowościami charakterystycznymi dla procesów nauczania w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, ogólne cechy procesu kształcenia, ogniwa procesu kształcenia, wielostronne nauczania i uczenie się, przygotowanie do samokształcenia.
T-W-2Pojęcie metod, klasyfikacja, metody słowne – wykład, dyskusja, opis, prace z książką), metody oparte na obserwacji (pomiar, pokaz), metody praktyczne (ćwiczenia, praca laboratoryjna).
T-A-2Podstawy technologii kształcenia – rola i funkcje technicznych środków kształcenia w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkole wyższej. Klasyfikacja technicznych środków kształcenia. Zasady i metody doboru oraz stosowania technicznych środków wzrokowych, słuchowych.
T-A-1Kontrola i ocena kształcenia w szkole wyższej – metody konwencjonalne (ustne, pisemne, praktyczne, egzaminy). Testy dydaktyczne (rodzaje, cechy, przygotowanie, opracowanie wyników badań testowych).
T-A-1Ćwiczenia w szkole wyższej – pojęcie nauczania problemowego, rodzaje, czynności nauczyciela i studenta, gry dy-daktyczne. Pojęcia i rodzaje oprogramowania dydaktyki, środki do eksploatacji programów, ocena.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności wykazywanej podczas wykładu konwersatoryjnego i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy psychologicznej w pracy dydaktycznej i samokształceniu.
3,5
4,0
4,5
5,0