Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej (dla słuchaczy którzy nie mieli na studiach przedmiotów biologicznych) i wyższej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego racjonalnego wykorzystania zgodnie z ideą ekorozwoju. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia. Elementy biosystemów: abiotyczne (geofizyczne, geochemiczne, atmosfera, hydrosfera, pedosfera) i biotyczne. Prawa i zasady ekologiczne. Populacje, biocenozy i ekosystemy. Ewolucja biosystemów – typy sukcesji. Biomy lądowe i wodne. Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska. Ekologia człowieka, skutki progresu demograficznego - negatywne i pozytywne. Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie. Program NATURA 2000. Zasady monitoringu środowiskowego. Ekologizm a ekologia (ideologia a nauka). Pozarządowe organizacje ekologiczne i ich rola w procesie współrządzenia na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz Unii Europejskiej. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Konsulltacje i seminaria | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie konspektów i esejów | 18 |
A-W-4 | Studiowanie literatury i wymiana doświadczeń w internecie | 13 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny oparty na prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Moderacja dyskusji dydaktycznej "burza mózgów" w oparciu o realne problemy regionalne i lokalne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania słuchacza studium doktoranckiego do seminarium w formie ustnej lub pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego zadania |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - pisemne lub ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_A.3.1_W01 Słuchacz studium doktoranckiego definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne (np: ekologizm, biom, populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) | RYBS3_3A_W01, RYBS3_3A_W04 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
RYBS3_3A_A.3.1_W02 Słuchacz wie jak zdefiniować podstawowe procesy ekologiczne i ich skutki na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | RYBS3_3A_W01, RYBS3_3A_W04 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_A.3.1_U01 Słuchacz potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery. | RYBS3_3A_U01, RYBS3_3A_U05 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
RYBS3_3A_A.3.1_U02 Słuchacz stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych. | RYBS3_3A_U01, RYBS3_3A_U05 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_A.3.1_K01 Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | RYBS3_3A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_A.3.1_W01 Słuchacz studium doktoranckiego definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne (np: ekologizm, biom, populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz rozumie znaczenie przyrody w oparciu o podstawowe prawa i pojęcia ekologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYBS3_3A_A.3.1_W02 Słuchacz wie jak zdefiniować podstawowe procesy ekologiczne i ich skutki na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz jest w stanie zidentyfikować proces ekologiczny i przewidzieć jego skutki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_A.3.1_U01 Słuchacz potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz definieje podstawowe procesy ekologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYBS3_3A_A.3.1_U02 Słuchacz stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Suchacz potrafi zastosować podstawowe metody matematyczno - statystyczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_A.3.1_K01 Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005
- Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000
- Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999
- Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, 1996
- Zimny H., Ekologia ogólna, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2002
- Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy., Kurnatowska A. (red.), PWN, Warszawa - Łódź, 1997
- Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
- Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, 2005, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf
- Brown L.R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, Waerszawa, 2003
- Brown L.R., Flavin CH., Postel S., Na ratunek Ziemi, WSiP, Warszawa, 1994, 1
- Gore Al, Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, Ethos, Warszawa, 1996