Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)
Sylabus przedmiotu Techniki mowy i emisja głosu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki mowy i emisja głosu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sprawnie działajacy słuch, wzrok i mowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu. |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu). |
C-3 | Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłowa artykulacja i dykcja. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i spiewie. Doskonalenie umiejetnosci prawidłowego mówienia (cwiczenia nad prawidłowa artykulacja i dykcja). | 2 |
T-A-2 | Opracowanie literatury pieknej dostosowanej do indywidualnych mozliwosci wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne). | 1 |
T-A-3 | Patologie głosu i zaburzenia narzadu artykulacyjnego (wstepna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych cwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczace prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniace przed przeciazeniem głosu. | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wiadomosci o budowie i funkcjonowaniu narzadu mowy i słuchu. | 2 |
T-W-2 | Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o prace płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony). | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajeciach | 4 |
A-A-2 | Praca indywidualna i grupowa - cwiczenia w domu | 4 |
A-A-3 | Uczestnictwo w szukach teatralnych | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | Studiowanie zagadnień omawianych na wykładach | 11 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne : pokaz, cwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiagniecia własciwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słózaca osiagnieciu własciwej sprawnosci narzadów artykulacyjnych. |
M-2 | Metody eksponujace : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3-_A.1- 4_W01 Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | RYBS3_3A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3-_A.1- 4_U01 Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | RYBS3_3A_U03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3-_A.1- 4_K01 Student ma swiadomosc swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie. | RYBS3_3A_K01, RYBS3_3A_K04, RYBS3_3A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3-_A.1- 4_W01 Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawy z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3-_A.1- 4_U01 Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawowe umiejetności pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3-_A.1- 4_K01 Student ma swiadomosc swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawową swiadomość swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dolecka M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy., Warszawa, 1999
- Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
- Toczyńska B., Dykcja, 2000
Literatura dodatkowa
- Lubaś W., Urbańczyk S., Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków-Katowice, 1994
- Doroszewski W. (red.), Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 2008