Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Standardy mikrobiologiczne w analizie i ocenie jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Standardy mikrobiologiczne w analizie i ocenie jakości żywności | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejetnosci z zakresu mikrobiologii ogólnej, mikrobiologii żywności i podstaw biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z obowiazujacymi normami i rozporzadzeniami obowiązujacymi w analizie i ocenie jakości żywnosci |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami oznaczania zanieczyszczenia mikrobiologicznego w żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pobierania prób do badań | 2 |
T-L-2 | Praktyczne wykorzystanie norm i rozporządzeń w analizie i ocenie jakosci zywności | 1 |
T-L-3 | Analiza mikrobiologiczna żywności w kierunku Enterobacteriaceae | 2 |
T-L-4 | Analiza mikrobiologiczna żywności w kierunku gronkowców koagulazo-dodatnich | 2 |
T-L-5 | Analiza mikrobiologiczna żywności w kierunku Bacillus cereus. | 2 |
T-L-6 | Analiza mikrobiologiczna żywności w kierunku Salmonella | 2 |
T-L-7 | Analiza mikrobiologiczna żywności w kierunku L. monocytogenes | 2 |
T-L-8 | Badanie wody do picia metodami filtrów membranowych | 1 |
T-L-9 | Mikrobiologiczne psucie zywności | 2 |
T-L-10 | Mikroflora środowiska przetwórni jako nośnik zanieczyszczenia mikrobiologicznego produktu | 2 |
T-L-11 | Standardy mikrobiologiczne wybranych grup towarowych w analizie i ocenie jakosci zywnosci | 11 |
29 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności | 1 |
T-W-2 | Niedopuszczalne poziomy zanieczyszczenia mikrobiologicznego żywności | 2 |
T-W-3 | System HACCP jako narzędzie sterowania bezpieczeństwem żywności | 1 |
T-W-4 | Patogeny w żywności | 2 |
T-W-5 | patogenne Escherichia coli | 2 |
T-W-6 | Salmonellozy jelitowe i durowe | 2 |
T-W-7 | Pozostałe gram-ujemne pałeczki chorobotwórcze | 2 |
T-W-8 | Toksyny bakteryjne i mykotoksyny | 2 |
T-W-9 | Drożdze i pleśnie w żywności | 2 |
T-W-10 | Nowoczesne metody identyfikacji patogenów w żywności | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | aktywny udział w zajeciach | 29 |
A-L-2 | przygotowanie prezentacji | 15 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia czastkowego oraz zaliczenia końcowego | 50 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań | 25 |
119 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 22 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | zajecia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach |
M-3 | dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęć praktycznych |
S-2 | Ocena formująca: egzamin pisemny |
S-3 | Ocena formująca: ocena umiejętności organizacji stanowiska pracy do posiewó i odczytów, biegłości analitycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-15tr_W01 Student posiada wiedzę w zakresie metod oznaczania patogenów w żywności | TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-10, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-11, T-L-7, T-L-6, T-L-9 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-15tr_U01 Student posiada umięjętność posługiwania sie obowiązującymi normami i rozporzadzeniami dotyczacymi kryteriów mikorbiologicznych | TZZ_2A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-L-8, T-L-2, T-L-10, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-11, T-L-7, T-L-6, T-L-9 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-15tr_K01 Student ma świadomość różńorodności metod służących do identyfikacji patogenów w żywności | TZZ_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-11, T-L-7, T-L-6, T-L-9 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-15tr_W01 Student posiada wiedzę w zakresie metod oznaczania patogenów w żywności | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studentaw zakresie standardów mikrobiologicznych w ocenie produktów żywnościowych spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-15tr_U01 Student posiada umięjętność posługiwania sie obowiązującymi normami i rozporzadzeniami dotyczacymi kryteriów mikorbiologicznych | 2,0 | |
3,0 | Umiejetnośc studenta w zakresie standardów mikorbiologicznych spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-15tr_K01 Student ma świadomość różńorodności metod służących do identyfikacji patogenów w żywności | 2,0 | |
3,0 | Świadomość studentach na temat standardów mikrobiologicznych spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
- Gawęcki J., Libudzisz Z., Mikroorganizmy w zywnosci i żywieniu, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010
- Błażejak S., Gientka I., Wybrane zagadniea z mikrobiologii zywności, SGGW, Warszawa, 2010
- Normy PN ISO, 2011
- Rozporzadzenie Unii Europejskiej w sprawie kryteriów mikrobiologicznych, 2011
Literatura dodatkowa
- Molenda J., Mikrobiologia zywnosci pochodzenia zwierzecego, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2010