Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w biotechnologii żywności (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w biotechnologii żywności (blok) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Wybrane działy w biotechnologii żywności powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ogólnej technologii zywności, mikrobiologii żywności, charakterystyki podstawowych surowców pochodzenia zwierzecego i roslinnego, technologii mięsa, analizy jakości żywności, inżynierii procesoweji |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z cechami probiotycznymi mlecznych napojów fermentowanych |
C-3 | Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie |
C-4 | Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości | 2 |
T-L-3 | Produkcja kiełbas dojrzewających. Wpływ czynników technologicznych i surowcowych na jakość gotowego wyrobu | 6 |
T-L-4 | Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości | 2 |
T-L-5 | Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości | 4 |
T-L-6 | Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości | 2 |
T-L-7 | Pomiar tekstury biopreparatów | 2 |
T-L-8 | Ocena farinograficzna mąki pszennej | 2 |
T-L-9 | Wpływ enzymów amylolitycznych na reologię ciasta pszennego. Wpływ starterów fermentacji mlekowej (LAB) na jakość ciasta pszennego i żytniego | 3 |
T-L-10 | Blokowanie fermentacji a jakość pieczywa pszennego | 2 |
T-L-11 | Podsumowanie | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów | 1 |
T-W-2 | Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych | 3 |
T-W-3 | Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych. | 6 |
T-W-4 | Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki | 1 |
T-W-5 | Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej | 1 |
T-W-6 | Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim | 1 |
T-W-7 | Zarys technologii produkcji róznych wyrobów dojrzewajacych pochodzenia roslinnego. metody polepszania jakości wyrobow pikarniczych - korektory młynarskie i polepszacze piekarskie. Biotechnologia fermentacji mąki żytniej (zakwas piekarski). Odraczanie i blokowanie fermentacji w piekarstwie - rola, typy, mechanizmy i biotechnologia procesów. | 3 |
T-W-8 | Podsumowanie | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 24 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 25 |
A-L-4 | Konsultacje | 8 |
A-L-5 | Zaliczenie | 6 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 22 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu. |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C2_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości. | TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
TZZ_2A_C2_W03 Ma poszerzona wiedzę na temat technologii zywności pochodzenia zwierzęcego w zakresie metod przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatów stosowanych w technologii mleczarskiej | TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W14 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-2 |
TZZ_2A_C2_W04 Ma poszerzoną wiedzę na temat biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego w zakresie metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych | TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W14 | — | — | C-4 | T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C2_U01 Student potrafi wyprodukować różne rodzaje mięsnych produktów dojrzewajacych i ocenić ich jakosć | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
TZZ_2A_C2_U03 Posiada umiejętność wyprodukowania różnych zakwasów, a także wykonania określonych metod służących do oceny cech jakościowych produktów mleczarskich objętych tematem ćwiczeń (zakwas, maslanka, serwatka itp.) | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16 | — | — | C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1 |
TZZ_2A_C2_U04 Posiada umiejętność oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16 | — | — | C-4 | T-L-9, T-L-8, T-L-10 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C2_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-11, T-L-4, T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C2_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości, a także potrafi ją kojarzyć | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje nabytą wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości | |
TZZ_2A_C2_W03 Ma poszerzona wiedzę na temat technologii zywności pochodzenia zwierzęcego w zakresie metod przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatów stosowanych w technologii mleczarskiej | 2,0 | Nie zna cech fizyko-chemicznych produktów ubocznych oraz sposobów ich przetwarzania. Brak mu wiedzy o biopreparatach wykorzystywanych w mleczarstwie. |
3,0 | W dostatecznym stopniu charakteryzuje cechy fizyko-chemiczne produktów ubocznych oraz wymienia wiekszość kierunków ich przetwarzania. Wymienia biopreparaty stosowane w technologii mleczarskiej. | |
3,5 | Zna wszystkie sposoby przetwarzania produktów ubocznych oraz w stopniu dostatecznym charakteryzuje biopreparaty stosowane w mleczarstwie. | |
4,0 | Dobrze omawia kierunki wykorzystania produktów ubocznych. Zna sposoby zastosowania biopreparatów w mleczarstwie. | |
4,5 | Wyczerująco omawia kierunki przetwarzania produktów ubocznych i zna większość schamatów technologicznych. Ma wiedzę na temat wpływu poszczególnych biopreparatów na jakość przetworów mleczarskich. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna metody przetwarzania produktów ubocznych, podaje parametry poszczegolnych procesów. Ma ugruntowaną wiedzę o biopreparatach stosowanych w mleczarstwie. | |
TZZ_2A_C2_W04 Ma poszerzoną wiedzę na temat biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego w zakresie metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych. |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych. | |
3,5 | Student opanował wiekszość zagadnień w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych, a także potrafi ją kojarzyć. | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C2_U01 Student potrafi wyprodukować różne rodzaje mięsnych produktów dojrzewajacych i ocenić ich jakosć | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny. | |
TZZ_2A_C2_U03 Posiada umiejętność wyprodukowania różnych zakwasów, a także wykonania określonych metod służących do oceny cech jakościowych produktów mleczarskich objętych tematem ćwiczeń (zakwas, maslanka, serwatka itp.) | 2,0 | Student nie nabył umiejętności wyprodukowania jakichkolwiek zakwasów, a także wykonania metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.). |
3,0 | Student nabył umiejętność wyprodukowania jedynie określonych zakwasów i wykonania jedynie okreslonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.). | |
3,5 | Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania jedynie określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.). | |
4,0 | Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.). | |
4,5 | Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech. | |
5,0 | Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech. Ponadto umiejętnie weryfikuje uzyskane wyniki i formułuje właściwe wnioski. | |
TZZ_2A_C2_U04 Posiada umiejętność oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Nie potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakosciowe w/w produktów. |
3,0 | Student potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego. | |
3,5 | Student potrafi dobrać i opisać metody jakimi można określić cechy jakościowe wszystkich produktów bedących tematem ćwiczeń. | |
4,0 | Student potrafi dokonać charakterystyki i oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także potrafi podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakościowe w/w produktów. | |
4,5 | Student prezentuje poszerzoną wiedzę dotyczącą oceny maki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego. Potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakosciowych jak również odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować wnioski. | |
5,0 | Student prezentuje poszerzoną i pogłębioną wiedzę dotycząca tematu, potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakościowych. Ponadto potrafi odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C2_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pisula S., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna, 2011
- Mięso i Wędliny, 2011
- Medycyna Weterynaryjna, 2011