Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Architektura jachtu i projektowania wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura jachtu i projektowania wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geometria wykreślna , podstawowa wiedza z zakresu projektowania i komputerowego modelowania 3D.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętnośc modelowania przestrzennego bryły jachtu – łączenie estetyki z funkcjonalnością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły jachtu.4
T-P-3Wykonanie projektu z podziałem przestrzennym jachtu z wizualizacją jego wnętrza8
T-P-4Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Architektura bryły jachtu – połączenie estetyki z funkcjonalnością.8
T-W-2Funkcjonalność pomieszczeń jachtów regatowych i rekreacyjnych.5
T-W-3Konstrukcje pomieszczeń mieszkalnych i użytkowych typu kambuz, WC, mesa itd., ergonomia, wyposażenie i kolorystyka wnętrz, oświetlenie, meble.10
T-W-4Ochrona wibroakustyczna wnętrz jachtu. Komunikacja wewnętrzna.5
T-W-5Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Przygotowanie pracy projektowej25
A-P-4Zaliczenie1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Zaliczenie2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D15-1_W01
Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
BJ_1A_W10, BJ_1A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D15-1_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
BJ_1A_U18C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D15-1_W01
Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Nie potrafi stworzyc koncepcji bryłowej jachtu ani jego rozplanowania wnętrza.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi z pomocą innych stworzyc uproszczoną koncepcję bryłową jachtu bez rozplanowania jego wnętrza.
3,5Student posiada podstawową wiedzęz niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc uproszczoną koncepcję bryłową jachtu z bardzo uproszczonym rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując po części odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz.. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Umie wykonac model jachtu, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wykonac model jachtu z wizualizacją jego wnętrza, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wykonac model jachtu z wizualizacją przestrzenną jego wnętrza, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D15-1_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Cz. Marchaj, Teoria żeglowania, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002
  2. B. Małolepszy, Jachty żaglowe i motorowe, ISBN: 83-911359-2-2, 2002
  3. Z.J. Milewski, Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
  4. M. Czasnojc, Żaglowce świata, Wydawnictwo BOSZ, ISBN: 978-88-7576-034-7, 2008

Literatura dodatkowa

  1. P. Spectre, 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, ISBN 0-7136-4935-6, 2000
  2. J. Salecki, Polskie jachty, Zespół Wydawniczy NEPTUN, Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły jachtu.4
T-P-3Wykonanie projektu z podziałem przestrzennym jachtu z wizualizacją jego wnętrza8
T-P-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Architektura bryły jachtu – połączenie estetyki z funkcjonalnością.8
T-W-2Funkcjonalność pomieszczeń jachtów regatowych i rekreacyjnych.5
T-W-3Konstrukcje pomieszczeń mieszkalnych i użytkowych typu kambuz, WC, mesa itd., ergonomia, wyposażenie i kolorystyka wnętrz, oświetlenie, meble.10
T-W-4Ochrona wibroakustyczna wnętrz jachtu. Komunikacja wewnętrzna.5
T-W-5Zaliczenie2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Przygotowanie pracy projektowej25
A-P-4Zaliczenie1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Zaliczenie2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D15-1_W01Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W16zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Cel przedmiotuC-1Umiejętnośc modelowania przestrzennego bryły jachtu – łączenie estetyki z funkcjonalnością
Treści programoweT-W-1Architektura bryły jachtu – połączenie estetyki z funkcjonalnością.
T-W-2Funkcjonalność pomieszczeń jachtów regatowych i rekreacyjnych.
T-W-4Ochrona wibroakustyczna wnętrz jachtu. Komunikacja wewnętrzna.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Nie potrafi stworzyc koncepcji bryłowej jachtu ani jego rozplanowania wnętrza.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi z pomocą innych stworzyc uproszczoną koncepcję bryłową jachtu bez rozplanowania jego wnętrza.
3,5Student posiada podstawową wiedzęz niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc uproszczoną koncepcję bryłową jachtu z bardzo uproszczonym rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując po części odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz.. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Umie wykonac model jachtu, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wykonac model jachtu z wizualizacją jego wnętrza, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień w zakresie architektury jachtu i projektowania wnętrz. Potrafi samodzielnie stworzyc koncepcję bryłową jachtu z rozplanowaniem jego wnętrza - wykorzystując do tego odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz wykonac model jachtu z wizualizacją przestrzenną jego wnętrza, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D15-1_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Cel przedmiotuC-1Umiejętnośc modelowania przestrzennego bryły jachtu – łączenie estetyki z funkcjonalnością
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły jachtu.
T-P-3Wykonanie projektu z podziałem przestrzennym jachtu z wizualizacją jego wnętrza
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.