Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Spajanie jednostek metalowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spajanie jednostek metalowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości i umiejętności z fizyki i elektrotechniki
W-2Podstawowe wiadomości i umiejętności z materiałoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia jednostek metalowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego.1
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych.2
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem.4
T-L-4Inne konwencjonalne metody spajania (zgrzewanie, lutowanie, klejenie).2
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych2
T-L-6Kontrola jakości złącz spajanych.3
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.1
T-W-2Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.2
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.6
T-W-4Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.2
T-W-5Kontrola jakości połączeń spajanych.2
T-W-6Technologiczność konstrukcji spajanych1
T-W-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć20
A-L-3Opracowanie sprawozdań14
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D16-2_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów
BJ_1A_W08C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-5M-3, M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D16-2_U01
potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów.
BJ_1A_U14C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-5M-3, M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D16-2_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spajania
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie zaawansowanym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D16-2_U01
potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów.
2,0Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spajania.
3,0Student potrafi nadzorować proces spajania w budowie jachtów na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku.
3,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie podstawowym.
4,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie średnim.
4,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie dobrym. .
5,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie zaawansowanym.

Literatura podstawowa

  1. Pilarczyk J., Pilarczyk J., Spawanie i napawanie elektryczne metali, Wydanie drugie uzupełnione, Wydawnictwo „Śląsk” Spółka z o.o., Katowice, 1996
  2. Pilarczyk J., Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
  3. Gourd L. M., Podstawy technologii spawalniczych, WNT, Warszawa, 1997
  4. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 1999
  5. Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydanie trzecie, WNT, Warszawa, 2006
  6. Walczak W., Spawalnictwo. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jakubiec M., Lesiński K., Czajkowski H., Technologia konstrukcji spawanych, WNT, Warszawa, 1980
  2. Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
  3. Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005
  4. Augustyn J., Śledziewski E., Technologiczność stalowych konstrukcji spawanych, Arkady, Warszawa, 1974
  5. Ranatowski E., Elementy fizyki spajania metali, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego.1
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych.2
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem.4
T-L-4Inne konwencjonalne metody spajania (zgrzewanie, lutowanie, klejenie).2
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych2
T-L-6Kontrola jakości złącz spajanych.3
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.1
T-W-2Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.2
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.6
T-W-4Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.2
T-W-5Kontrola jakości połączeń spajanych.2
T-W-6Technologiczność konstrukcji spajanych1
T-W-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć20
A-L-3Opracowanie sprawozdań14
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D16-2_W01ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia jednostek metalowych.
Treści programoweT-W-6Technologiczność konstrukcji spajanych
T-W-5Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.
T-W-2Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-4Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych.
T-L-6Kontrola jakości złącz spajanych.
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem.
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spajania
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy jachtów na poziomie zaawansowanym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D16-2_U01potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U14potrafi dobrać odpowiednie materiały i zastosować odpowiednią technologię do budowy jachtów, potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach materiałów stosowanych w budowie jachtów i określić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia jednostek metalowych.
Treści programoweT-W-6Technologiczność konstrukcji spajanych
T-W-5Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.
T-W-2Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-4Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych.
T-L-6Kontrola jakości złącz spajanych.
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem.
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spajania.
3,0Student potrafi nadzorować proces spajania w budowie jachtów na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku.
3,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie podstawowym.
4,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie średnim.
4,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie dobrym. .
5,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania w budowie jachtów na poziomie zaawansowanym.