Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcja wodolotów i poduszkowców:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcja wodolotów i poduszkowców | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy matematyki, mechaniki ogólnej, rysunku technicznego, wytrzymałości materiałów, metaloznawstwa z poprzedzających semestrów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania i budowy konstrukcji wodolotów i poduszkowców. |
C-2 | Nabycie umiejętności projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych wodolotów i poduszkowców w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i zasady wiedzy inżynierskiej. |
C-3 | Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych wodolotów i poduszkowców. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie z normami i przepisami klasyfikacyjnymi. | 1 |
T-P-2 | Zapoznanie z dokumentacja konstrukcyjną. Rysowanie szczegółów i węzłów konstrukcyjnych wodolotów i poduszkowców. | 4 |
T-P-3 | Obliczanie wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych. | 2 |
T-P-4 | Obliczenia wytrzymałości wzdłużnej kadłuba wodolotu i kadłuba poduszkowca. | 2 |
T-P-5 | Projekt konstrukcji wybranego rejonu konstrukcyjnego wodolotu i wybranego rejonu konstrukcyjnego poszuszkowca w oparciu o wymagania towarzystwa klasyfikacyjnego. | 5 |
T-P-6 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Normy i przepisy, krajowe i międzynarodowe, dotyczące konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | 2 |
T-W-2 | Środowiskowe obciążenia i narażenia konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | 2 |
T-W-3 | Obciążenia i narażenia konstrukcji wodolotów i poduszkowców od załogi, mechanizmów, zapasów. | 2 |
T-W-4 | materiały konstrukcyjne oraz wyroby fabryczne na konstrukcje wodolotów i poduszkowców. | 4 |
T-W-5 | Techniki łączenia elementów konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | 4 |
T-W-6 | Ogólny układ konstrukcyjny wodolotów i poduszkowców. | 4 |
T-W-7 | Konstrukcja rejonów wodolotów i poduszkowców: dno, fundamenty, grodzie, burty, pokłady, konstrukcja skrajników, pokładówki, kurtyny powietrzne, płaty nośne. | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-P-2 | Własne studia literaturowe i opracowanie zadań domowych. | 32 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe. | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu. | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania w domu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D21-2_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę z konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | BJ_1A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-4, T-P-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D21-2_U01 Absolwent potrafi zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji wodolotów i konstrukcji poduszkowców zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | BJ_1A_U03, BJ_1A_U18 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-4, T-P-5 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D21-2_K01 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BJ_1A_K04 | — | — | C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-4, T-P-5 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D21-2_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę z konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej wiedzy na temat konstrukcji wodolotów i poduszkowców. |
3,0 | Posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | |
3,5 | Posiada powierzchowną i z brakami wiedzę na temat konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | |
4,0 | Posiada znaczną wiedzę na temat konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | |
4,5 | Posiada szeroką wiedzę na temat konstrukcji wodolotów i poduszkowców. | |
5,0 | Posiada bardzo szeroką i wnikliwą wiedzę na temat konstrukcji wodolotów i poduszkowców. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D21-2_U01 Absolwent potrafi zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji wodolotów i konstrukcji poduszkowców zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | 2,0 | Absolwent nie potrafi zaprojektować elementów typowych dla konstrukcji wodolotu i konstrukcji poduszkowca zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. |
3,0 | Absolwent potrafi, jednak z dużą liczbą poważnych błędów zaprojektować konstrukcję wodolotu i konstrukcję poduszkowca zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
3,5 | Absolwent potrafi z małą liczbą poważnych błędów opracować projekt konstrukcji wodolotu i konstrukcji podzuszkowca zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
4,0 | Absolwent potrafi z licznymi drobnymi błędami opracować projekt konstrukcji wodolotu i konstrukcji poduszkowca zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
4,5 | Absolwent potrafi z małą liczbą mało istotnych błędów opracować projekt konstrukcji wodulotu i konstrukcji poduszkowca zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze opracować projekt konstrukcji wodolotu i konstrukcji poduszkowca zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D21-2_K01 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Absolwent ma niską ale wystarczającą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Absolwent ma słabą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Absolwent ma dobrą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Absolwent ma dużą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Absolwent ma bardzo dużą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- Cudny K., Technologia konstrukcji okrętowych ze stopów aluminium, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
- Cudny K., Bujniewicz Z., Wincza M., Mańkowski S., Konstrukcje okrętowe ze stopów aluminium, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
- Bujniewicz Z., Cudny K., Wincza M., Stopy aluminium w budownictwie okrętowym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
Literatura dodatkowa
- Gunston B., Hydrofoils and hovercraft: new vehicles for sea and land, Doubleday, 1970
- Cagle M.W., Flying ships; hovercraft and hydrofoils, Dodd, Mead, 1970
- Elsley G.H., Devereux A.J., Hovercraft design and construction, David & Charles, 1968