Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie jednostek portowych i przybrzeżnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie jednostek portowych i przybrzeżnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Podstawy hydromechaniki jachtów, Podstawy informatyki, Podstawy projektowania jednostek pływających

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych na etapie wstępnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu jednostki portowej lub przybrzeznej.4
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu jednostki portowej lub przybrzeżnej - uproszczony rysunek planu ogólnego.8
T-P-4Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Określenie typu i klasyfikacja statków portowych i przybrzeżnych, podstawowe zadania żeglugii przybrzeznej, porty.4
T-W-2Przeznaczenie, typ architektoniczno-konstrukcyjny i cechy charakterystyczne grupy. Przepisy i wymagania władzy administracyjnej. Normy, towarzystwa klasyfikacyjne i przepisy dotyczące jednostek portowych i przybrzeznych4
T-W-3Komputerowe wspomaganie projektowania. Wyznaczanie wymiarów głównych i projektowanie kształtu kadłuba.5
T-W-4Specyfika urządzeń energetycznych, napędowych i manewrowych. Dobór pędników.3
T-W-5Cechy charakterystyczne konstrukcji kadłuba. Obliczanie masy i współrzędnych środka masy.4
T-W-6Analiza stateczności i niezatapialności.4
T-W-7Opis techniczny jednostki i plan ogólny, projekt akwizycyjny. Dokumentacja klasyfikacyjna i wykonawcza. Obliczenie kosztów budowy.4
T-W-8Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Konsultacje do projektu2
A-P-4Przygotowanie pracy projektowej23
A-P-5Zaliczenie1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie zaliczenia w formie pisemnej, ewentualnie ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D15-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jednostek portowych i przybrzeżnych
BJ_1A_W10, BJ_1A_W12, BJ_1A_W18C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D15-2_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję dowolnej jednostki portowej lub przybrzeżnej i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jednostki portowej i/lub przybrzeznej dla założonej technologii budowy.
BJ_1A_U18C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D15-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jednostek portowych i przybrzeżnych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych. Nie umie dokonac klasyfikacji tego typu jednostek ani zdefiniowac podstawowych zadań żeglugii przybrzeżnej.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych. Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek oraz zdefiniowac podstawowe zadania żeglugii przybrzeżnej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych. Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek, zdefiniowac podstawowe zadania żeglugii przybrzeżnej oraz zna częściowo odpowiednie przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu realizacji projektu jednostki.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek, zdefiniowac podstawowe zadania żeglugii przybrzeżnej oraz zna i umie wykorzystac odpowiednie przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu realizacji projektu jednostki. Umie wstępnie zaprojektowac jednostkę portową i/lub przybrzeżną, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych. Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek, zdefiniowac zadania żeglugii przybrzeżnej oraz zna i umie wykorzystac odpowiednie przepisy , normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu realizacji projektu jednostki. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, wstępnie zaprojektowac i wykonac uproszczony rysunek planu ogólnego jednostki portowej i/lub przybrzeżnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych.Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek, zdefiniowac zadania żeglugii przybrzeżnej oraz zna i umie wykorzystac odpowiednie przepisy , normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu realizacji projektu jednostki. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, wstępnie zaprojektowac i wykonac uproszczony rysunek planu ogólnego wraz z opisem technicznym i analizą ekonomiczną jednostki portowej i/lub przybrzeżnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D15-2_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję dowolnej jednostki portowej lub przybrzeżnej i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jednostki portowej i/lub przybrzeznej dla założonej technologii budowy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Pacześniak J., Staszewski J., Projektowanie okrętów, skrypt Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1976
  2. Żylicz a., Statki śródlądowe, Wydawnictwo orskie, Gdańsk, 1979
  3. L. Buczkowski, Podstawy budownictwa okrętowego, skrypt Politechniki Gdańskiej, Gdańs, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Misztal K., Szwankowski S., Organizacja i eksploatacja portów morskich, Wydawnictwo UG, Gdańsk, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne2
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu jednostki portowej lub przybrzeznej.4
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu jednostki portowej lub przybrzeżnej - uproszczony rysunek planu ogólnego.8
T-P-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Określenie typu i klasyfikacja statków portowych i przybrzeżnych, podstawowe zadania żeglugii przybrzeznej, porty.4
T-W-2Przeznaczenie, typ architektoniczno-konstrukcyjny i cechy charakterystyczne grupy. Przepisy i wymagania władzy administracyjnej. Normy, towarzystwa klasyfikacyjne i przepisy dotyczące jednostek portowych i przybrzeznych4
T-W-3Komputerowe wspomaganie projektowania. Wyznaczanie wymiarów głównych i projektowanie kształtu kadłuba.5
T-W-4Specyfika urządzeń energetycznych, napędowych i manewrowych. Dobór pędników.3
T-W-5Cechy charakterystyczne konstrukcji kadłuba. Obliczanie masy i współrzędnych środka masy.4
T-W-6Analiza stateczności i niezatapialności.4
T-W-7Opis techniczny jednostki i plan ogólny, projekt akwizycyjny. Dokumentacja klasyfikacyjna i wykonawcza. Obliczenie kosztów budowy.4
T-W-8Zaliczenie2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury10
A-P-3Konsultacje do projektu2
A-P-4Przygotowanie pracy projektowej23
A-P-5Zaliczenie1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D15-2_W01Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy, zna metody obliczeniowe wykorzystując do tego odpowiednie przepisy, normy czy wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, zna programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jednostek portowych i przybrzeżnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
BJ_1A_W18zna metody obliczeniowe i programy komputerowe stosowane w projektowaniu i konstruowaniu jachtów żaglowych i motorowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym
Treści programoweT-W-4Specyfika urządzeń energetycznych, napędowych i manewrowych. Dobór pędników.
T-W-6Analiza stateczności i niezatapialności.
T-W-7Opis techniczny jednostki i plan ogólny, projekt akwizycyjny. Dokumentacja klasyfikacyjna i wykonawcza. Obliczenie kosztów budowy.
T-W-2Przeznaczenie, typ architektoniczno-konstrukcyjny i cechy charakterystyczne grupy. Przepisy i wymagania władzy administracyjnej. Normy, towarzystwa klasyfikacyjne i przepisy dotyczące jednostek portowych i przybrzeznych
T-W-1Określenie typu i klasyfikacja statków portowych i przybrzeżnych, podstawowe zadania żeglugii przybrzeznej, porty.
T-W-5Cechy charakterystyczne konstrukcji kadłuba. Obliczanie masy i współrzędnych środka masy.
T-W-3Komputerowe wspomaganie projektowania. Wyznaczanie wymiarów głównych i projektowanie kształtu kadłuba.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie zaliczenia w formie pisemnej, ewentualnie ustnej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych. Nie umie dokonac klasyfikacji tego typu jednostek ani zdefiniowac podstawowych zadań żeglugii przybrzeżnej.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych. Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek oraz zdefiniowac podstawowe zadania żeglugii przybrzeżnej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych. Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek, zdefiniowac podstawowe zadania żeglugii przybrzeżnej oraz zna częściowo odpowiednie przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu realizacji projektu jednostki.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek, zdefiniowac podstawowe zadania żeglugii przybrzeżnej oraz zna i umie wykorzystac odpowiednie przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu realizacji projektu jednostki. Umie wstępnie zaprojektowac jednostkę portową i/lub przybrzeżną, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych. Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek, zdefiniowac zadania żeglugii przybrzeżnej oraz zna i umie wykorzystac odpowiednie przepisy , normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu realizacji projektu jednostki. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, wstępnie zaprojektowac i wykonac uproszczony rysunek planu ogólnego jednostki portowej i/lub przybrzeżnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych.Umie dokonac klasyfikacji typu w.w jednostek, zdefiniowac zadania żeglugii przybrzeżnej oraz zna i umie wykorzystac odpowiednie przepisy , normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu realizacji projektu jednostki. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, wstępnie zaprojektowac i wykonac uproszczony rysunek planu ogólnego wraz z opisem technicznym i analizą ekonomiczną jednostki portowej i/lub przybrzeżnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D15-2_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję dowolnej jednostki portowej lub przybrzeżnej i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jednostki portowej i/lub przybrzeznej dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jednostek portowych i przybrzeżnych na etapie wstępnym.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do projektu, omówienie jego zakresu, założenia wstępne
T-P-2Projektowanie architektonicznej bryły wybranego typu jednostki portowej lub przybrzeznej.
T-P-3Wykonanie obliczeń projektowych i wstepnej koncepcji podziału przestrzennego wybranego typu jednostki portowej lub przybrzeżnej - uproszczony rysunek planu ogólnego.
Metody nauczaniaM-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc projektowych - po zrealizowaniu zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.