Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw
Sylabus przedmiotu Europejski rynek usług transportowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Europejski rynek usług transportowych | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw marketingu i problematyki z zarządzania przedsiębiorstwem transportowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty aspektów prawnych i praktycznych odnoszących się europejskiego rynku transportowego co pozwoli studentowi na racjonalne zarządzanie ryzykiem i zrozumienie istoty konkurencyjności i stosowania wielokryterialnej analizy pozycji przedsiębiorstw na rynku europejskim. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie i przygotowanie podstawowych informacji dla opracowania projektu planu usług transportowej dla wybranej gałęzi transportu | 5 |
T-A-2 | Organizacja działalności planowanego przedsięwzięcia | 5 |
T-A-3 | Plan działalności transportowej i ocena ekonomiczna-techniczna planowanego przedsięwzięcia | 5 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Prezentacja opracowanych projektów przez studentów dla wybranych rynków usług transportowych | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i cele rynku usług europejskiego rynku usług transportowych | 2 |
T-W-2 | Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstw transportowych | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka pojęć usługa transportowa, transport spedycja.logistyka | 2 |
T-W-4 | Środki transportu i ich rola na europejskim rynku transportowym | 2 |
T-W-5 | Wybrane gałęzie transportu na europejskim rynku usług transportowych | 2 |
T-W-6 | Bariery do rozwoju międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw transportowych | 2 |
T-W-7 | Źródła i determinanty międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-8 | Wybrane koncepcje na europejskim rynku usług | 2 |
T-W-9 | Istota konkurencji i monopolu w transporcie na wybranych rynkach europejskich | 2 |
T-W-10 | Ocena konkurencyjności przedsiębiorstwa –wybrane metody | 2 |
T-W-11 | Sposoby osiągnięcia przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym | 2 |
T-W-12 | Zależność między konkurencją a innnowacyjnością przedsiębiorstw | 2 |
T-W-13 | Efekt synergii na rynku europejskim rynku transportowym | 2 |
T-W-14 | Trendy na europejskim a światowym rynek transportowy | 2 |
T-W-15 | Dalsze scenariusze rozwoju rynku usług transportu w UE | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 6 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konserwatoryjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy poprzez prezentację projektu |
S-5 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy poprzez kolokwium |
S-6 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-2_W01 Student rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i srodowiskowe uwarunkowania rynku usług transportowych w Europie | TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-6, S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-2_U01 Student potrafi dokonac anlizy funkcjonowania rybku usług transportowych oraz ocenić istniejace rozwiązania. Student potrafi zaprojektowac systemy lub procesy typowe dla europejskiego transportu | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-2_K01 Student potrafi wspóldziałać i pracowac w grupie, przekazywać informacje na temat europejskiego rynku usług transportowych z uwzglednieniem różnych opini na ten temat | TR_2A_K04, TR_2A_K07 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-2_W01 Student rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i srodowiskowe uwarunkowania rynku usług transportowych w Europie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-2_U01 Student potrafi dokonac anlizy funkcjonowania rybku usług transportowych oraz ocenić istniejace rozwiązania. Student potrafi zaprojektowac systemy lub procesy typowe dla europejskiego transportu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-2_K01 Student potrafi wspóldziałać i pracowac w grupie, przekazywać informacje na temat europejskiego rynku usług transportowych z uwzglednieniem różnych opini na ten temat | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Biała ksiega. Europejska Polityka Transportowa 2010: czas na podjecie decyzji.COM (2001) 370 Bruksela, 2010
- red. M. Gorynia, Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, AE, Poznan, 2002
- Jerzemowska M. (red.), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- . Porter M.E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa, 2001
- Pierscionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2003
- Semenov I., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej, t. II, Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wyd. PS, Szczecin, 2004