Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy teleinformatyczne w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy teleinformatyczne w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Technologia informacyjna |
W-2 | Informatyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość technologii teleinformatycznych w transporcie, umiejętność ich stosowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modelowanie procesów transportowych | 6 |
T-L-2 | Optymalizacja w transporcie | 6 |
T-L-3 | Symulacja procesów w transporcie | 2 |
T-L-4 | zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy informatyczne i informacyjne | 1 |
T-W-2 | Zarządzanie informacją – przechowywanie, przekazywanie i bezpieczeństwo | 2 |
T-W-3 | Certyfikaty tożsamości i weryfikacja tożsamości | 1 |
T-W-4 | Systemy nawigacji satelitarnej i map cyfrowych | 2 |
T-W-5 | Techniki optymalizacji | 2 |
T-W-6 | Metody sztucznej inteligencji w transporcie | 4 |
T-W-7 | Przykłady systemów teleinformatycznych w transporcie | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | studiowanie literatury | 6 |
A-L-3 | Praca własna | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca |
M-2 | Metoda problemowa |
M-3 | metoda programowana |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wyniki prac w laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C05_W01 Zna techniki zarządzania informacją, metody optymalizacji i modelowania procesów transportowych. Zna współczesne rozwiązania teleinformatyczne w transporcie. | TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W05, TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C05_U01 Potrafi poprawnie sformułować wstępne założenia wybranego systemu teleinformatycznego. | TR_2A_U08, TR_2A_U11, TR_2A_U19, TR_2A_U21, TR_2A_U22 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C05_K01 Rozumie problematykę zastosowania systemów teleinformatycznych w transporcie. | TR_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C05_W01 Zna techniki zarządzania informacją, metody optymalizacji i modelowania procesów transportowych. Zna współczesne rozwiązania teleinformatyczne w transporcie. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Pobieżnie orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych. | |
3,5 | Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Posiada zawansowaną wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Dobrze orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych. Ma niewielkie luki we wspomnianej wiedzy. | |
4,5 | Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Posiada zawansowaną wiedzę z dziedziny składowania, przekazywania i ochrony informacji. Doskonale orientuje się w systemach nawigacji i optymalizacji, modelowania w systemach transportowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C05_U01 Potrafi poprawnie sformułować wstępne założenia wybranego systemu teleinformatycznego. | 2,0 | Nie potrafi określić podstawowych wymagań stawianych wybranemu systemowi teleinformatycznemu. |
3,0 | Potrafi określić podstawowe wymagania stawiane wybranemu systemowi teleinformatycznemu | |
3,5 | Umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, ma trudności z użyciem narzędzi. | |
4,5 | Umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, potrafi zrealizować system z wykorzystaniem wybranych narzędzi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C05_K01 Rozumie problematykę zastosowania systemów teleinformatycznych w transporcie. | 2,0 | Nie potrafi określić podstawowych wymagań stawianych wybranemu systemowi teleinformatycznemu. |
3,0 | Potrafi określić podstawowe wymagania stawiane wybranemu systemowi teleinformatycznemu | |
3,5 | Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, ma trudności z użyciem narzędzi. | |
4,5 | Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Potrafi sformułować założenia funkcjonalności systemu teleinformatycznego w transporcie, zna narzędzia za pomocą których można zrealizować system, potrafi zrealizować system z wykorzystaniem wybranych narzędzi. |
Literatura podstawowa
- Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2007
- Tadeusiewicz R., Gąciarz T., Borowik B., Leper B., Odkrywanie właściwości sztucznych sieci neuronowych przy użyciu programów w języku C#, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2007
- Hołubowicz W., Szwabe M., GSM - ależ to proste!, Wydawnictwo Holkom, Poznań, 1999, 1
Literatura dodatkowa
- Michalewicz Z., Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1999, 2
- Osowski S., Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1996, 2
- International Maritime Organization, NAVTEX manual, 2005