Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa
Sylabus przedmiotu Specjalne metody rozdziału:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Specjalne metody rozdziału | ||
Specjalność | Inżynieria procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii analitycznej i inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie Studentów ze specjalnymi metodami stosowanymi do rozdzielania różnych układów/mieszanin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Podział i ogólna charakterystyka specjalnych metod rozdziału. | 1 |
T-W-2 | Permeacja. Permeacyjne metody rozdziału. Mechanizmy przepływu składnika przez membranę. Klasyfikacja metod rozdziału z zastosowaniem membran. Podział ze względu na siłę napędową procesu. | 1 |
T-W-3 | Mikro-, ultra-, nanofiltracja. Odwrócona osmoza. Dializa i osmoza. Separacja gazów i par. Perwaporacja. Destylacja membranowa. Permeacja przez membrany ciekłe. Elektrodializa, elektroosmoza. Podstawy teoretyczne. Zastosowanie. | 3 |
T-W-4 | Zastosowanie metod permeacyjnych do rozdzielania w technologiach jądrowych. Rozdzielanie izotopów metodami membranowymi. Oczyszczanie ciekłych odpadów promieniotwórczych metodą ultrafiltracji. Możliwości zastosowania odwróconej osmozy do zatężania ciekłych odpadów promieniotwórczych. Zatężanie roztworów radioaktywnych metodą destylacji membranowej. | 2 |
T-W-5 | Rozdzielanie mieszanin izotopowych przez odwirowanie w ultrawirówkach. Podstawy teoretyczne procesu. Konstrukcje wirówek. | 1 |
T-W-6 | Metoda termodyfuzyjna. Aparatura stosowana do rozdzielania mieszanin metodą termodyfuzyjną, kolumny termodyfuzyjne do rozdzielania mieszanin ciekłych oraz mieszanin gazowych. | 1 |
T-W-7 | Rozdzielanie mieszanin metodą sorpcji powierzchniowej w układzie ciecz-gaz. Podstawy fizyczne procesu. Separacja pianowa. Separacja pęcherzykowa. Flotacja jonowa, nosniki. Flotacja ekstrakcyjna. Rozwiązania aparaturowe. Rozdzielanie substancji metodą sorpcji powierzchniowej w układzie z cząstkami stałymi. Flotacja pianowa. Odczynniki flotacyjne. | 2 |
T-W-8 | Metody krystalizacyjne. Rafinacja strefowa. Krystalizacja addukcyjna | 1 |
T-W-9 | Koprecypitacja (współstrącanie). Mechanizmy według których zachodzi koprecypitacja. Stosowane nośniki i kryteria ich doboru. | 1 |
T-W-10 | Metody elektrokinetyczne. Elektroforeza. Nosniki elektroforetyczne. Podział metod elektroforetycznych. Elektroforeza kapilarna. Rodzaje elektroforezy: strefowa elektroforeza kapilarna, kapilarna elektroforeza żelowa, izotachoforeza kapilarna, ogniskowanie izoelektryczne. zastosowanie technik elektromigracyjnych. | 1 |
T-W-11 | Chromatograficzne metody rozdziału | 1 |
T-W-12 | Metody chemiczne. Rozdzielanie klasyczne bez transportu masy i regeneracji nośnika. Rozdzielanie oparte na chemicznej reakcji transportowej. Wymiana jonowa. Klasyfikacja jonitów. | 1 |
T-W-13 | Metody rozdziału z wykorzystaniem pola magnetycznego. Inne metody rozdziału. | 1 |
T-W-14 | Zaliczenie | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Analiza informacji prezentowanych na wykładzie | 7 |
A-W-3 | Studiowanie zaleconej literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium obejmujące tematykę wykładów, forma pisemna, czas trwania: 45 minut, przeprowadzane na ostatnich zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-10_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą specjalnych metod stosowanych do rozdzielania substancji. Student powinien być w stanie scharakteryzować metody i wyjaśnić na jakiej zasadzie odbywa się rozdział. | ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-2 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C03-10_W02 Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach i technikach rozdziału | ICHP_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-13, T-W-12, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-10_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią metodę rozdziału do danego typu rozdzielanego układu | ICHP_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-10_K01 Student ma świadomość ciągłego postępu w zakresie opracowywania i udoskonalania metod i technik rozdziału substancji i rozumie potrzebę zgłębiania i poszerzania własnej wiedzy w tym zakresie | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-10_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą specjalnych metod stosowanych do rozdzielania substancji. Student powinien być w stanie scharakteryzować metody i wyjaśnić na jakiej zasadzie odbywa się rozdział. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy do uzyskania zaliczenia |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat specjalnych metod rozdziału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C03-10_W02 Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach i technikach rozdziału | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę o najnowszych metodach rozdzielania substancji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-10_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią metodę rozdziału do danego typu rozdzielanego układu | 2,0 | student nie posiada wystarczających umiejętności do zaliczenia zajęć |
3,0 | student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla rozważanego przypadku rozdzielanego układu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-10_K01 Student ma świadomość ciągłego postępu w zakresie opracowywania i udoskonalania metod i technik rozdziału substancji i rozumie potrzebę zgłębiania i poszerzania własnej wiedzy w tym zakresie | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy w zakresie poznawania nowych metod rozdzielania |
3,0 | Student jest świadomy, że następuje ciągły postęp w opracowywaniu nowszych metod rozdziału i czuje potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Selecki A., Gawroński R., Podstawy projektowania wybranych procesów rozdzielania mieszanin, WNT, Warszawa, 1992
- Selecki A, Rozdzielanie mieszanin. Metody niekonwencjonalne, WNT, Warszawa, 1972
- Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z., Techniki separacyjne, WUG, Gdańsk, 2010
- Zakrzewska-Trznadel G., Procesy membranowe w technologiach jądrowych, Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, Warszawa, 2006
- Franus M., Zastosowanie glaukonitu do usuwania śladowych ilości metali ciężkich, Politechnika Lubelska, Lublin, 2010
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000