Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Mieszanie i mieszalniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mieszanie i mieszalniki | ||
Specjalność | Inżynieria procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy inzynierii procesowej |
W-2 | Podstawy aparatury procesowej |
W-3 | Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie mieszania płynów i mieszalników |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności doboru i projektowania mieszalników o różnym zastosowaniu w obszarze inżynierii procesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Student wykonuje obliczenia projektowe w zakresie jednego z wymienionych tematów projektowych: (1) Mieszalnik z płaszczem grzejnym; (2) Mieszalnik z wężownicą; (3) Mieszalnik z mieszadłem szybkoobrotowym; (4) Mieszalnik z mieszadłem wolnoobrotowym; (5) Mieszalnik do mieszania układu ciecz-ciało stałe; (6) Mieszalnik do mieszania układu ciecz-gaz; (7) Mieszalnik do mieszania układu ciecz-ciecz; (8) Mieszalnik do mieszania układu trójfazowego | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecia podstawowe i definicje. Liczby kryterialne używane w procesach mieszania. Obliczanie lepkości płynu w mieszalniku | 1 |
T-W-2 | Przegląd typów mieszadeł, rodzajów zbiorników. Napędy. Wały przekładnie | 2 |
T-W-3 | Wpływ parametrów geometrycznych aparatu na moc mieszania. Charakterystyki mocy różnych mieszadeł | 1 |
T-W-4 | Rozkłady prędkości cieczy w mieszalniku. Cyrkulacja cieczy w mieszalniku. Wydajność pompowania mieszadeł | 1 |
T-W-5 | Czas mieszania. Homogenizacja płynu w mieszalniku | 1 |
T-W-6 | Przykłady obliczeniowe mieszania płynów newtonowskich i nienewtonowskich w zakresie burzliwego, przejściowego i laminarnego przepływu płynu w mieszalniku | 4 |
T-W-7 | Warunki wytwarzania zawiesiny. Warunki wytwarzania emulsji. Warunki rozpraszania gazu w cieczy. Układy trójfazowe. Powierzchnia międzyfazowa układu rozproszonego. Obliczanie średnicy kropel i pęcherzyków gazu | 2 |
T-W-8 | Wymiana ciepła w mieszalnikach cieczy. Modelowanie wymiany ciepła. Wymiana masy w mieszalnikach cieczy. Obliczanie współczynników wnikania masy. | 2 |
T-W-9 | Mieszanie materiałów ziarnistych. Mechanizmy mieszania. Podstawowe konstrukcje mieszalników materiałów ziarnistych | 1 |
T-W-10 | Mieszanie z reakcją chemiczną. Mikromieszanie. Mezomieszanie. Skale mieszania. Przykłady obliczeniowe | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | wykonywanie obliczeń zgodnie z wybranym przez studenta tematem projektu oraz przygotowanie projektu do zaliczenia | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 15 |
A-W-3 | samodzielna analiza przykładów obliczeniowych | 18 |
A-W-4 | przygotowanie sie studenta do egzaminu | 9 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Projekt - Metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt - zaliczenie na podstawie samodzielnie wykonanego projektu oparte na stopniu zgodności zrealizowanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi, poprawności obliczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-03_W05 student ma uporzadkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy mieszania | ICHP_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-10 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C03-03_W09 student ma pogłębioną wiedzę na temat metod i technik stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie mieszania | ICHP_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-03_U19 student potrafi zaprojektować urządzenie lub aparat stosowane do mieszania różnych płynów | ICHP_2A_U19 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-03_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie złożonych procesów mieszania oraz rozwiązań aparaturowych | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-03_W05 student ma uporzadkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy mieszania | 2,0 | student nie wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną obejmującą procesy mieszania |
3,0 | student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym procesy mieszania wymienione w treściach programowaych | |
3,5 | student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym procesy mieszania wymienione w treściach programowaych | |
4,0 | student jest w stanie scharakteryzować w szerokim stopniu procesy mieszania wymienione w treściach programowaych | |
4,5 | student jest w stanie scharakteryzować w szerokim stopniu procesy mieszania wymienione w treściach programowaych i objaśniać mechanizmy tych procesów | |
5,0 | student jest w stanie scharakteryzować w szerokim stopniu procesy mieszania wymienione w treściach programowaych i wyczerpująco objaśniać mechanizmy tych procesów | |
ICHP_2A_C03-03_W09 student ma pogłębioną wiedzę na temat metod i technik stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie mieszania | 2,0 | student nie zna metod i technik stosowanych przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w zakresie mieszania |
3,0 | student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w zakresie mieszania | |
3,5 | student jest w stanie scharakteryzować różne metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w zakresie mieszania | |
4,0 | student jest w stanie wyczerpująco scharakteryzować różne metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w zakresie mieszania | |
4,5 | student jest w stanie wyczerpująco scharakteryzować różne metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w zakresie mieszania oraz potrafi zaproponować właściwą metodę do rozwiązywania określonego zadania | |
5,0 | student jest w stanie wyczerpująco scharakteryzować różne metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w zakresie mieszania, potrafi zaproponować właściwą metodę do rozwiązywania określonego zadania oraz potrafi uzasadnić ten wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-03_U19 student potrafi zaprojektować urządzenie lub aparat stosowane do mieszania różnych płynów | 2,0 | student nie potrafi zaprojektować urządzenia lub aparatu stosowanego do procesu mieszania |
3,0 | student potrafi zaprojektować urządzenie lub aparat stosowane do procesu mieszania oraz potrafi wykonać podstawową dokumentację | |
3,5 | student potrafi zaprojektować urządzenie lub aparat stosowane do procesu mieszania oraz potrafi wykonać odpowiednią dokumentację | |
4,0 | student potrafi zaprojektować urządzenie lub aparat stosowane do procesu mieszania, potrafi wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania | |
4,5 | student potrafi zaprojektować urządzenie lub aparat stosowane do procesu mieszania, potrafi wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiązania | |
5,0 | student potrafi zaprojektować urządzenie lub aparat stosowane do procesu mieszania, potrafi wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania na tle innych rozwiązań technicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-03_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie złożonych procesów mieszania oraz rozwiązań aparaturowych | 2,0 | student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie procesów mieszania i stosowanej do tych procesów aparatury |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i stosowanej do tych procesów aparatury | |
3,5 | student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i stosowanej do tych procesów aparatury | |
4,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i stosowanej do tych procesów aparatury | |
4,5 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i stosowanej do tych procesów aparatury oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku śledzenia trendów w budowie aparatów stosowanych w procesach mieszania | |
5,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i stosowanej do tych procesów aparatury oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku śledzenia trendów w budowie aparatów stosowanych w procesach mieszania |
Literatura podstawowa
- Stręk F., Mieszanie i mieszalniki, WNT, Warszawa, 1981
- Kamieński J., Mieszanie układów wielofazowych, WNT, Warszawa, 2004
- Kuncewicz Cz., Mieszanie cieczy wysokolepkich. Podstawy procesowe, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2012
- Harnby N., Edwards MF., Nienow A.W., Mixing in the process industries, Butterworth-Heinemann Ltd, Oxford, London, 1992