Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie energii a ochrona środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pozyskiwanie energii a ochrona środowiska | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika techniczna, Procesy cieplne i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych. |
C-2 | Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących odzysku ciepła niskotemperaturowego i pozyskiwania energii odnawialnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady projektowania obiegów: Clausiusa - Rankine’a, pompy ciepła, chłodniczego, stosowane przy wykorzystaniu niskotemperaturowej energii odpadowej. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aspekty środowiskowego wytwarzania i wykorzystania energii | 1 |
T-W-2 | Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Podstawy teoretyczne | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie przemysłowej energii odpadowej. Zagospodarowanie niskotemperaturowych strumieni odpadowych w: układach ziębniczych, niskotemperaturowych obiegach Clausiusa-Rankine’a, przeponowych wymiennikach ciepła, sprężarkach oparów, rurach cieplnych. Transformatory ciepła. | 4 |
T-W-4 | Pompy ciepła – wykorzystanie energii odpadowej przemysłowej oraz energii źródeł odnawialnych. Typy i zasady działania. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | praca własna - przygotowanie do zajęć i prac kontrolnych | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | praca własna - przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 45 min. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne na zakończenie semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-06_W01 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii w odniesieniu do ochrony środowiska | ICHP_2A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-06_U01 Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące ekologicznych sposobów pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych oraz interpretować ich wyniki. | ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U11 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-06_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | ICHP_2A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-06_W01 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii w odniesieniu do ochrony środowiska | 2,0 | Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować | |
4,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zastosować | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie | |
5,0 | Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-06_U01 Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące ekologicznych sposobów pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych oraz interpretować ich wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,0 | Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-06_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, IBS PAN, Warszawa, 1995
- Zalewski W., Pompy ciepła, podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań, Skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001
- Billet R., Oszczędność energii w procesach termicznego rozdziału substancji, WNT, Warszawa, 1992
- Praca zbiorowa, Przemysłowa energia odpadowa, WNT, Warszawa, 1993
- Jeżowski J., Projektowanie podsystemów odzysku ciepła w warunkach pewnych danych, Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1995