Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Fizykochemia roztworów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizykochemia roztworów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Jabłoński <Maciej.Jablonski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu chemii niorganicznej oraz chemii fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie i interpretacja zjawisk obserwowanych w rzeczywistych roztworach. Umiejętność przewidywania własności fizykochemicznych roztworów. Wyznaczenie współczynników aktywności elektrolitów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia właściwości fizykochemicznych roztworów dwu i wieloskładnikowych. Współczynniki aktywności i współczynniki podziaału składników w układach nieelektrolitów. Obliczenia współczynników aktywności i współczynnika osmotycznego w roztworach elektrolitów. Obliczanie stałych równowagi rozpuszczalności soli w roztworach elektrolitów. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Termodynamika roztworów ciekłych. Wielkości cząstkowe molowe. Podstawowe własciwości roztworów (lepkość, gęstość, ..). Roztwory doskonałe i prawo Raoulta. Roztwory niedoskonałe. Roztwory doskonałe rozcieńczone. Roztwory regularne. Współczynniki aktywności w roztworach nieelektrolitów. Roztwory elektrolitów. Termodynamika oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem. Oddziaływania jon – rozpuszczalnik . Eksperymentalne wyznaczanie współczynników aktywności elektrolitów. Oddziaływania jonowe według teorii Debye-Huckela.Termodynamika asocjacji jonów. Kinetyka reakcji chemicznych w roztworach elektrolitów. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnianie, wyjaśnianie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty nauki. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D08a_W01 Posiada wiedzę z zakresu roztworów ciekłych, oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem, procesów zachodzących w roztworach elektrolitów | ICHP_1A_W10, ICHP_1A_W12 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D08a_U01 Student potrafi obliczyć właściwości roztworów, współczynniki aktywności, stałe rozpuszczalności soli w roztworze | ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U14 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D08a_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na postępy w chemii, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami bhp, regulaminem obowiązującym w laboratorium studenckim i zasadami etyki, ma świadomość konieczności precyzyjnego wykonywania pomiarów i ustawicznego kształcenia. | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D08a_W01 Posiada wiedzę z zakresu roztworów ciekłych, oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem, procesów zachodzących w roztworach elektrolitów | 2,0 | |
3,0 | Student ma opanowane 60% treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D08a_U01 Student potrafi obliczyć właściwości roztworów, współczynniki aktywności, stałe rozpuszczalności soli w roztworze | 2,0 | |
3,0 | Student ma opanowane 60% treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D08a_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na postępy w chemii, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami bhp, regulaminem obowiązującym w laboratorium studenckim i zasadami etyki, ma świadomość konieczności precyzyjnego wykonywania pomiarów i ustawicznego kształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma opanowane 60% treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Przepiera A., Równowaga rozpuszczalności soli w roztworach elektrolitów. Układy typu MeSO4-H2SO4-H2O, Wyd. Naukowe Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
- Ott J.B., Boerio-Goates J., Chemical Thermodynamics: Advanced Applications, Academic Press, London, 2000