Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Magazynowanie i transport produktów chemicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Magazynowanie i transport produktów chemicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paulina Pianko-Oprych <Paulina.Pianko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia fizyczna |
W-2 | Bezpieczeństwo i ryzyko procesów przemysłowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapopznanie studentów z regulacjami prawnymi w dziedzinie transportu i magazynowania produktów chemicznych |
C-2 | Zdobycie przez studenta wiedzy na temat magazynowania gazów skroplonych, cieczy łatwopalnych i substancji żrących |
C-3 | Zdobycie przez studentów umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem substancji niebezpiecznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykład zabezpieczenia magazynu gazów skroplonych | 3 |
T-A-2 | Przykład zabezpieczenia magazynu cieczy łatwopalnych | 3 |
T-A-3 | Analiza ryzyka instalacji do magazynowania i transportu gazów skroplonych | 3 |
T-A-4 | Analiza ryzyka instalacji do magazynowania i transportu cieczy łatwopalnych | 3 |
T-A-5 | Ocena ryzyka związanego z transportem niebezpiecznych substancji rurociągami | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Regulacje prawne w dziedzinie transportu i magazynowania produktów chemicznych. Bazy danych materiałów i chemikaliów najczęściej transportowanych zgodne z międzynarodową systematyką ADR. | 2 |
T-W-2 | Sposoby magazynowania gazów skroplonych. Zbiorniki do magazynowania i transportu gazów skroplonych. | 2 |
T-W-3 | Zbiorniki do magazynowania i transportu substancji łatwopalnych. | 1 |
T-W-4 | Magazynowanie substancji żrących | 1 |
T-W-5 | Zabezpieczenia w magazynach produktów chemicznych. | 2 |
T-W-6 | Ocena ryzyka związanego z transportem. Modele i narzędzia do ocen ryzyka związanego z przewozem towarów niebezpiecznych transportem drogowym i kolejowym | 2 |
T-W-7 | Modele dla ocen prawdopodobieństwa i skutków awaryjnych uwolnień groźnych substancji dla wybranych szlaków transportowych. | 2 |
T-W-8 | Symulacja skutków potencjalnego wypadku transportowego dla ludzi i środowiska wzdłuż linii kolejowej lub drogi, na której są transportowane materiały niebezpieczne. | 1 |
T-W-9 | Metody i modele oceny ryzyka związanego z transportowaniem niebezpiecznych substancji rurociągami. | 1 |
T-W-10 | Przykład analizy ryzyka węzła magazynowego gazu skroplonego pod ciśnieniem | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności analizy ryzyka parku magazynowego substancji niebezpiecznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D10a_W05 Student zna regulacje prawne w dziedzinie transportu i magazynowania produktów chemicznych. Student zna zasady doboru warstw zabezpieczeń parku magazynowego substancji niebezpiecznych | ICHP_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_D10a_W08 Student zna metody analizy ryzyka węzła magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych | ICHP_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D10a_U12 Student potrafi zabezpieczyć instalację magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych | ICHP_1A_U12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_D10a_U16 Student potrafi przeprowadzić analizę ryzyka instalacji magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych | ICHP_1A_U16 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D10a_K02 Student jest świadomy jakie zagrożenia są związane z magazynowaniem i transportem substancji niebezpiecznych | ICHP_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D10a_W05 Student zna regulacje prawne w dziedzinie transportu i magazynowania produktów chemicznych. Student zna zasady doboru warstw zabezpieczeń parku magazynowego substancji niebezpiecznych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretowac i wykorzystać w nieznacznym stopniu. Zna nieliczne regulacje prawne w dziedzinie magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych. Przy doborze warstw zabezpieczeń w instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych korzysta z pomocy innych | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. Zna większość regulacji prawnych w dziedzinie magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych. Potrafi przy nieznacznej pomocy innych dobrać warstwy zabezpieczeń w instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych | |
4,0 | Student opanował wiekszość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.Zna najważniejsze regulacje prawne w dziedzinie magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych. Potrafi samodzielnie, z niewielkimi błedami, dobrać warstwy zabezpieczeń w instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych | |
4,5 | Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. Zna regulacje prawne w dziedzinie magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych. Potrafi samodzielnie z niewielkimi uchybieniami dobrać warstwy zabezpieczeń w instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych | |
5,0 | Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie. Zna regulacje prawne w dziedzinie magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych. Potrafi samodzielnie dobrać warstwy zabezpieczeń w instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych | |
ICHP_1A_D10a_W08 Student zna metody analizy ryzyka węzła magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student opanował wiekszość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym | |
4,5 | Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu | |
5,0 | Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ja właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D10a_U12 Student potrafi zabezpieczyć instalację magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania najprostszych zadań |
3,0 | Student rozwiązuje proste zadania korzystając z pomocy innych. Student potrafi dobrać zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych korzystając w znacznym stopniu z pomocy innych. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i rozwiązuje problem zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych z nieznacznymi uchybieniami. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie dobrać zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych. Projekt obarczony jest nielicznymi błędami | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie dobrać zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych bez znaczących błędów. | |
5,0 | Student samodzielnie i bezbłędnie potrafi dobrać zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych | |
ICHP_1A_D10a_U16 Student potrafi przeprowadzić analizę ryzyka instalacji magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania najprostszych zadań. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę ryzyka instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych korzystając w znacznym stopniu z pomocy innych. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i przeprowadzić analizę ryzyka instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych z nieznacznymi uchybieniami. W nieznacznym stopniu korzysta z pomocy innych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę ryzyka instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych. Analiza obarczona jest nielicznymi i nie dyskwalifikującymi błędami | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie dobrać zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych bez znaczących błędów. | |
5,0 | Student samodzielnie i bezbłędnie potrafi dobrać zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D10a_K02 Student jest świadomy jakie zagrożenia są związane z magazynowaniem i transportem substancji niebezpiecznych | 2,0 | Student nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń związanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Nie rozumie jakie skutki może mieć niewłaściwe magazynowanie i transpoprt substancji niebezpiecznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych oraz jakie skutki może mieć niewłaściwe magazynowanie i transpoprt substancji niebezpiecznych | |
3,5 | Student w znacznym stopniu rozumie zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych oraz jakie skutki może mieć niewłaściwe magazynowanie i transpoprt substancji niebezpiecznych | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość zagrożeń związanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Rozumie jakie skutki może mieć niewłasciwe magazynowanie i transpoprt substancji niebezpiecznych.Rozumie konieczność ścisłego przestrzegania zasad BHP w procesie magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych . | |
4,5 | Student ma świadomość skutków niewłaściwego zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych. Rozumie konieczność ścisłego przestrzegania zasad BHP w procesie magazynowania i transportu substancji niebezpiecznych . Zna skutki decyzji podejmowanych w działalności inżynierskiej, | |
5,0 | Student ma pełną świadomość skutków niewłasciwego zabezpieczenia instalacji magazynowania i dystrybucji substancji niebezpiecznych. Rozumie konieczność ścisłego przestrzegania zasad BHP w transporcie jak i na terenie instalacji zagrożonych dużym ryzykiem wystąpienia awarii. Zna skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- Borysiewicz M., Potempski S., Ryzyko poważnych awarii rurociągów przesyłowych substancji niebezpiecznych. Metody oceny., Instytut Energii Atomowej, Otwock-Świerk, 2002
- Borysiewicz M., Furtek A., Potempski S., Poradnik metod ocen ryzyka związanego z niebezpiecznymi instalacjami procesowymi, Instytut Energii Atomowej, Otwock-Świerk, 2000
- Ziółko J., Zbiorniki metalowe na ciecze i gazy, Arkady, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Markowski A., Zapobieganie stratom w Przemyśle cz. III, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000