Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Metody analizy instrumentalnej w kontroli jakości produktów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody analizy instrumentalnej w kontroli jakości produktów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajmość podstawowych zagadnień z chemii ogólnej i nieorganicznej, organicznej i fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analizy instrumentalnej stosowanymi w kontroli jakości produktów oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystywanych |
C-2 | Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór najlepszej metody analizy instrumentalnej do określonego zadania |
C-3 | Nauczenie nowoczesnego podejścia do do problemów analizy instrumentalnej w kontroli jakości produktów oraz zasad pracy i rygorów jakie musza byc przestrzegane w laboratorium analizy instrumentalnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Określenie udziału masowego poszczegolnych frakcji w badanym materiale przy wykorzystaniu analizy granulometrycznej | 2 |
T-L-2 | Określenie wielkości i pokroju ziaren substancji polikrystalicznych przy uzyciu mikroskopu optycznego | 3 |
T-L-3 | Metody analizy termicznej i termograwimetrii. Zastosowanie metod DTA oraz DSC do wyznaczania temperatury początku oraz efektu energetycznego towarzyszącego przemianom polimorficznym i reakcjiom chemicznym. Wyznaczanie współczynnika ekspansji termicznej materiałów polikrystalicznych przy zastosowaniu metody dylatometrycznej | 12 |
T-L-4 | Zastosowanie absorpcyjnej spektroskopii atomowej (ASA) do określania zawartości wybranych jonów metali w wodzie wodociągowej i uzdatnionej | 4 |
T-L-5 | Zastosowanie spektrofotometrii UV-Vis w określaniu zawartości wybranych jonów s- i d-elektronowych metali w roztworach wodnych | 4 |
T-L-6 | Zastosowanie spektroskopii IR do identyfikacji grup funkcyjnych w wybranych półproduktach i produktach przemysłu chemicznego | 8 |
T-L-7 | Zastosowanie proszkowej dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego do oznaczania jakościowego i ilościowego skladu wybranych półproduktów i produktów przemysłu chemicznego. Pomiar wielkości ziarem metodą Scherrera. Wyznaczanie grubosci cienkich warstw metodą dyfrakcji promieniowania X | 12 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy zarządzania jakością-pojęcia, wymagania | 1 |
T-W-2 | Spektroskopia w podczerwieni (IR) podstawy teoretyczne, stosowana aparatura, metody pomiaru widm absorpcyjnych I, zastosowanie metody IR do identyfikacji substancji, grup funkcyjnych, wody zaadsorbowanej w w wybranych surowcach i produktach przemysłu chemicznego oraz do określania czystości rozpuszczalników organicznych. R: | 2 |
T-W-3 | Podstawy teoretyczne absorpcyjnej spektrometrii atomowej (ASA), plomieniowe i bezplomieniowe spektrometry AA, stosowane zródła promieniowania, zastosowanie metody ASA do oznaczania zawartosci miedzi w mosiądzu/brązie lub magnezu/wapnia wodzie wodociągowej | 2 |
T-W-4 | Metody analizy termicznej(róznicowa analiza termiczna połączona z termograwimetrią (DTA/TG) oraz skaningowa kalorymetria różnicowa DSC: podstawy teoretyczne , aparatura pomiar wielkości efektu energetycznego towarzyszącego przemianie fazowej, badanie zawartości wilgoci oraz wyznaczanie zakresu termicznej trwalosci handlowego węglanu sodu i węglanu potasu. | 2 |
T-W-5 | Proszkowa dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego (XRD): powstawanie promieniowania rentgenowskiego , podstawy dyfrakcji promieni rentgenowskich w krysztale, aparatura pomiarowa, identyfikacja metodą XRD wybranych surowców i produktów przemysłu chemicznego, oznaczanie ilościowe zawartości rutylu i anatazu w handlowym tlenku tytanu(IV), określeie wielkosci krystalitów metoda Scherrera. | 2 |
T-W-6 | Mikroskopia optyczna, podstawy teoretyczne budowa mikroskopu optycznego, określenie wielkosci ziarna krystalicznego w piasku stosowanym w przemyśle szklarskim. | 2 |
T-W-7 | Spektrofotometria absorpcyjna w zakresie widzialnym i nadfiolecie (UV-VIS): prawa absorpcji, aparatura, spektrofotometryczne oznaczanie zawartości : żelaza(II) w heptahydracie siarczanu(VI) żelaza(II) powstającym przy produkcji bieli tytanowej; wapnia i magnezu w wodzie wodociągowej | 2 |
T-W-8 | Defektoskopia- podstawy. Metody stosowane w defektoskopii. Defektoskopia rentgenowska. Badania defektoskopowe z uzyciem mikroskopu metalograficznego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | samodzielna analiza treści wykładów | 8 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, opis |
M-2 | Metody aktywizujace: dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody programowe: z użyciem komputera |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Test sprawdzający |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D11b_W01 Student posiada wiedzę związaną z wybranymi metodami analizy instrumentalnej stosowanymi w kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego | ICHP_1A_W06, ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_1A_D11b_W02 Student posiada wiedzę o najnowszych kierunkach rozwoju w analizie instrumentalnej stosowanej w kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego | ICHP_1A_W13 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D11b_U01 Student potrafi pozyskać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z metodami analizy instrumentalnej, potrafi integrować uzyskane informacje oraz potrafi wyciągnąć prawidlowe wnioski | ICHP_1A_U01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_1A_D11b_U02 Student potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym używając różnych technik przekazu, w tym w języku obcym | ICHP_1A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_1A_D11b_U03 Student potrafi wykorzystać metody analizy instrumentalnej do kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego oraz potrafi wykorzystać je do rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej | ICHP_1A_U09 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D11b_K01 Student wykazuje potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w zakresie metod analizy instrumentalnej oraz motywuje do tego inne osoby | ICHP_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_1A_D11b_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu oraz umie oszacowac czas potrzebny na realizację powierzonego zadania | ICHP_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D11b_W01 Student posiada wiedzę związaną z wybranymi metodami analizy instrumentalnej stosowanymi w kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego | 2,0 | Student nie posiada w stop[niu dostatecznym wiedzy dotyczącej wybranych metod analizy instrumentalnej stosowanych w kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę związaną z wybranymi metodami analizy instrumentalnej stosowanymi w kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D11b_W02 Student posiada wiedzę o najnowszych kierunkach rozwoju w analizie instrumentalnej stosowanej w kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego | 2,0 | Student nie posiada w stopniu dostatecznym wiedzy o najnowszych kierunkach rozwoju metod analizy instrumentalnej stosowaychj w kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę o najnowszych kierunkach rozwoju metod analizy instrumentalnej stosowanych w kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D11b_U01 Student potrafi pozyskać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z metodami analizy instrumentalnej, potrafi integrować uzyskane informacje oraz potrafi wyciągnąć prawidlowe wnioski | 2,0 | Student nie potrafi pozyskać informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z metodami analizy instrumentalnej, nie potrafi integrować uzyskanych informacji oraz nie potrafi wyciągać prawidlowych wniosków |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z metodami analizy instrumentalnej, potrafi, w stopniu dostatecznym, integrować uzyskane informacje oraz wyciągnąć prawidlowe wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D11b_U02 Student potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym używając różnych technik przekazu, w tym w języku obcym | 2,0 | Student nie potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym używając różnych technik przekazu, w tym w języku obcym |
3,0 | Student potrafi, w stopniu dostatecznym, porozumiewać się w środowisku zawodowym używając różnych technik przekazu, w tym w języku obcym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D11b_U03 Student potrafi wykorzystać metody analizy instrumentalnej do kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego oraz potrafi wykorzystać je do rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać metod analizy instrumentalnej do kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego oraz nie potrafi wykorzystać ich do rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej |
3,0 | Student potrafi, w stopniu podstawowym, wykorzystać metody analizy instrumentalnej do kontroli jakości produktów przemysłu chemicznego oraz potrafi, w stopniu podstawowym, wykorzystać je do rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D11b_K01 Student wykazuje potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w zakresie metod analizy instrumentalnej oraz motywuje do tego inne osoby | 2,0 | Student nie wykazuje potrzeby dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w zakresie metod analizy instrumentalnej oraz nie motywuje do tego innych osób |
3,0 | Student wykazuje, w stopniu podstawowym, potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w zakresie metod analizy instrumentalnej oraz, w stopniu podstawowym, motywuje do tego inne osoby | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D11b_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu oraz umie oszacowac czas potrzebny na realizację powierzonego zadania | 2,0 | Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie potrafi pełnić roli lidera lub kierownika zespołu oraz nie umie oszacować czasu potrzebnego na realizację powierzonego zadania |
3,0 | Student potrafi, w stopniu dostatecznym, współdziałać i pracować w grupie, ale nie potrafi pełnić roli lidera lub kierownika zespołu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Cygańsk, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa, 1997
- Z. Bojarski, M. Gigla, K. Stróż, M. Surowiec, Krystalografia, PWN, Warszawa, 2007
- W. Szczepanik, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002
- E. Szyszko, Instrumentalne metody analityczne, PZWL, Warszawa, 1982
- red. A. Bolewski, W. Żabiński, Metody badań minerałów i skał, Wydawnictwa geologiczne, Warszawa, 1988
- J. Przedmojski, Rentgenowskie metody badawcze w inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 1990
- Z. Bojarski, E. Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, PWN, Warszawa, 1988
- K. Danzer, E. Than, D. Molch, L. Kuchler, Analityka. Przegląd systematyczny, WNT, Warszawa, 1993, Wydanie drugie zmienione
Literatura dodatkowa
- Z.S. Szmal, T. Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa, 1987, Wydanie VI poprawione i uzupełnione