Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Informatyka procesowa
Sylabus przedmiotu Teoria i technika suszenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria i technika suszenia | ||
Specjalność | Inżynieria procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny suszarnictwa. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności modelowania matematycznego procesu suszenia z wykorzystaniem programów komputerowych. |
C-3 | Nabycie umiejętności określania priorytetów przy doborze właściwej metody i poprawności rozwiązywania problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza wybranych układów psychrometrycznych przy użyciu programów komputerowych. | 7 |
T-L-2 | Analiza wybranego układu suszarniczego przy użyciu programów komputerowych. | 7 |
T-L-3 | Modelowanie procesu suszenia w wybranch programach komputerowych. | 16 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka procesu suszenia. | 1 |
T-W-2 | Termodynamika powietrza wilgotnego. | 2 |
T-W-3 | Termodynamika materiału wilgotnego. | 2 |
T-W-4 | Ruch ciepła i masy w procesie suszenia. | 2 |
T-W-5 | Kinetyka procesu suszenia. | 2 |
T-W-6 | Ogólne sasady obliczania suszarek. Klasyfikacja i wskaźniki pracy suszarek przemysłowych. | 2 |
T-W-7 | Dobór suszarki, zagadnienia energetyczne. | 1 |
T-W-8 | Nowoczesne techniki suszarnicze. Modele matematyczne najnowszych metod i technik suszenia. | 1 |
T-W-9 | Metody projektowania wybranych typów instalacju suszarniczych wspomagane komputerowo. Metody intensyfikacji procesu suszenia. Zagadnienia optymalizacyjne, dobór optymalnych warunków suszenia z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdania pisemnego | 13 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 26 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ezgamin ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-04_W01 Student jest w stanie opisać podstawowe zagadnienia z dziedziny suszarnictwa | ICHP_2A_W07, ICHP_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-04_U01 Student potrafi rozwiązać problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i poprawnie zanalizować wyniki obliczeń, wykorzystując programy komputerowe. | ICHP_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C03-04_K01 Student nabył świadomość konieczności określania priorytetów przy doborze właściwej metody i poprawności rozwiązywania problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa. | ICHP_2A_K04 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-04_W01 Student jest w stanie opisać podstawowe zagadnienia z dziedziny suszarnictwa | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróżniać podstawowe techniki suszenia różnych materiałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-04_U01 Student potrafi rozwiązać problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i poprawnie zanalizować wyniki obliczeń, wykorzystując programy komputerowe. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa i poprawnie zanalizować wyników obliczeń, wykorzystując programy komputerowe. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz wymaga pomocy w doborze właściwej metody rozwiązania i w analizie wyników obliczeń. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania, lecz ma trudności w przeprowadzeniu właściwej analizy wyników obliczeń. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania, lecz jego analiza wyników obliczeń jest niepełna. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować właściwą metodę rozwiązania i poprawnie przeanalizować wyniki obliczeń. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać, wykorzystując programy komputerowe, problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, zaproponować alternatywne metody rozwiązania i poprawnie przeanalizować wyniki obliczeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C03-04_K01 Student nabył świadomość konieczności określania priorytetów przy doborze właściwej metody i poprawności rozwiązywania problemu inżynierskiego z dziedziny suszarnictwa. | 2,0 | Student nie ma świadomości konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i nie potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz wymaga wskazania sposobu sprawdzenia poprawności własnych obliczeń. | |
4,0 | Student ma świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa, lecz zaproponowany sposób sprawdzenia poprawności własnych obliczeń nie jest wystarzcająco dokładny. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość konieczności określania właściwych priorytetów przy doborze metody i przeprowadzaniu obliczeń rozwiązując problem inżynierski z dziedziny suszarnictwa i potrafi samodzielnie sprawdzić poprawność swoich obliczeń stosując alternatywne podejścia. |
Literatura podstawowa
- Cz. Strumiłło, Podstawy teorii i techniki suszenia, WNT, warszawa, 1983
- Z. Pakowski, DryPak 3.6 – Program for psychometric and drying computations, TKP Omnikon, Łódź, 1996
Literatura dodatkowa
- A.S. Mujumdar (Editor), Handbook of Industrial Drying, Marcel Dekker Inc., New York, 1994
- Cz. Strumiłło, T. Kudra, Drying, Principles, Application and Design, Gordon and Breach, New York, 1987