Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) | ||
Specjalność | Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Systemy dobrych praktyk wytwarzania (GMP) |
W-2 | Zarządzanie jakością |
W-3 | Rachunkowość i finanse |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w ramach przedmiotu zdobędzie wiedzę o koncepcji zarządzania ukierunkowanej na oczekiwania i potrzeby klienta. Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM) można traktować jako sposób myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich. Realizacja każdego aspektu działalności w tym systemie realizowana jest ze spojrzeniem projakościowym. Celem (TQM) jest osiągnięcie zadowolenia klienta poprzez zespołowe zaangażowanie pracowników i podnoszenie kwalifikacji. |
C-2 | Student w ramach ćwiczeń pozna zasady i terminologię w kompleksowym zarządzaniu jakością, interpretacje norm oraz zasady sterowania dokumentami i danymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Interpretacja wymagań normy ISO 9001 oraz jej stosowanie. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, wewnętrzne audity, szkolenia). Narzędzia i metody (arkusz zbierania danych, diagram Ishikawy, wykres drzewa, histogram, karta kontrolna). | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady zarządzania przez jakość (TQM - Total Quality Management), efekty ekonomiczne powodowane wprowadzeniem systemu zarządzania jakością. Idea zarządzania przez jakość (pojęcie TQM-u, twórcy TQM-u, pojęcia związane z jakością). Zasady i filozofia TQM-u (zasady Deminga, zasady planowania jakości wg Jurana, etapy doskonalenia jakości wg Crosby'ego). Filozofia zarządzania w TQM-ie oraz przyczyny niewłaściwego działania. Polska Nagroda Jakości. Rachunek oraz analiza kosztów jakości, relacje między nimi. Koszty jakości: jako narzędzie zarządzania, ich rola, w świetle unormowań międzynarodowych, w organizacji. System zarządzania jakością ISO 9000. Normalizacja systemów jakości. Analiza procesów zachodzących w firmie. Korzyści związane z wdrożenia systemu ISO 9001. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 7 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji przez studenta | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 9 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna) |
M-4 | Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie pisemnego testu oraz przezentacji przygotowanej przez studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-05_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o kompleksowym zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia, dąży do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich. | ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-05_U01 Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w kompleksowym zarządzaniu jakością. | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U10 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-05_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-05_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o kompleksowym zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia, dąży do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o kompleksowym zarządzaniu jakością. |
3,0 | Student posiada podstawą wiedzę z zakresu kompleksowego zarządzania jakością. | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z zarządzaniem przez jakość. | |
4,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z kompleksowym zarządzaniem jakością. | |
4,5 | Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z tematyką kompleksowego zarządzania jakością, dąży do podniesienia aktywności i sprawności. | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z tematyką kompleksowego zarządzania jakością, dąży do podniesienia aktywności i sprawności. Orientuje się w pozatechnicznym wpływie kompleksowego zarządzania jakością na efektywność i działanie zespołów ludzkich. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-05_U01 Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w kompleksowym zarządzaniu jakością. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności stosowanych w kompleksowym zarządzaniu jakością. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać interpretacji norm. | |
3,5 | Student posiada umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać interpretacji norm. | |
4,0 | Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w podstawowym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. | |
5,0 | Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w kompleksowym zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. Potrafi przewidywać skutki wywołane podjętymi działaniami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-05_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 . |
3,0 | Student potrafi działać odtwórczo nie ma potrzeby ciągłego kształcenia. | |
3,5 | Student potrafi działać odtwórczo wykazując niewielką kreatywność wykazuje potrzebę kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań myśli w sposób innowacyjny i przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2011
- Szczepańska-Woszczyna K., Kompleksowe zarządzanie jakością TQM : przeszłość i teraźniejszość, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Wawak S., Podręcznik wdrażania ISO 9001:2000, Helion, Gliwice, 2007
- Ćwiklicki M., Obora H., Metody TQM w zarządzaniu firmą : praktyczne przykłady zastosowań, POLTEXT, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Szczepańska K., TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi, POLTEXT, Warszawa, 2010
- Wawak S., Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, Helion, Gliwice, 2005
- Szczepańska K., Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009