Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
Sylabus przedmiotu Procesy separacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy separacji | ||
Specjalność | Inżynieria procesów wytwarzania olefin | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika procesowa |
W-2 | Kinetyka procesowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi procesów separacji |
C-2 | Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami stosowanymi w procesach separacji |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania |
C-4 | Zapoznanie studentów z pozatechnicznymi aspektami systemów separacjioraz ich wpływem na zdrowie ludzi i środowisko naturalne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczny opis separacji. | 3 |
T-A-2 | Obliczanie procesy przenoszenia masy i ciepła w procesach separacji. | 2 |
T-A-3 | Separacja przez dodanie lub utworzenie nowej fazy. | 3 |
T-A-4 | Separacja z użyciem barier i/lub fazy stałej | 3 |
T-A-5 | Separacja w układach zawierających fazę stałą | 2 |
T-A-6 | Mechaniczne procesy separacji faz. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt wybranego procesu separacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z procesami separacji: procesy przemysłu chemicznego, podstawowe techniki separacji, współczynnik rozdzielenia. | 2 |
T-W-2 | Termodynamiczny opis separacji. Procesy przenoszenia masy i ciepła w procesach separacji. Pojedyncze etapy równowagi w procesach separacji. | 4 |
T-W-3 | Pojedyncze etapy równowagi w procesach separacji. Układy kaskadowe i hybrydowe. | 2 |
T-W-4 | Ogólna charakterystyka procesów separacji. | 2 |
T-W-5 | Separacja przez dodanie lub utworzenie nowej fazy: absorpcja i odpędzanie, destylacja, ekstrakcja w układzie ciecz-ciecz, ekstrakcja nadkrytyczna, destylacja periodyczna. | 4 |
T-W-6 | Separacja z użyciem barier i/lub fazy stałej: metody membranowe, adsorpcja, chromatografia, wymiana jonowa, elektroforeza, metody hybrydowe. | 4 |
T-W-7 | Separacja w układach zawierających fazę stałą: przemywanie, krystalizacja, desublimacja, odparowanie, suszenie ciał stałych. | 4 |
T-W-8 | Mechaniczne procesy separacji faz. | 4 |
T-W-9 | Obliczanie procesów separacji z użyciem symulatorów procesowych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 6 |
21 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Wykonanie obliczeń projektowych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia podczas konsultacji. |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe. |
M-3 | Metody praktyczne - metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne kolokwium w połowie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń i rysunków. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-08_W09 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych procesów separacji | ICHP_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
ICHP_2A_C09-08_W11 Student ma szczegółową wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w procesach separacji oraz podstaw projektowania systemów separacji | ICHP_2A_W11 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-08_U11 Student potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich zwiazanych z projektowaniem procesów separacji. | ICHP_2A_U11 | — | — | C-3 | T-P-1, T-W-9 | M-3 | S-3 |
ICHP_2A_C09-08_U14 Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania istniejących układów separacji. | ICHP_2A_U14 | — | — | C-2, C-3 | T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
ICHP_2A_C09-08_U17 Student potrafi zaprojektować typowy proces separacji. | ICHP_2A_U17 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-08_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania systemów separacji, w tym ich wpływu na środowisko. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-4 | T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-4 |
ICHP_2A_C09-08_K06 Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy. | ICHP_2A_K06 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-08_W09 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych procesów separacji | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych procesów separacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C09-08_W11 Student ma szczegółową wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w procesach separacji oraz podstaw projektowania systemów separacji | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w różnych technikach separacji oraz podstaw projektowania układów separacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-08_U11 Student potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich zwiazanych z projektowaniem procesów separacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich zwiazanych z projektowaniem procesów separacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C09-08_U14 Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania istniejących układów separacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania istniejących układów separacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C09-08_U17 Student potrafi zaprojektować typowy proces separacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaprojektować prosty proces separacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-08_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania systemów separacji, w tym ich wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania procesów separacji, w tym ich wpływu na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C09-08_K06 Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seader J.D., Henley E.J., Separation process principles, Wiley, New York, 2006
- Seader J. D., Henley E.J., Roper D.K., Martin R.E., Separation process principles. Chemical and biochemical operations, Wiley, New York, 2011
- Wankat P.C., Separation Process Engineering, Prentice Hall, New Jersey, 2012
- Jana A.K., Process Simulation and Control Using Aspen, PHI, 2011
Literatura dodatkowa
- Noble R.D., Terry P.A., Principles of chemical separations with environmental applications, Cambridge University Press, New York, 2004