Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały
Sylabus przedmiotu Chemia i technologia związków zapachowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia i technologia związków zapachowych | ||
Specjalność | Technologia środków pomocniczych i kosmetyków | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna ogólna. |
W-2 | Mechanizmy reakcji. |
W-3 | Podstawy technologii chemicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze związkami zapachowymi - ich budową, właściwościami, metodami otrzymywania w skali laboratoryjnej i przemysłowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza propionianu izobutylu z zastosowaniem azeotropowego usuwania wody. | 5 |
T-L-2 | Wyodrębnianie propionianu izobutylu z mieszaniny poreakcyjnej metodą destylacji prostej i analiza chromatograficzna destylatu. | 5 |
T-L-3 | Identyfikacja związków organicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC) oraz rozdział związków organicznych za pomocą chromatografii kolumnowej. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział związków zapachowych ze względu na budowę chemiczną i źródło pozyskiwania. Rola grupy osmoforowej. | 1 |
T-W-2 | Główne grupy związków organicznych do których należą związki zapachowe – omówienie budowy, właściwości, metod otrzymywania i zastosowań związków zapachowych należących do odpowiednich grup i przedstawienie technologicznych metod otrzymywania wybranych związków zapachowych. | 11 |
T-W-3 | Związki zapachowe pochodzenia zwierzęcego. | 1 |
T-W-4 | Związki zapachowe pochodzenia roślinnego. | 1 |
T-W-5 | Kompozycje zapachowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 11 |
A-L-3 | Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 3 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu. | 12 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładu (pisemne kolokwium). | 2 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Wykład - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego. Zaliczenie laboratorium: obecność na wszystkich zajęciach, przygotowanie i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemnego sprawdzianu i prawidłowo przygotowane sprawozdania ze wszystkich ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-09_W08 Ma wiedzę na temat budowy, właściwości i metod otrzymywania związków zapachowych w skali laboratoryjnej i przemysłowej oraz zna podstawy przygotowywania kompozycji zapachowych. | TCH_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-09_U015 Student potrafii otrzymać związki zapachowe różnymi metodami. | TCH_2A_U15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
TCH_2A_D05-09_U017 Student potarfi, w oprciu o posiadaną wiedzę dotyczacą otrzymywania zawiązków zapachowych, przedstawić koncepcję otrzymywania znanych i nowych związków zapachowych nowymi metodami zarówno w skali laboratoryjnej jak i przemysłowej. | TCH_2A_U17 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-09_K01 Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ciągłego unowocześniania metod syntezy związków zapachowych (w skali laboratoryjnej i przemysłowej) i związanej z tym odpowiedzialności za środowisko naturalne. | TCH_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
TCH_2A_D05-09_K04 Potrafi odpowiednio określać priorytety służące realizacji określonego zadania. | TCH_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-09_W08 Ma wiedzę na temat budowy, właściwości i metod otrzymywania związków zapachowych w skali laboratoryjnej i przemysłowej oraz zna podstawy przygotowywania kompozycji zapachowych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat budowy, właściwosci i metod otrzymywania związków zapachowych i nie zna podstaw tworzenia kompozycji zapachowych. |
3,0 | Student zna metody otrzymywania tylko wybranych związków zapachowych, umie podać budowę i właściwosci tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych. | |
3,5 | Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób ogólny umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych. | |
4,0 | Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych. | |
4,5 | Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych i porównać je z metodami laboratoryjnymi syntezy tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych. | |
5,0 | Student zna ogólnie metody otrzymywania, budowę i właściwosci wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych, w sposób szczegółowy umie przedstawić przemysłowe metody otrzymywania wybranych związków zapachowych i porównać je z metodami laboratoryjnymi syntezy tych związków oraz zna podstawy tworzenia kompozycji zapachowych. Potrafii ocenić przemysłowe metody otrzymywania związków zapachowych pod kątem ekologii i zaproponować nowe, bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego rozwiązania dla tych technologii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-09_U015 Student potrafii otrzymać związki zapachowe różnymi metodami. | 2,0 | Student nie potrafi otrzymywać związków zapachowych żadnymi metodami. |
3,0 | Student zna tylko teoretycznie jedną metodę otrzymywania wybranych związków zapachowych. | |
3,5 | Student zna tylko teoretycznie metody otrzymywania wybranych związków zapachowych. | |
4,0 | Student zna teoretycznie metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych. | |
4,5 | Student zna metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych i potrafi jest zastosowac w sposób praktyczny. | |
5,0 | Student zna metody otrzymywania wszystkich omawianych na wykładzie związków zapachowych i potrafi jest zastosowac w sposób praktyczny oraz zaproponować zmiany w tych w metodach otrzymywania biorąc pod uwage aspekty ochrony środowiska (oszczędność energii i surowców). | |
TCH_2A_D05-09_U017 Student potarfi, w oprciu o posiadaną wiedzę dotyczacą otrzymywania zawiązków zapachowych, przedstawić koncepcję otrzymywania znanych i nowych związków zapachowych nowymi metodami zarówno w skali laboratoryjnej jak i przemysłowej. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić koncepcji otrzymywania nowymi metodami, znanych i nowych związków zapachowych. |
3,0 | Student potrafi jedynie w sposób teoretyczny przedstawić koncepcje otrzymywania nowymi metodami, znanych i nowych związków zapachowych. | |
3,5 | Student potrafi w sposób teoretyczny i praktyczny przedstawić koncepcje otrzymywania nowymi metodam, znanych i nowych związków zapachowych. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić kilka nowych, laboratoryjnych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić kilka nowych, laboratoryjnych i przemysłowych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić i porównac ze sobą kilka nowych, laboratoryjnych i przemysłowych metod otrzymywania, dla danego związku zapachowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-09_K01 Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ciągłego unowocześniania metod syntezy związków zapachowych (w skali laboratoryjnej i przemysłowej) i związanej z tym odpowiedzialności za środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie ma świadomosci ciagłego unowocześniania procesów technologicznych. |
3,0 | Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych. | |
3,5 | Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania. | |
4,0 | Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. | |
4,5 | Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc równiez pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób ogólny porównać ze sobą. | |
5,0 | Student ma świadomość ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc równiez pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób szczegółowy porównać ze sobą. | |
TCH_2A_D05-09_K04 Potrafi odpowiednio określać priorytety służące realizacji określonego zadania. | 2,0 | Nie potrafi prawidłowo określać priorytetów służących realizacji określonego zadania. |
3,0 | Potrafi w sposób ogólny określić priorytety służące realizacji określonego zadania. | |
3,5 | Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania. | |
4,0 | Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie. | |
4,5 | Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc w sposób przedsiębiorczy. | |
5,0 | Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- M. Molski, Chemia piękna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- W.S. Brud, I. Konopacka-Brud, Podstawy perfumerii. Historia, pochodzenie i zastosowania substancji zapachowych, Oficyna Wydawnicza MA, Łódź, 2009
- R.R. Calkin, J.S. Jellinek, Perfumery. Practice and Principles, John Wiley & Sons Inc., New York, 1994
- I.B. Peters, Kosmetyka. Podręcznik do nauki zawodu. Poradnik, Stam Rea, Warszawa, 2002
- W.S. Brud, I. Konopacka, Tajemnice aromaterapii. Pachnąca apteka, Pagina Sp. z o.o., Warszawa, 2001
- S. Kohlmunzer, Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji, PZWL, Warszawa, 2003
- I. Matławska, Farmakognozja, Wydawnictwo Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2005
- J. Kulesza, J. Góra, A. Tyczkowski, Chemia i technologia związków zapachowych, Wydawnictwo przemysłu lekkiego i spożywczego, Warszawa, 1961
- R. Kasprzykowska, A.S. Kołodziejczyk, K. Stachowiak, E. Jankowska, Preparatyka i analiza związków naturalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2009
- P. Kowalski, Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 2004
- J. Opieńska-Blauth, H. Kraczkowski, H. Brzuszkiewicz, Zarys chromatografii cienkowarstwowej, PWRiL, Warszawa, 1971
- B. Bochwic, Preparatyka organiczna, PWN, Warszawa, 1975
- A.J. Vogel, Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
- A. Jabłońska-Trypuć, R. Farbiszewski, Sensoryka i podstawy perfumerii, MedPharm Polska, Wrocław, 2008
- J. Dylewska-Grzelakowska, Kosmetyka stosowana, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999
- I. Konopacka-Brud, W.S. Brud, Aromaterapia dla każdego, Studio astropsychologii, Białystok, 2005
- W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, MA Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2001