Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów
Sylabus przedmiotu Technologie chemiczne przemysłu nieorganicznego i inżynierii środowiska I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie chemiczne przemysłu nieorganicznego i inżynierii środowiska I | ||
Specjalność | Technologia nieorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Ekiert <Ewa.Dabrowa@zut.edu.pl>, Bogumił Kic <Bogumil.Kic@zut.edu.pl>, Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>, Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl>, Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Technologia chemiczna – procesy przemysłowej syntezy chemicznej |
W-2 | Podstawy technologii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Szczegółowe zapoznanie z surowcami, operacjami i procesami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem związków fosforu i innych produktów chemii nieorganicznej |
C-2 | Wskazanie na oddziaływanie procesów związanych z otrzymywaniem związków fosforu i innych produktów chemii nieorganicznej na środowisko i możliwości ograniczenia skutków produkcji przemysłowej |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń bilansowych operacji i procesów jednostkowych koniecznch do realizacji procesu technologicznego i wyboru procesu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | obliczanie bilansów materiałowych i cieplnych operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej nieorganicznej i inżynierii środowiska (mieszanie, suszenie, krystalizacj, adsorpcja) | 8 |
T-A-2 | obliczanie bilansów materiałowych i cieplnych procesówi jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej nieorganicznej i inżynierii środowiska | 10 |
T-A-3 | obliczanie bilansów materiałowych całego procesu wytwarzania wybranych produktów w technologii chemicznej nieorganicznej | 12 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie kompleksowych nawozów mineralnych NPK w granulatorze bębnowym | 6 |
T-L-2 | Otrzymywanie diwodorofosforanu(V) potasu w reakcji podwójnej wymiany (badanie składu fazowego produktu, bilans masowy fosforanów) | 7 |
T-L-3 | Otrzymywanie fosforanu(V) amonu i glinu metodą konwencjonalną i w reaktorze mikrofalowym | 6 |
T-L-4 | Fotokatalityczny i fotoliczny rozkład zanieczyszczeń organicznych w wodzie z kontrolą przebiegu badanego procesu | 7 |
T-L-5 | Odsalanie wody technikami membranowymi z kontrolą przebiegu badanego procesu | 6 |
T-L-6 | Badanie przebiegu procesu katalitycznego rozkładu amoniaku | 7 |
T-L-7 | Otrzymywanie (w obecności ultradźwieków) i badanie katalizatora Fe/węgiel aktywny | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surowce fosforowe stosowane w procesach otrzymywania związków fosforu (charakterystyka, wzbogacanie, kierunki wykorzystania) | 1 |
T-W-2 | Otrzymywanie fosforu białego i termicznego kwasu fosforowego (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania technologiczne) | 2 |
T-W-3 | Otrzymywanie ekstrakcyjnego kwasu fosforowego w reakcji rozkładu fosforytów kwasem siarkowym, azotowym, solnym (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania aparaturowe) | 3 |
T-W-4 | Oczyszczony ekstrakcyjny kwas fosforowy do otrzymywania związków fosforu do celów paszowych, chemii gospodarczej, przemysłu spożywczego (metody wstępnego i głębokiego oczyszczania ekstrakcyjnego kwasu fosforowego). | 2 |
T-W-5 | Wytwarzanie fosforanów paszowych (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania technologiczne) | 1 |
T-W-6 | Trójpolifosforan sodu jako aktywny wypełniacz w proszkach do prania (sposoby otrzymywania proszków do prania i polifosforanów sodu) | 1 |
T-W-7 | Fosforany jako pigmenty o właściwościach antykorozyjnych i uniepalniających | 1 |
T-W-8 | Wpływ procesów otrzymywania i stosowania związków fosforu na środowisko (cykl życia) | 2 |
T-W-9 | Odzysk związków fosforu z różnych strumieni odpadowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 38 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie i wykonanie sprawozdań | 7 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laroratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian z widzy dotyczącej każdego ćwiczenia laboratoryjnego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D06-01_W01 Definiuje i objasnia szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wcbodzące w skład ciągu technologicznego związanego z otrzymywaniem produktów chemii nieorganicznej | TCH_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
TCH_2A_D06-01_W02 Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe na podstawie, których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania produktów chemii nieorganicznej | TCH_2A_W06 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D06-01_U01 Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu i wskazać na wady i zalety tych metod pod kątem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości uzyskanego produktu i wpływu na środowisko | TCH_2A_U11, TCH_2A_U12 | — | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D06-01_K01 Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | TCH_2A_K02, TCH_2A_K03 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D06-01_W01 Definiuje i objasnia szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wcbodzące w skład ciągu technologicznego związanego z otrzymywaniem produktów chemii nieorganicznej | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Definiuje procesy i operacje jednostkowe wcbodzące w skład ciągu technologicznego związanego z otrzymywaniem trzech produktów chemii nieorganicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | D | |
TCH_2A_D06-01_W02 Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe na podstawie, których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania produktów chemii nieorganicznej | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Dobiera procesy i operacje jednostkowe na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania co najmniej trzech produktów chemii nieorganicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe na podstawie których formułuje | |
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D06-01_U01 Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu i wskazać na wady i zalety tych metod pod kątem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości uzyskanego produktu i wpływu na środowisko | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu i wskazać niektóre wady i zalety tych metod pod kątem materiałochłonności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D06-01_K01 Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | 2,0 | Nie spełnia kryterium określonego dla oceny 3 |
3,0 | Jest częściowo świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, nie do końca rozumie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi przekazywać swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E. Borte, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992
- K. Schmidt-Szałowski i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004
- Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
- P. Becker, Phosphates and phosphoric acid, Marcel Dekker, INC, New York, 1989
- St. Kucharski, J. Słowiński, Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej 2001, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- J. Synowiec, Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1974
- Praca Zbiorowa, Technologia związków fosforowych, PWT, Warszawa, 1958
- J. R. Van Wazer, Van Wazer J. R., Phosphorus and its Compounds, Interscience Publishers, INC, New York, 1958
- F. T. Nielssen, Manual of fertilizer processing, Marcel Dekker, INC, New York, 1987
- S. D. Bieskow, Chemiczne obliczenia technologiczne, WNT, Warszawa, 1966