Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D07-09_W011 | Student posiada wiedzę podstawową niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań wprowadzenia produktów modyfikowanych genetycznie do środowiska. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego oraz potrafi dokonać wyboru nowych rozwiązań lub produktów w celu osiągnięcia określonych korzysći. Potrafi posłużyć się zasobami informacji patentowej oraz danych dostępnych w bankach genów. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat technik, narzędzi i materiałów wykorzystywanych przez inżynierię genetyczną, które mogą być zastosowane w czasie realizacji procesów technologicznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_W11 | ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności |
---|
TCH_2A_W12 | ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością |
TCH_2A_W13 | ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności |
Cel przedmiotu | C-1 | Student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie biologii molekularnej i poznaje możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w planowaniu procesów biotechnologicznych. |
---|
C-3 | Student wyszukuje, selekcjonuje informacje naukowe i bibliogarfię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych z inżynierią genetyczną. |
C-2 | Student umie zaproponować alternatywny dla technologii chemicznej proces biotechnologiczny, prowadzony z użyciem organizmów zmodyfikowanych genetycznie |
Treści programowe | T-W-6 | Inżynieria genetyczna zwierząt |
---|
T-W-1 | Historia genetyki od czasu odkrycia DNA w 1944 roku do współcxzesności |
T-W-7 | Konstruowanie komputerów na bazie DNA |
T-W-5 | Inżynieria genetyczna roślin |
T-W-8 | Podstawowe założenia terapii genowej. Klonowanie terapeutyczne z komórek macierzystych |
T-W-2 | Reakcja PCR i przykłady zastosowań w diagnostyce molekularnej. |
T-W-9 | Inzynieria genetyczna - zagrożenia realne i nierealne |
T-W-4 | Inżynieria genetyczna mikrooganizmów. Przenoszenie materiału genetycznego w glebie, wodzie i organizmach żywych. |
T-W-10 | Poteomika - podstawy inżynierii białkowej. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | dyskusja naukowa |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: W czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalnie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5 ( 50-90% obecności na wykladach), do maksymalnie 15 puktów za aktywny udział w dyskusji, według zasady: 10pkt przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1 pkt - za zabranie głosu w dyskusji. |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena punktowa na podstawie zaliczenia pisemnego w postaci testu zamkniętego. Ustala się II terminy zaliczenia w sesji i I w terminie poprawkowym. Suma puntów uzyskanych z zaliczenia wynosi maksymalnie 100. Do puntów z zaliczenia doliczana jest premia punktowa wynosząca maksymalnie 1/4 uzyskanej liczby punktów tj. 25 punktów. Premię punktową uwzględnia się na wszystkich terminach egzaminu. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć inżynierii genetycznej i gentyki (np. organizm transgeniczny, GMO, wektor, zwierzęta nokautowane, proteomika itp.). Nie umie wymienić żadnej z metod inżynierii genetycznej. Nie potrafi wyliczyć korzyści i wad zastosowań inżynierii genetycznej. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej (np. organizm GMO, zwierzę nokautowane, genomika itp.). Potrafii wymienić główne metody inżynierii genetycznej. Umie wymienić cele głównych modyfikacji genetycznych, prowadzonych na organizmach żywych (w tym bakteriach, roślinach i zwierzętach). Potrafii wymienić główne korzyści i wady zastosowań inżynierii gentycznej. |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, definicje oraz prawa genetyki i inżynierii genetycznej. Potrafii wymienić główne metody inżynierii genetycznej i opisać wybrane. Umie wymienić wszystkie cele modyfikacji genetycznych, prowadzonych na organizmach żywych ( w tym bakteriach, roślinach i zwierzętach). Potrafii definiować korzyści i wady zastoswań inżynierii genetycznej. |
4,0 | Student dobrze zna metody i techniki inzynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową dotyczącą diagnostyki molekularnej. Potrafii posłużyć się zasobami informacji patentowej. Umie opisać oczekiwane efekty, związane z zastosowaniem metod inżynierii gentycznej w wybranym przez siebie procesie technologicznym. Potrafi wskazać nowe właściwości,uzyskane technikami inżynierii genetycznej w wybranych produktach. Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Polsce i dotyczące wprowadzenia produktów GMO. Potrafii wyliczyć zasady patentowania nowych produktów. |
4,5 | Student dobrze zna metody i techniki inżynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową, dotyczącą diagnostyki molekularnej. Potrafii posłużyć się zasobami informacji patentowej. Umie opisać oczekiwane efekty, związane z zastosowaniem metod inżynierii genetycznej na kilku wybranych przykładach. Potrafii wskazać nowe właściwości, uzyskanetechnikami inżynierii genetycznej w produktach sostepnych na runkach Polskich i UE. Zna akty prawne, obowiązujące w Polsce i UE, dotyczące wprowadzenia produktów GMO. Potrafii wyliczyć zasady patentowania nowych produktów. |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat metod diagnostyki molekularnej. Swobodnie porusza się po technikach inżynierii genetycznej. Potrafi posługiwać się zasobami informacji patentowej. Umie dokonać wyboru nowych rozwiązań biotechnologicznych, w celu zwiększenia efektywności procesów technologicznych. Zna sytuację prawną (w kraju, UE i na świecie) inżynierii genetycznej. Wie jak patentować nowe produkty inżynierii genetycznej. Umie formułować własne opinie na temat zasadności legislacji nowych projektów inżynierii genetycznej. Potrafi podsumować osiągnięcia inżynierii genetycznej w rozwoju technologii przemysłowych. |