Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Sylabus przedmiotu Zjawiska powierzchniowe i przemysłowe procesy katalityczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zjawiska powierzchniowe i przemysłowe procesy katalityczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka, chemia na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabędzie umiejętności rachunkowych związanych z rozwiązywaniem problemów dotyczących teorii kinetycznej gazów oraz kinetyki reakcji chemicznych. |
C-2 | Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kinetyka i równowaga chemiczna | 5 |
T-A-2 | Teoria kinetyczna gazów | 5 |
T-A-3 | Adsorpcja i desorpcja gazów | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie procesu aktywacji i pasywacji katalizatorów | 5 |
T-L-2 | Charakterystyka materiałów katalitycznych z użyciem analizy termicznej | 6 |
T-L-3 | Charakterystyka katalizatorów technikami powierzchniowymi | 6 |
T-L-4 | Wykorzystanie techniki dyfrakcji promieni rentgena do charakterystyki katalizatorów | 6 |
T-L-5 | Badanie kinetyki reakcji syntezy amoniaku na katalizatorze żelazowym | 6 |
T-L-6 | Katalityczne utlenianie CO do CO2 | 6 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki zjawisk powierzchniowych | 2 |
T-W-2 | elementarne etapy w katalizie heterogenicznej | 3 |
T-W-3 | Reakcje powierzchniowe | 2 |
T-W-4 | Budowa, struktura i otrzymywanie katalizatorów | 3 |
T-W-5 | Przemysłowe zastosowanie katalizatorów | 4 |
T-W-6 | Egzamin końcowy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uzestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemny egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C01_W03 Student pozna budowę katalizatorów heterogenicznych oraz reaktorów katalitycznych | TCH_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_C01_W07 Student pozna elementarne etapy reakcji powierzchniowych | TCH_2A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C01_U08 Student potrafi wybrać metodę analityczną do rozwiązania problemu z wiązanego ze zjawiskami powierzchniowymi | TCH_2A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C01_K01 Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy opracowaniu procesu cząstkowego, który ma wpływ na ekonomię danego zakładu. | TCH_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C01_W03 Student pozna budowę katalizatorów heterogenicznych oraz reaktorów katalitycznych | 2,0 | |
3,0 | 60 % prawidłowych odpowiedzi na egzaminie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_C01_W07 Student pozna elementarne etapy reakcji powierzchniowych | 2,0 | |
3,0 | 60 % prawidłowych odpowiedzi na egzaminie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C01_U08 Student potrafi wybrać metodę analityczną do rozwiązania problemu z wiązanego ze zjawiskami powierzchniowymi | 2,0 | |
3,0 | 60 % prawidłowych odpowiedzi na egzaminie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C01_K01 Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy opracowaniu procesu cząstkowego, który ma wpływ na ekonomię danego zakładu. | 2,0 | |
3,0 | 60% materiału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dutkiewicz Edward, Fizykochemia powierzchni, WNT, 1998
- Barbara Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, 1993