Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Procesy rozdzielania w biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy rozdzielania w biotechnologii | ||
Specjalność | Biotechnologia przemysłowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna, organiczna i fizyczna |
W-2 | technologia i inżynieria chemiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z możliwościami separacji różnych technik rozdzialania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Hodowla okresowa. | 1 |
T-W-3 | Hodowla ciągła. Hodowla ciągła z recyrkulacja biomasy. | 1 |
T-W-4 | Grupy bioproduktów i ogólne metody separacji | 1 |
T-W-5 | Separacja części nierozpuszczalnych. | 1 |
T-W-6 | Rodzaje filtracji biomasy. | 1 |
T-W-7 | Wirowanie. Dezintegracja ścian komórkowych. | 1 |
T-W-8 | Wydzielanie produktów rozpuszczonych. Ek | 1 |
T-W-9 | Ekstrakcja. | 1 |
T-W-10 | Adsorpcja. | 1 |
T-W-11 | Techniki membranowe. | 1 |
T-W-12 | Techniki chromatograficzne. | 1 |
T-W-13 | Precypitacja. Krystalizacja. | 1 |
T-W-14 | Destylacja. | 1 |
T-W-15 | Posumowanie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie z literatura przedmiotu | 39 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-W-4 | Kolokwium | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D07-04_W11 Ma wiedzę z aplikacji technik separacyjnych | TCH_2A_W11, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D07-04_U11 Potrafi wykorzystać wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych | TCH_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D07-04_K02 Rozumie znaczenie inowacyjnych rozwiążań (jak biotechnologiczne) dla rozwoju krajowej gospodarki | TCH_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D07-04_W11 Ma wiedzę z aplikacji technik separacyjnych | 2,0 | nie zna metod separacji |
3,0 | potrafi scharakteryzować podstawowe metody separacji | |
3,5 | dość dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii | |
4,0 | dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii | |
4,5 | bardzo dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii | |
5,0 | bardzo dobrze zna metody separacji stosowane w biotechnologii, potrafi dobrać układy zintegrowane |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D07-04_U11 Potrafi wykorzystać wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe operacje i procesy stosowane w biotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D07-04_K02 Rozumie znaczenie inowacyjnych rozwiążań (jak biotechnologiczne) dla rozwoju krajowej gospodarki | 2,0 | |
3,0 | Rozróżnia rodzaje techniologii , zna znaczenie inowacyjności oraz rozumie zagrożenia ekologiczne związane z wdrażaniem nowych rozwiązań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Bednarski, J. Fiedurka, Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
- J. Fiedurka, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2004
- R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- K.W. Szewczyk, Laboratorium bioprocesów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- E. Klimiuk, M. Łebkowska, Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydawnictw Naukowe PWN, Warszawa, 2003