Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy o prawach i mechanizmach rządzących procesami gospodarczymi i zachowaniem podmiotów biorących w nich udział. |
C-2 | Zapoznanie doktorantów z występującymi we wspólczesnej gospodarce problemami mikro- i makroekonomicznymi, ich wzajemnymi relacjami oraz ze sposobami rozwiązywania tych problemów. |
C-3 | Nauczenie doktorantów identyfikowania czynników determinujących wzrost i rozwój gospodarczy w świetle wyzwań wspólczesnej gospodarki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | System gospodarki rynkowej i jego model. Decyzje ekonomiczne podmiotów gospodarczych w warunkach rzadkości. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe kategorie rynkowe: popyt, podaż, cena i ich determinanty. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Interwencja państwa na różnych rynkach. | 2 |
T-W-3 | Struktury rynkowe i konkurencja na róznych rynkach. | 1 |
T-W-4 | Decyzje przedsiębiorstwa na rynkach dóbr i zasobów oraz ich uwarunkiowania. | 1 |
T-W-5 | Państwo i sektor publiczny w gospodarce rynkowej regulowanej. Narzędzia polityki gospodarczej i jej cele. | 2 |
T-W-6 | Problemy makroekonomiczne wspólczesnych gospodarek: wzrost gospodarczy i wahania koniunktury, inflacja, bezrobocie, deficyt budżetowy i dług publiczny, handel zagraniczny. | 2 |
T-W-7 | Wyzwania rozwojowe gospodarki światowej. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie analizy problemu mikro-lub makroekonomicznego. | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 2 |
A-W-6 | Zaliczenie. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy i konwersatoryjny z z wykorzystaniem technik audiowizulanych. |
M-2 | Indywidualne konsultacje. |
M-3 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z przygotowanej analizy problemu mikro-lub makroekonomicznego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDA05b_W01 doktorant ma wiedzę pozwalajacą rozumieć zjawiska i procesy gospodarcze, przewidywać zachowania podmiotów gospodarczych i ich decyzje na rynkach oraz dokonywać oceny racjonalności polityki gospodarczej prowadzonej przez państwo | SD_3_W03 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDA05b_U01 doktorant potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia | SD_3_U01, SD_3_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDA05b_K01 doktorant wykazuje aktywną i twórczą postawę w zakresie rozwiązywania problemów mikro- i makroekonomicznych, zaangażowanie w wykorzystywanie wiedzy dla stworzenia odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne, cywilizacyjne, technologiczne, społeczne i ekologicze. | SD_3_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDA05b_W01 doktorant ma wiedzę pozwalajacą rozumieć zjawiska i procesy gospodarcze, przewidywać zachowania podmiotów gospodarczych i ich decyzje na rynkach oraz dokonywać oceny racjonalności polityki gospodarczej prowadzonej przez państwo | 2,0 | |
3,0 | Doktorant opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie. Dysponując wiedzą na tym poziomie wykonał analizę zleconego do zbadania problemu mikro- lub makroekonomicznego w stopniu dostatecznym. Podczas sprawdzania wiedzy popełnia pewne błędy merytoryczne.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDA05b_U01 doktorant potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. Z pomocą nauczyciela jest w stanie analizować problemy mikro- i makroekonomiczne oraz posługiwać się podstawowymi metodami analizy tych problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDA05b_K01 doktorant wykazuje aktywną i twórczą postawę w zakresie rozwiązywania problemów mikro- i makroekonomicznych, zaangażowanie w wykorzystywanie wiedzy dla stworzenia odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne, cywilizacyjne, technologiczne, społeczne i ekologicze. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi w dostatecznym stopniu wykazać zaangażowanie w rozwiązywanie dostrzeżonych problemów społeczno-gospodarczych na mikro-, makro i mega poziomie, dostatecznie twórczo podejść do znalezienia odpowiedzi na wyzwania stojące przed podmiotami gospodarczymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Krugman P. Wells R., Makroekonomia, Wydawnctwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- Marciniak S. (red.), Makro i mikroekonomia. POdstawowe problemy współczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Case K., Principles of Economics, Pearson, 2017, Global Edition, wersja ebook
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009
- Sloman J.Mr., Economics, Pearson, 2015, 9th edition, Pozycja dostępna jako ebook w formie pdf