Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość dla naukowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość dla naukowców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstw typu start-up.
C-2Zapoznanie doktorantów z zasadami stworzenia przedsiębiorstwa opartego na rozwoju nowej technologii/nowego produktu i ich wdrożeniem na rynku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych. Projektowanie i rozwój firmy typu start-up. Budowanie skutecznego zespołu.2
T-W-2Ochrona własności intelektualnej - pojęcie własności intelektualnej, strategia patentowa i innych praw ochronnych1
T-W-3Strategie rozwoju produktów zaawansowanych technologii. Strategie transformacji technologii i wejścia na rynek. Wzorce przyjęcia technologii/produktu na rynku i strategia marketingowa2
T-W-4Strategia finansowa dla przedsiębiorstw typu start-up - model biznesowy, finansowanie uruchomienia innowacji i dalszych etapów rozwoju technologii/produktu, finansowanie wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa, wycena technologii/produktu.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.8
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Zaliczenie.2
A-W-4Zapoznanie się z literatura przedmiotu i wskazanymi studiami przypadku6
A-W-5Opracowanie w grupach projektu przykładowego przedsiębiorstwa typu start-up.12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy i konwersatoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Dyskusja.
M-3Indywidualne konsultacje.
M-4Analiza studiów przypadków.
M-5Praca w grupach nad projektem przedsiębiorstwa technologicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach.
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy w grupie podczas przygotowywania projektu przedsiębiorstwa technologicznego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA07_W01
doktorant ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up
SD_3_W01, SD_3_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-5, M-4, M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1
SD_3-_SzDA07_W02
doktorant ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem typu start-up i nowym rozwiązaniem (w zakresie finansowania rozwoju technologii/produktu oraz przedsiębiorstwa, ochrony własności intelektualnej, strategii rynkowej, marketingowej
SD_3_W01, SD_3_W04C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-3, M-5, M-1, M-2, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA07_U01
doktorant na poziomie podstawowym potrafii rozpoznać i sprawdzić możliwości technologiczne na potrzeby ich rynkowego wykorzystania oraz wybrać sposób zorganizowania przedsiębiorstwa technologicznego i niezbędne strategie - ochrony własności intelektualnej, rozwoju produktów/technologii, wprowadzenia nowego rozwiązania na rynek, strategię marketingową i strategię finansową dla nowego przedsiębiorstwa technologicznego
SD_3_U02C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-3, M-5, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA07_K01
doktorant wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych i rozwiązywania przez naukowców problemów społeczno-gospodarczych dzięki innowacyjnym rozwiązaniom
SD_3_K03, SD_3_K04C-1, C-2T-W-3, T-W-1M-5, M-3, M-2, M-4S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA07_W01
doktorant ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up
2,0
3,0Doktorant opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresei wykazuje jego zrozumienie.
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDA07_W02
doktorant ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem typu start-up i nowym rozwiązaniem (w zakresie finansowania rozwoju technologii/produktu oraz przedsiębiorstwa, ochrony własności intelektualnej, strategii rynkowej, marketingowej
2,0
3,0Doktorant opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie. Dysponując wiedzą na tym poziomie wykonał, pracując w grupie, projket przedsiębiorstwa technologicznego (przy wydatnej pomocy nauczyciela). Podczas sprawdzania wiedzy popełnia pewne błędy merytoryczne.k
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA07_U01
doktorant na poziomie podstawowym potrafii rozpoznać i sprawdzić możliwości technologiczne na potrzeby ich rynkowego wykorzystania oraz wybrać sposób zorganizowania przedsiębiorstwa technologicznego i niezbędne strategie - ochrony własności intelektualnej, rozwoju produktów/technologii, wprowadzenia nowego rozwiązania na rynek, strategię marketingową i strategię finansową dla nowego przedsiębiorstwa technologicznego
2,0
3,0Doktorant wykazal w podstawowym zakresie zdolność do zastosowania uzyskanej wiedzy i posiadanego know-how do przeanalizowania i wykonania zadania wraz innymi osobami ( w grupie) i rozwiązania problemów związanych z tym zadaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA07_K01
doktorant wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych i rozwiązywania przez naukowców problemów społeczno-gospodarczych dzięki innowacyjnym rozwiązaniom
2,0
3,0Doktorant wykazuje w dostatevznym stopniu zdolność do realizowania zaangażowanej i kreatywnej postawy przedsiębiorczego naukowca, który jest gotów dzięki uzyskanej wiedzy i posiadanego know-how rozwiązywać problemy społeczne i gospodarcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Blank S., Dorf B., Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice, 2013, Wydanie tej pozycji z 2018 r. występuje jako eAudiobook.
  2. Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes., Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2010, Wydanie 2 zaktualizowane, Wydanie dostępne w wersji elektonicznej na stronie: http://nowybiznes.edu.pl/s/p/artykuły/85/85/PdA%202010pdf
  3. Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębirczośc i innowacyjność, Difin, Warszawa, 2010
  4. Filar E., Skrzypek J., Biznes plan, Poltext, Warszawa, 2002
  5. Piecuch T., Przedsiębiorczośc. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Allen K., Entrepreneurship for Scienists and Engineers, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 2009
  2. Ostwalder A., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Onepress, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych. Projektowanie i rozwój firmy typu start-up. Budowanie skutecznego zespołu.2
T-W-2Ochrona własności intelektualnej - pojęcie własności intelektualnej, strategia patentowa i innych praw ochronnych1
T-W-3Strategie rozwoju produktów zaawansowanych technologii. Strategie transformacji technologii i wejścia na rynek. Wzorce przyjęcia technologii/produktu na rynku i strategia marketingowa2
T-W-4Strategia finansowa dla przedsiębiorstw typu start-up - model biznesowy, finansowanie uruchomienia innowacji i dalszych etapów rozwoju technologii/produktu, finansowanie wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa, wycena technologii/produktu.3
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.8
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Zaliczenie.2
A-W-4Zapoznanie się z literatura przedmiotu i wskazanymi studiami przypadku6
A-W-5Opracowanie w grupach projektu przykładowego przedsiębiorstwa typu start-up.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA07_W01doktorant ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstw typu start-up.
C-2Zapoznanie doktorantów z zasadami stworzenia przedsiębiorstwa opartego na rozwoju nowej technologii/nowego produktu i ich wdrożeniem na rynku.
Treści programoweT-W-3Strategie rozwoju produktów zaawansowanych technologii. Strategie transformacji technologii i wejścia na rynek. Wzorce przyjęcia technologii/produktu na rynku i strategia marketingowa
T-W-1Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych. Projektowanie i rozwój firmy typu start-up. Budowanie skutecznego zespołu.
T-W-4Strategia finansowa dla przedsiębiorstw typu start-up - model biznesowy, finansowanie uruchomienia innowacji i dalszych etapów rozwoju technologii/produktu, finansowanie wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa, wycena technologii/produktu.
T-W-2Ochrona własności intelektualnej - pojęcie własności intelektualnej, strategia patentowa i innych praw ochronnych
Metody nauczaniaM-5Praca w grupach nad projektem przedsiębiorstwa technologicznego.
M-4Analiza studiów przypadków.
M-3Indywidualne konsultacje.
M-2Dyskusja.
M-1Wykład problemowy i konwersatoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy w grupie podczas przygotowywania projektu przedsiębiorstwa technologicznego.
S-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresei wykazuje jego zrozumienie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA07_W02doktorant ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem typu start-up i nowym rozwiązaniem (w zakresie finansowania rozwoju technologii/produktu oraz przedsiębiorstwa, ochrony własności intelektualnej, strategii rynkowej, marketingowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie doktorantów z zasadami stworzenia przedsiębiorstwa opartego na rozwoju nowej technologii/nowego produktu i ich wdrożeniem na rynku.
Treści programoweT-W-2Ochrona własności intelektualnej - pojęcie własności intelektualnej, strategia patentowa i innych praw ochronnych
T-W-1Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych. Projektowanie i rozwój firmy typu start-up. Budowanie skutecznego zespołu.
T-W-3Strategie rozwoju produktów zaawansowanych technologii. Strategie transformacji technologii i wejścia na rynek. Wzorce przyjęcia technologii/produktu na rynku i strategia marketingowa
T-W-4Strategia finansowa dla przedsiębiorstw typu start-up - model biznesowy, finansowanie uruchomienia innowacji i dalszych etapów rozwoju technologii/produktu, finansowanie wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa, wycena technologii/produktu.
Metody nauczaniaM-3Indywidualne konsultacje.
M-5Praca w grupach nad projektem przedsiębiorstwa technologicznego.
M-1Wykład problemowy i konwersatoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Dyskusja.
M-4Analiza studiów przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy w grupie podczas przygotowywania projektu przedsiębiorstwa technologicznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie. Dysponując wiedzą na tym poziomie wykonał, pracując w grupie, projket przedsiębiorstwa technologicznego (przy wydatnej pomocy nauczyciela). Podczas sprawdzania wiedzy popełnia pewne błędy merytoryczne.k
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA07_U01doktorant na poziomie podstawowym potrafii rozpoznać i sprawdzić możliwości technologiczne na potrzeby ich rynkowego wykorzystania oraz wybrać sposób zorganizowania przedsiębiorstwa technologicznego i niezbędne strategie - ochrony własności intelektualnej, rozwoju produktów/technologii, wprowadzenia nowego rozwiązania na rynek, strategię marketingową i strategię finansową dla nowego przedsiębiorstwa technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstw typu start-up.
C-2Zapoznanie doktorantów z zasadami stworzenia przedsiębiorstwa opartego na rozwoju nowej technologii/nowego produktu i ich wdrożeniem na rynku.
Treści programoweT-W-2Ochrona własności intelektualnej - pojęcie własności intelektualnej, strategia patentowa i innych praw ochronnych
T-W-4Strategia finansowa dla przedsiębiorstw typu start-up - model biznesowy, finansowanie uruchomienia innowacji i dalszych etapów rozwoju technologii/produktu, finansowanie wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa, wycena technologii/produktu.
T-W-3Strategie rozwoju produktów zaawansowanych technologii. Strategie transformacji technologii i wejścia na rynek. Wzorce przyjęcia technologii/produktu na rynku i strategia marketingowa
T-W-1Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych. Projektowanie i rozwój firmy typu start-up. Budowanie skutecznego zespołu.
Metody nauczaniaM-3Indywidualne konsultacje.
M-5Praca w grupach nad projektem przedsiębiorstwa technologicznego.
M-4Analiza studiów przypadków.
M-2Dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach.
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy w grupie podczas przygotowywania projektu przedsiębiorstwa technologicznego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazal w podstawowym zakresie zdolność do zastosowania uzyskanej wiedzy i posiadanego know-how do przeanalizowania i wykonania zadania wraz innymi osobami ( w grupie) i rozwiązania problemów związanych z tym zadaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA07_K01doktorant wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych i rozwiązywania przez naukowców problemów społeczno-gospodarczych dzięki innowacyjnym rozwiązaniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstw typu start-up.
C-2Zapoznanie doktorantów z zasadami stworzenia przedsiębiorstwa opartego na rozwoju nowej technologii/nowego produktu i ich wdrożeniem na rynku.
Treści programoweT-W-3Strategie rozwoju produktów zaawansowanych technologii. Strategie transformacji technologii i wejścia na rynek. Wzorce przyjęcia technologii/produktu na rynku i strategia marketingowa
T-W-1Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości technologicznych. Projektowanie i rozwój firmy typu start-up. Budowanie skutecznego zespołu.
Metody nauczaniaM-5Praca w grupach nad projektem przedsiębiorstwa technologicznego.
M-3Indywidualne konsultacje.
M-2Dyskusja.
M-4Analiza studiów przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy w grupie podczas przygotowywania projektu przedsiębiorstwa technologicznego.
S-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje w dostatevznym stopniu zdolność do realizowania zaangażowanej i kreatywnej postawy przedsiębiorczego naukowca, który jest gotów dzięki uzyskanej wiedzy i posiadanego know-how rozwiązywać problemy społeczne i gospodarcze.
3,5
4,0
4,5
5,0