Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka

Sylabus przedmiotu Metodologia i planowanie badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metodologia i planowanie badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 1,01,00zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
projektyP2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Metody analizy aktualnego stanu badań naukowych w wybranym obszarze: narzędzia i procedury postępowania.4
T-P-2Praca nad artykułem naukowym.6
10
wykłady
T-W-1Natura procesu badawczego: cele i schematy poznania naukowego, problemy badawcze i hipotezy badawcze.4
T-W-2Etyczne problemy badań naukowych: Kodeks etyki pracownika naukowego2
T-W-3Organizacja nauki: podział nauki wg dziedzin i dyscyplin2
T-W-4Metody weryfikacji hipotez badawczych2
T-W-5Zbieranie danych i informacji2
12
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do naukometrii: bazy bibliograficzne, wskażniki bibliometryczne, identyfikatory naukowca i publikacji.4
T-W-2Typowa struktura artukułów naukowych.2
T-W-3Typowa strukura rozprawy doktorskiej.2
T-W-4Wybór sposobu publikacji wynikow naukowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna nad autoreferatem20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Analiza literatury przedmiotu18
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca z przedstawionym w ramach wykładów narzędziami.12
A-W-3Analiza literatury przedmiotu.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład monograficzny
M-2Projekt - praca nad autoreferatem naukowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB01_W01
Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
SD_3_W02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-3, T-W-4, T-P-1, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB01_U01
Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
SD_3_U01C-1T-W-4, T-W-1, T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-P-2, T-W-2, T-W-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB01_K01
Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
SD_3_K05C-1T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB01_W01
Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
2,0
3,0Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB01_U01
Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
2,0
3,0Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB01_K01
Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
2,0
3,0Przedstawienie autoreferatu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Komisja do spraw etyki w nauce, Koeks etyki pracownika naukowego, PAN, Warszawa, 2017
  2. Andersen H., Hepburn B, Scientific method, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford, 2015, https://plato.stanford.edu/entries/scientific-method
  3. Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967, 1
  4. Beardmore, The art of scientific investigation, Norton & Company, New York, 1957, 3, https://archive.org/details/artofscientifici00beve
  5. Harasimczyk J., Cieniuch J., Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł ALA, Liberi Libri, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metody analizy aktualnego stanu badań naukowych w wybranym obszarze: narzędzia i procedury postępowania.4
T-P-2Praca nad artykułem naukowym.6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Natura procesu badawczego: cele i schematy poznania naukowego, problemy badawcze i hipotezy badawcze.4
T-W-2Etyczne problemy badań naukowych: Kodeks etyki pracownika naukowego2
T-W-3Organizacja nauki: podział nauki wg dziedzin i dyscyplin2
T-W-4Metody weryfikacji hipotez badawczych2
T-W-5Zbieranie danych i informacji2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do naukometrii: bazy bibliograficzne, wskażniki bibliometryczne, identyfikatory naukowca i publikacji.4
T-W-2Typowa struktura artukułów naukowych.2
T-W-3Typowa strukura rozprawy doktorskiej.2
T-W-4Wybór sposobu publikacji wynikow naukowych.2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna nad autoreferatem20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Analiza literatury przedmiotu18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca z przedstawionym w ramach wykładów narzędziami.12
A-W-3Analiza literatury przedmiotu.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB01_W01Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-W-4Metody weryfikacji hipotez badawczych
T-W-3Typowa strukura rozprawy doktorskiej.
T-W-3Organizacja nauki: podział nauki wg dziedzin i dyscyplin
T-W-4Wybór sposobu publikacji wynikow naukowych.
T-P-1Metody analizy aktualnego stanu badań naukowych w wybranym obszarze: narzędzia i procedury postępowania.
T-W-2Typowa struktura artukułów naukowych.
T-W-5Zbieranie danych i informacji
T-W-1Natura procesu badawczego: cele i schematy poznania naukowego, problemy badawcze i hipotezy badawcze.
T-W-1Wprowadzenie do naukometrii: bazy bibliograficzne, wskażniki bibliometryczne, identyfikatory naukowca i publikacji.
Metody nauczaniaM-2Projekt - praca nad autoreferatem naukowym.
M-1Wykład monograficzny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB01_U01Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-W-4Wybór sposobu publikacji wynikow naukowych.
T-W-1Wprowadzenie do naukometrii: bazy bibliograficzne, wskażniki bibliometryczne, identyfikatory naukowca i publikacji.
T-P-1Metody analizy aktualnego stanu badań naukowych w wybranym obszarze: narzędzia i procedury postępowania.
T-W-5Zbieranie danych i informacji
T-W-3Typowa strukura rozprawy doktorskiej.
T-P-2Praca nad artykułem naukowym.
T-W-2Typowa struktura artukułów naukowych.
T-W-4Metody weryfikacji hipotez badawczych
Metody nauczaniaM-2Projekt - praca nad autoreferatem naukowym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB01_K01Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-W-2Etyczne problemy badań naukowych: Kodeks etyki pracownika naukowego
Metody nauczaniaM-1Wykład monograficzny
M-2Projekt - praca nad autoreferatem naukowym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie autoreferatu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0