Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Sylabus przedmiotu Metodologia i planowanie badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia i planowanie badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Metody analizy aktualnego stanu badań naukowych w wybranym obszarze: narzędzia i procedury postępowania. | 4 |
T-P-2 | Praca nad artykułem naukowym. | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Natura procesu badawczego: cele i schematy poznania naukowego, problemy badawcze i hipotezy badawcze. | 4 |
T-W-2 | Etyczne problemy badań naukowych: Kodeks etyki pracownika naukowego | 2 |
T-W-3 | Organizacja nauki: podział nauki wg dziedzin i dyscyplin | 2 |
T-W-4 | Metody weryfikacji hipotez badawczych | 2 |
T-W-5 | Zbieranie danych i informacji | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do naukometrii: bazy bibliograficzne, wskażniki bibliometryczne, identyfikatory naukowca i publikacji. | 4 |
T-W-2 | Typowa struktura artukułów naukowych. | 2 |
T-W-3 | Typowa strukura rozprawy doktorskiej. | 2 |
T-W-4 | Wybór sposobu publikacji wynikow naukowych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca własna nad autoreferatem | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Analiza literatury przedmiotu | 18 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Praca z przedstawionym w ramach wykładów narzędziami. | 12 |
A-W-3 | Analiza literatury przedmiotu. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład monograficzny |
M-2 | Projekt - praca nad autoreferatem naukowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDB01_W01 Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań. | SD_3_W02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-3, T-W-4, T-P-1, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDB01_U01 Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze. | SD_3_U01 | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-P-2, T-W-2, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDB01_K01 Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej. | SD_3_K05 | — | C-1 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDB01_W01 Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDB01_U01 Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDB01_K01 Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie autoreferatu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Komisja do spraw etyki w nauce, Koeks etyki pracownika naukowego, PAN, Warszawa, 2017
- Andersen H., Hepburn B, Scientific method, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford, 2015, https://plato.stanford.edu/entries/scientific-method
- Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967, 1
- Beardmore, The art of scientific investigation, Norton & Company, New York, 1957, 3, https://archive.org/details/artofscientifici00beve
- Harasimczyk J., Cieniuch J., Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł ALA, Liberi Libri, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002