Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Sylabus przedmiotu Rachunek operatorowy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunek operatorowy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Domek <Stefan.Domek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stefan Domek <Stefan.Domek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaawansowane metody matematyczne, Rachunek różniczkowy, Przetwarzanie sygnałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z teorią rachunku operatorowego |
C-2 | Nabycie przez doktoranta umiejętności znalezienia informacji naukowych na temat właściwości rachunku operatorowego i jego zastosowania |
C-3 | Wskazanie doktorantom potrzeby ciągłego i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinach nauki będących przedmiotem własnych badań i zainteresowań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Transformaty Laplace’a wybranych funkcji czasowych; tablice transformat Zastosowanie transformaty Laplace'a do rozwiązywania liniowych równań różniczkowych zwyczajnych Schematy blokowe i transmitancja układów ciągłych Transformata Laplace’a w środowisku MATLAB | 4 |
T-A-2 | Transformaty Z wybranych funkcji dyskretnych; tablice transformat Zastosowanie transformaty Z do rozwiązywania liniowych równań różnicowych Transmitancja układu dyskretnego Transformata Z w środowisku MATLAB | 3 |
T-A-3 | Zagadnienie aproksymacji funkcji za pomocą szeregów Fouriera Przekształcenie Fouriera Dyskretne przekształcenie Fouriera Transformata Fouriera w środowisku MATLAB | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe rachunku operatorowego Transformata Laplace’a - definicja Odwrotna transformata Laplace’a Splot funkcji ciągłych Podstawowe właściwości transformaty Laplace’a Transformaty Laplace’a wybranych funkcji czasowych Zastosowanie transformaty Laplace'a do rozwiązywania liniowych równań różniczkowych zwyczajnych | 5 |
T-W-2 | Transformata Z - definicja Odwrotna transformata Z Splot funkcji dyskretnych Podstawowe właściwości transformaty Z Transformaty Z wybranych funkcji dyskretnych Zastosowanie transformaty Z do rozwiązywania liniowych równań różnicowych Związek przekształcenia Z z transformacją Laplace’a | 5 |
T-W-3 | Transformata Fouriera - definicja Zagadnienie aproksymacji funkcji za pomocą szeregów Fouriera Związek między szeregiem Fouriera i transformacją Fouriera Przekształcenie Fouriera Odwrotne przekształcenie Fouriera Dyskretne przekształcenie Fouriera Związek przekształcenia Fouriera z transformacją Laplace’a | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Analiza literatury i przykładów obliczeniowych | 14 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Analiza literatury i poszerzenie wiedzy z wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna, seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe sprawdzenie wiedzy w zakresie najważniejszych efektów cząstkowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w zakresie założonych efektów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDB05e_W01 Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ponadpodstawowym dla nowoczesnych metod analizy systemów i sygnałów | SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W04, SD_3_W05, SD_3_W06, SD_3_W07, SD_3_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDB05e_U01 Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych oraz dokonywać właściwej selekcji tych informacji w zakresie rachunku operatorowego a także prowadzić dyskusję naukową na ten temat | SD_3_U03, SD_3_U01, SD_3_U04, SD_3_U06, SD_3_U05, SD_3_U02 | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDB05e_K01 Posiada umiejętność stosowania wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej i nauce oraz weryfikacji przydatności różnych metod pracy zespołowej | SD_3_K01, SD_3_K02, SD_3_K05 | — | C-3 | T-W-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDB05e_W01 Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ponadpodstawowym dla nowoczesnych metod analizy systemów i sygnałów | 2,0 | |
3,0 | Na ocenę 2: Doktorant nie potrafi zaprezentować wyników swoich badań. Na ocenę 3: Doktorant prezentuje wyniki bez umiejętności ich analizy. Na ocenę 3,5: Doktorantt prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy. Na ocenę 4: Doktorant potrafi prezentować wyniki i prowadzić dyskusję o osiągniętych rezultatach. Na ocenę 4,5: Doktorant potrafi efektywnie prezentować osiągnięte wyniki z krytyczną analizą porównawczą odniesioną do wyników innych autorów. Na ocenę 5: Doktorant potrafi efektywnie dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować dalsze kierunki badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDB05e_U01 Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych oraz dokonywać właściwej selekcji tych informacji w zakresie rachunku operatorowego a także prowadzić dyskusję naukową na ten temat | 2,0 | |
3,0 | Na ocenę 2: Doktorant nie potrafi zaprezentować wyników swoich badań. Na ocenę 3: Doktorant prezentuje wyniki bez umiejętności ich analizy. Na ocenę 3,5: Doktorantt prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy. Na ocenę 4: Doktorant potrafi prezentować wyniki i prowadzić dyskusję o osiągniętych rezultatach. Na ocenę 4,5: Doktorant potrafi efektywnie prezentować osiągnięte wyniki z krytyczną analizą porównawczą odniesioną do wyników innych autorów. Na ocenę 5: Doktorant potrafi efektywnie dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować dalsze kierunki badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDB05e_K01 Posiada umiejętność stosowania wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej i nauce oraz weryfikacji przydatności różnych metod pracy zespołowej | 2,0 | |
3,0 | Na ocenę 2: Doktorant nie jest zainteresowany poszerzeniem wiedzy, wykazuje brak zainteresowania pracą w zespole. Na ocenę 3: Doktorant potrafi zaprezentować wyniki badań zespołu. Na ocenę 3,5: Doktorant prezentuje wyniki z umiejętnością wskazania efektów pracy zespołowej. Na ocenę 4: Doktorant potrafi w analityczny sposób pezentować wyniki badań ze wskazaniem na zagadnienia interdyscyplinarne uzyskane dzięki współpracy zespołowej. Na ocenę 4,5: Doktorant potrafi w analityczny sposób pezentować wyniki badań ze wskazaniem na zagadnienia interdyscyplinarne i ich znaczenie dla rozwoju nauki i techniki. Na ocenę 5: Doktorant potrafi efektywnie dyskutować o osiągniętych wynikach, wykazując świadomość ich wpływu na rozwój nauki i techniki a także proponować dalsze kierunki badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaczorek T., Teoria sterowania, PWN, Warszawa, 1974
- Oppenheim A. V., Schafer R. W., Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1979
- Jurkowlaniec A., Rybarczyk A., Świetlicka A., Rachunek operatorowy. Metody rozwiązywania zadań, PWN, Warszawa, 2015
- Nise N. S., Control Systems Engineering, John Wiley & Sons, 2000
Literatura dodatkowa
- Hostetter G. H., Savant C. J., Stefani R. T., Design of Feedback Control Systems, Saunders College Publishing, 1989
- Próchnicki W., Dzida M., Zbiór zadań z podstaw automatyki, Gdańsk, 1993