Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka

Sylabus przedmiotu Projekty i granty badawcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Projekty i granty badawcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 4 0,50,50zaliczenie
seminariaS3 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi10
10
wykłady
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2praca w domu (przygotowanie wybranych elementów wniosku grantowego)5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu)11
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Seminarium Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas seminarium. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDC03_W01
Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
SD_3_W02, SD_3_W03, SD_3_W04C-2, C-1T-S-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDC03_U01
Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
SD_3_U02, SD_3_U01, SD_3_U06C-2, C-1T-S-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDC03_K01
Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
SD_3_K01, SD_3_K02, SD_3_K03, SD_3_K04, SD_3_K05C-1, C-2T-W-1, T-S-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDC03_W01
Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
2,0
3,0Doktorant zna w dostatecznym stopniu: - źródła i sposoby finansowania grantów i projektów badawczych, - rodzaje grantów badawczych, - podstawy pisania wniosków o finansowanie badań, - zasady przygotowywania raportów z realizacji projektu, - sposoby upowszechniania wyników projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDC03_U01
Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
2,0
3,0Doktorant potrafi, z pomocą grupy lub nauczyciela, przygotować wybrane elementy wniosku grantowego. Konieczne jest jednak wprowadzenie znacznych poprawek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDC03_K01
Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
2,0
3,0Doktorant w dostatecznym stopniu rozumie konieczność krytycznej oceny dorobku naukowego i wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki. Ma świadomość poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w działalności badawczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Bajor, Jakub Fichna, Marcin Grabowski, Bartłomiej Lis, Michał Matuszewski, Piotr Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych, Rada Młodych Naukowców, Warszawa, 2013
  2. Tomasz Janus, Wnioski grantowe bez tajemnic, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa, 2016
  3. KOMISJA DO SPRAW ETYKI W NAUCE, Kodeks etyki pracownika naukowego, Polska Akademia Nauk, Warszawa, 2017

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.4
4

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2praca w domu (przygotowanie wybranych elementów wniosku grantowego)5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu)11
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDC03_W01Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
C-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
Treści programoweT-S-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Seminarium Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas seminarium. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
S-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zna w dostatecznym stopniu: - źródła i sposoby finansowania grantów i projektów badawczych, - rodzaje grantów badawczych, - podstawy pisania wniosków o finansowanie badań, - zasady przygotowywania raportów z realizacji projektu, - sposoby upowszechniania wyników projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDC03_U01Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
C-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
Treści programoweT-S-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Seminarium Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas seminarium. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi, z pomocą grupy lub nauczyciela, przygotować wybrane elementy wniosku grantowego. Konieczne jest jednak wprowadzenie znacznych poprawek.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDC03_K01Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
T-S-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Seminarium Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas seminarium. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant w dostatecznym stopniu rozumie konieczność krytycznej oceny dorobku naukowego i wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki. Ma świadomość poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w działalności badawczej.
3,5
4,0
4,5
5,0