Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Sylabus przedmiotu Metoda elementów skończonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metoda elementów skończonych | ||
Specjalność | inżynieria mechaniczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Berczyński <Stefan.Berczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 31 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mechaniki, wytrzymałości materiałów, dynamiki układów mechanicznych, numerycznych metod obliczeniowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodą elementów skończonych w sensie założeń i podstaw matematycznych metody, metodyki budowy modeli dyskretnych oraz ograniczeń stosowania metody. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do oprogramowania realizującego obliczenia z zastosowaniem metody elementó skończonych | 2 |
T-P-2 | Algorytmy dyskretyzacji obszarów obliczeniowych z zastosowaniem elementów jedno-, dwu- oraz trójwymiarowych | 4 |
T-P-3 | Definiowanie kontaktów, umocowań oraz obciążeń modeli elementów skończonych | 2 |
T-P-4 | Obliczenia w zakresie statyki liniowej i nieliniowej, analizy modalnej oraz analizy częstotliwościowych funkcji przejścia | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania | 4 |
T-W-2 | Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki. | 2 |
T-W-3 | Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty | 2 |
T-W-4 | Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne. | 2 |
T-W-5 | Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia. | 2 |
T-W-6 | Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykonanie projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wygłoszenie referatu na wybrany temat dotyczący metody elementów skończoncyh |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu - zbudowanie modelu elementów skończoncyh wybranej maszyny lub jej elementu a następnie przeprowadzenie analizy modelu z punktu widzenia modelowanego problemu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_4-_SzDE01aIME_W01 Stundet posiada wiedzę dotyczącą metody elementów skończoncyh. Zna jej podstawowe założenia, aparat matematyczny oraz ograniczenia metody. | SD_3_W01, SD_3_W02, SD_3_W03 | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-W-4, T-P-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-P-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_4-_SzDE01aIME_U01 Potrafi zdefiniować ograniczenia metody elementów skończonych. Protrafi zbudować model elementów skończonych maszyny lub jej elementu oraz przeprwoadzić jego analizę. | SD_3_U01, SD_3_U02 | — | C-1 | T-W-4, T-P-4, T-P-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-P-3, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_4-_SzDE01aIME_K01 Zna ograniczenia metody elementów skóńczonych oraz potrafi krytycznie ocenić wyniki modelowania. | SD_3_K02 | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_4-_SzDE01aIME_W01 Stundet posiada wiedzę dotyczącą metody elementów skończoncyh. Zna jej podstawowe założenia, aparat matematyczny oraz ograniczenia metody. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe założenia metody elementów skóńczoncyh, potrafi przytoczyć definicje elementu skończonego, węzła, funkcji kształtu. Student zna ograniczenia metody oraz solverów obliczeniowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- G. Rakowski, Z. Kacprzyk, Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2016
- O. C. Zienkiewicz, Metoda elementów skończonych, Arkady, Warszawa, 1972
- K.J. Bathe, Finite element procedures, Prentice Hall, Pearson Education, Inc., Stany Zjednoczone, 2006
Literatura dodatkowa
- K.J. Bathe, Finite element method, Wiley, 2007
- S.S. Rao, The finite element method in engineering, Butterworth-heinemann, 2017