Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)
specjalność: Accounting and Finance in Economic Entities
Sylabus przedmiotu Foreign language I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Economics | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Foreign language I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Bandur <Pawel.Bandur@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of the language on a basic or extended level. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Using of a selected foreign language in various everyday life situations by means of skilful application of the principles of grammar and the vocabulary on B2 language proficiency level. |
C-2 | Understanding and using basic specialist vocabulary related to the field of study. |
C-3 | Raising the awareness of the need of continuous and autonomous education. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyrażanie własnych opinii. „Na studiach w Polsce”. Swój; negacja podwójna i wielokrotna; trzeba, można, warto. | 3 |
T-A-2 | Oburzenie i protest. „Między starymi a nowymi laty”. Państwo; nazwiska; nazwy deminutywne (zdrobnienia); powinien; tryb rozkazujący | 4 |
T-A-3 | Komplementy „Trudna sztuka komplementowania”. Formy męskoosobowe i rzeczowe czasownika, aspekt czasowników, nazwy czynności. | 4 |
T-A-4 | Prośba o radę „Jemy i chudniemy”. Imiesłów przymiotnikowy czynny; szyk przydawki przymiotnikowej; tryb warunkowy | 4 |
T-A-5 | Argumentacja. „Uniwersytet mistrzów”. Imiesłów przymiotnikowy bierny; strona bierna; przymiotniki odrzeczownikowe | 4 |
T-A-6 | Strach – niepokój – obojętność – fascynacja. „Jacy jesteście? Zdrowie i ekologia”. Składnia liczebników; deklinacja liczebników głównych; wyrazy złożone | 4 |
T-A-7 | Porównywanie. „W sieci”. – „Między PRL-em a Rzeczpospolitą”. Imiesłowy przysłówkowe – współczesny i uprzedni; liczebniki zbiorowe, nazwy abstrakcyjnych cech (nazwy właściwości) | 4 |
T-A-8 | Argumentacja „Skazani na miasto”. Formy bezosobowe; strona zwrotna; nazwy żeńskie | 3 |
T-A-9 | Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów) | 20 |
T-A-10 | Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów. | 10 |
60 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedstawianie siebie i innych wyrażanie preferencji, wygląd, charakter, zainteresowania. Narzędnik. | 2 |
T-A-2 | Relacjonowanie zdarzeń, historia rodziny, kataklizmy, biografia. Dopełniacz. | 2 |
T-A-3 | Porównywanie, streszczenie, rozrywki, hobby, sport. Przyimki statyczne i dynamiczne, zdania celowe. | 2 |
T-A-4 | Opis, narodowości, zawody. Mianownik l. mn. rzeczowników męskoosobowych, liczebniki: dwaj, trzej… | 2 |
T-A-5 | Definiowanie, wyrażanie opinii. Mianownik l. mn. przymiotników męskoosobowych, konstrukcje: ktoś, kto | 2 |
T-A-6 | Edukacja, wykształcenie, komputer, Internet. Rzeczowniki odczasownikowe | 2 |
T-A-7 | Praca i zatrudnienie, typy przedsiębiorstw, rozmowa o pracę, miejsce na praktykę, mówienie o problemach zawodowych, pisanie maili, życiorys i list motywacyjny | 4 |
T-A-8 | Wywiad i opowiadanie, pochodzenie, idiomy ze słowem swój. Biernik, zaimek swój | 2 |
T-A-9 | Nakazy, zakazy, polecenia, podróże, pakowanie, sprzęt kempingowy, lotnisko. Tryb rozkazujący, czasowniki niefleksyjne: trzeba, warto…. | 2 |
T-A-10 | Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów. | 10 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prośba o informacje, wysyłanie wiadomości, atrakcje turystyczne Polski listy, maile, SMS-y. Miejscownik, wołacz | 4 |
T-A-2 | Relacjonowanie, poruszanie się, turystyka wyrażenia i idiomy oparte na czasownikach ruchu. Czasowniki ruchu | 4 |
T-A-3 | Wyrażanie niezadowolenia, zniechęcanie, odradzanie składanie reklamacji, ruch drogowy, środki transportu | 4 |
T-A-4 | Wydarzenia losowe, relacje międzyludzkie, mówienie o problemach życiowych. Wolontariat. Celownik | 4 |
T-A-5 | Opowiadanie o tradycjach i faktach historycznych, historia powojenna- wiedza o Polsce, polskie tradycje świąteczne. Zaimek: się, siebie. Przyimki. Formy bezosobowe | 6 |
T-A-6 | Wyrażanie relacji czasowych, perypetie, przygody, wspomnienia. Określenia czasu, Spójniki. | 4 |
T-A-7 | Relacjonowanie zdarzeń, wiedza o Polsce: polityka i społeczeństwo. Aspekt | 4 |
T-A-8 | Wyrażanie hipotez, przypuszczeń, agroturystyka, ekologia, ochrona środowiska. Tryb warunkowy, zdania warunkowe | 4 |
T-A-9 | Mówienie o przyszłości, środowisko naturalne, świat roślin i zwierząt. Rekcja liczebników, daty | 4 |
T-A-10 | Porównywanie, pytanie o opinie i wyrażanie opinii, konsumpcja, zakupy, reklamacje. Zdania podrzędnie złożone, partykuła: byle | 4 |
T-A-11 | Wyrażanie emocji dyskusja, film, teatr, piractwo internetowe. Imiesłów przymiotnikowy bierny, strona bierna | 4 |
T-A-12 | Wyrażanie podziwu, uznania, opinii krytycznej, dyskusje o sztuce, malarstwo, fotografia wystawy, wernisaże. Rzeczowniki zakończone na -um | 4 |
T-A-13 | Wybrane słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów. | 10 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Practical classes | 30 |
A-A-2 | Preparation for classes | 25 |
A-A-3 | Individual tutorials | 5 |
60 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Practical classes | 60 |
A-A-2 | Preparation for classes | 12 |
A-A-3 | Individual tutorials | 5 |
A-A-4 | Preparation for exam | 10 |
A-A-5 | Exam | 3 |
90 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Practical classes | 60 |
A-A-2 | Individual tutorials | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Practical classes |
M-2 | Group work |
M-3 | Presentation |
M-4 | Discussion |
M-5 | Work with text |
M-6 | Listening comprehension |
M-7 | writing formal letters |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Diagnostic test (F) |
S-2 | Ocena formująca: Test (F) |
S-3 | Ocena formująca: Presentation (F) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Written exam (P) |
S-5 | Ocena podsumowująca: An oral exam (P) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A15_W01 has knowledge concerning grammar, vocabulary, phonetics and knows the rules of using formal and informal register on B2 level | E_1A_W06 | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-9, T-A-12, T-A-7, T-A-8, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-6, T-A-11, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-9 | M-1, M-2, M-5, M-6, M-7 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
E_1A_A15_W02 knows basic specialist vocabulary related to the field of study | E_1A_W06 | — | C-2 | T-A-10 | M-1, M-3, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A15_U01 has the ability to communicate on B2 level with various entities in a verbal and written form as well as reads and understands articles and reports concerning modern world | E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U15 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-10, T-A-7, T-A-11, T-A-6, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-12, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-5, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-4, M-7 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
E_1A_A15_U02 has the ability to understand texts and use basic specialist vocabulary in his/her field of study | E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U15 | — | C-2 | T-A-10 | M-1, M-3, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A15_K01 understands the need of life-long learning and developing of language competences | — | — | C-3 | T-A-10, T-A-4, T-A-12, T-A-11, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-13, T-A-6, T-A-1, T-A-9, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-4, T-A-10, T-A-8, T-A-7, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-8, T-A-9, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A15_W01 has knowledge concerning grammar, vocabulary, phonetics and knows the rules of using formal and informal register on B2 level | 2,0 | |
3,0 | The student has basic knowledge concerning grammar, vocabulary and phonetics of a selected foreign language on B2 level. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_A15_W02 knows basic specialist vocabulary related to the field of study | 2,0 | |
3,0 | The student knows 60% of the basic specialist vocabulary related to his/her field of study. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A15_U01 has the ability to communicate on B2 level with various entities in a verbal and written form as well as reads and understands articles and reports concerning modern world | 2,0 | |
3,0 | The student has the ability to communicate on a basic level with various entities in a verbal and written form. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_A15_U02 has the ability to understand texts and use basic specialist vocabulary in his/her field of study | 2,0 | |
3,0 | The student understands basic specialist vocabulary in his/her field of study and uses it to a limited extent. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A15_K01 understands the need of life-long learning and developing of language competences | 2,0 | |
3,0 | The student perceives the need of life-long learning and developing of his/her language competences. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- I. Stempek, A. Stelmach, Polski. Krok po kroku 2, Wyd. polish-courses.com
- E. Lipińska, Z polskim na ty. Podręcznik języka polskiego dla średnio zaawansowanych, Universitas, Kraków, 2010
- M. Szelc-Mays, Coś wam powiem… Ćwiczenia komunikacyjne dla średnio zaawansowanych, Universitas, Kraków, 2001
- M. Szelc-Mays, Nowe słowa – stare rzeczy. Podręcznik do nauczania słownictwa, Universitas, Kraków, 2004
- E. Lipińska, E.G. Dąmbska, Kiedyś wrócisz tu..., cz. I: Gdzie nadwiślański brzeg (B2), Universitas, Kraków, 2018
Literatura dodatkowa
- Achtelik A., Hajduk-Gawron W., Madeja A., Świątek M., Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu podstawowego, Universitas, Kraków, 2009, 2 CD. (B1)
- Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli jezyków obcych, Universitas, Kraków, 2010
- Lipińska E., Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla obcokrajowców, Universitas, Kraków, 2011, (B1-B2)
- Seretny A., Lipińska E., Przewodnik po egzaminach certyfikowanych, Universitas, Kraków, 2005