Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Rybackie użytkowanie wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rybackie użytkowanie wód
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zasad hydrologicznych, hydrobiologicznych i hydrochemicznych. Podstawowe wiadomości z Gospodarki rybackiej na wodach otwartych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Jeziora jako środowisko życia ryb, strefowosć jezior, posoby podziału jezior na typy, zarys form gospodarki rybackiej w jeziorach5
T-L-2Projektowanie skąłdu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie5
T-L-3Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych5
T-L-4Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych5
T-L-5Urządzenia techniczne i sprzęt rybacki, magazyny i suszarine sieci, sieciarnie, urządzenia i impregnacja materiałów sieciowych, typy łodzi jeziorowych, wyposarzenie łodzi rybackich, sprzet pomocniczy: windy,baby, kołowroty, chochle, widełki, szukarki, kasarki, sanie rybackie, tyczki drewniane- typy, podzieł i zastosowanie5
T-L-6Materiałoznawstwo rybackie, surowce i materiały do montażu sieci, podział włókien, wyrób nici rybackiej i tkanin sieciowych, pływaki, grzęzy, prace sieciarskie, szycie, krojenie, obsadzanie, konserwacja sieci rybackich, reperacja sieci rybackich.5
30
wykłady
T-W-1Wody powierzchniowe, podział wód pod względem ekologicznym i rybackim, obwody rybackie, części składowe obwodów rybackich5
T-W-2elementy prawne zagoapodarowania rybackiego jezior, Prawo Wodne, Ustawa o Rybactwie Śródlądowym, Ustawa o ochronie przyrody, rozporządzenia wykonawcze związane z zagospodarowaniem wód5
T-W-3Optymalne metody połowu ryb w jeziorach, selektywność narzedzi stosowanych w jeziorach, sieciarstwo, wydajnosć połowowa jezior, nakład połowowy5
T-W-4Określanie możliwości połowowych jezior, kierunkowa gospodarka rybacka w jeziorach, analizy połowów jeziorowych, racjonalna gospodarka rybacka w jeziorach5
T-W-5Szacowanie zasobów różnych gatunków ryb w jeziorach,metody, podział, zastosowanie. Opracowanie planu zagospodarowania jeziora5
T-W-6Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowywanie konspektów10
A-L-3Studiowanie literatury15
A-L-4zajęcia terenowe6
61
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Kolokium zaliczeniowe- pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Potrafi określić podział jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Potrafi określić możliwości połowowe jezior.
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W08, RYB_2A_W12, RYB_2A_W13C-1T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić, oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach. Powinien znać metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U02, RYB_2A_U05, RYB_2A_U06, RYB_2A_U07, RYB_2A_U10, RYB_2A_U11, RYB_2A_U12, RYB_2A_U15C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb.
RYB_2A_K02, RYB_2A_K03, RYB_2A_K04C-1T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Potrafi określić podział jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Potrafi określić możliwości połowowe jezior.
2,0Student nie potrafi określić podziału jezior w Polsce pod względem ekologicznym i rybackim
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce
3,5Student potrafi określić podział jezior w Polsce pod względem ekologicznym i rybackim
4,0Student orientuje się w tematyce podstawowych aktów prawnych w rybactwie
4,5Student potrafi opracować plan zagospodarowania jeziora.
5,0Student potrafi opracować plan zagospodarowania jeziora. Ponadto potrafi określić wymiary i okresy ochronne ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić, oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach. Powinien znać metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb.
2,0Student nie zna optymalnych metod połowu. Nie potrafi określić możliwości połowowych jezior.
3,0Student posiada podstawowe informacje o podziale wód względem ekologicznym. Potrafi określić obwody rybackie oraz części składowe obwodów rybackich
3,5Student zna podstawowe informacje na temat połowu ryb w jeziorach. Potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe.
4,0Student zna optymalne metody połowu. Potrafi określić możliwości połowowe jezior
4,5Student potrafi oszacować możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb
5,0Student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody podział i zastosowanie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb.
2,0Student nie zna optymalnych metod połowu. Nie potrafi określić możliwości połowowych jezior.
3,0Student potrafi opisać poprawnie zaledwie kilka metod połowu ryb w jeziorach.
3,5Student potrafi określić poprawnie możliwości połowowe jezior.
4,0Student potrafi określić poprawnie możliwości połowowe jezior. Potrafi dokonać analizy połowów jeziorowych.
4,5Student potrafi oszacować możliwości zarybień jezior.
5,0Student potrafi poprawnie oszacować możliwości zarybień jezior, potrafi poprawnie oszacować wybór gatunków ryb. Potrafi prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką na jeziorach

Literatura podstawowa

  1. Rudnicki A., Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
  2. Szczerbowski J. A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Szczerbowski J. A., Encyklopedia rybacko - wędkarska, IRS, Olsztyn, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Jeziora jako środowisko życia ryb, strefowosć jezior, posoby podziału jezior na typy, zarys form gospodarki rybackiej w jeziorach5
T-L-2Projektowanie skąłdu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie5
T-L-3Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych5
T-L-4Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych5
T-L-5Urządzenia techniczne i sprzęt rybacki, magazyny i suszarine sieci, sieciarnie, urządzenia i impregnacja materiałów sieciowych, typy łodzi jeziorowych, wyposarzenie łodzi rybackich, sprzet pomocniczy: windy,baby, kołowroty, chochle, widełki, szukarki, kasarki, sanie rybackie, tyczki drewniane- typy, podzieł i zastosowanie5
T-L-6Materiałoznawstwo rybackie, surowce i materiały do montażu sieci, podział włókien, wyrób nici rybackiej i tkanin sieciowych, pływaki, grzęzy, prace sieciarskie, szycie, krojenie, obsadzanie, konserwacja sieci rybackich, reperacja sieci rybackich.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wody powierzchniowe, podział wód pod względem ekologicznym i rybackim, obwody rybackie, części składowe obwodów rybackich5
T-W-2elementy prawne zagoapodarowania rybackiego jezior, Prawo Wodne, Ustawa o Rybactwie Śródlądowym, Ustawa o ochronie przyrody, rozporządzenia wykonawcze związane z zagospodarowaniem wód5
T-W-3Optymalne metody połowu ryb w jeziorach, selektywność narzedzi stosowanych w jeziorach, sieciarstwo, wydajnosć połowowa jezior, nakład połowowy5
T-W-4Określanie możliwości połowowych jezior, kierunkowa gospodarka rybacka w jeziorach, analizy połowów jeziorowych, racjonalna gospodarka rybacka w jeziorach5
T-W-5Szacowanie zasobów różnych gatunków ryb w jeziorach,metody, podział, zastosowanie. Opracowanie planu zagospodarowania jeziora5
T-W-6Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowywanie konspektów10
A-L-3Studiowanie literatury15
A-L-4zajęcia terenowe6
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Potrafi określić podział jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Potrafi określić możliwości połowowe jezior.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
RYB_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
RYB_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat technik rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich
Treści programoweT-L-5Urządzenia techniczne i sprzęt rybacki, magazyny i suszarine sieci, sieciarnie, urządzenia i impregnacja materiałów sieciowych, typy łodzi jeziorowych, wyposarzenie łodzi rybackich, sprzet pomocniczy: windy,baby, kołowroty, chochle, widełki, szukarki, kasarki, sanie rybackie, tyczki drewniane- typy, podzieł i zastosowanie
T-L-6Materiałoznawstwo rybackie, surowce i materiały do montażu sieci, podział włókien, wyrób nici rybackiej i tkanin sieciowych, pływaki, grzęzy, prace sieciarskie, szycie, krojenie, obsadzanie, konserwacja sieci rybackich, reperacja sieci rybackich.
T-L-1Jeziora jako środowisko życia ryb, strefowosć jezior, posoby podziału jezior na typy, zarys form gospodarki rybackiej w jeziorach
T-W-1Wody powierzchniowe, podział wód pod względem ekologicznym i rybackim, obwody rybackie, części składowe obwodów rybackich
Metody nauczaniaM-1wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Kolokium zaliczeniowe- pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić podziału jezior w Polsce pod względem ekologicznym i rybackim
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce
3,5Student potrafi określić podział jezior w Polsce pod względem ekologicznym i rybackim
4,0Student orientuje się w tematyce podstawowych aktów prawnych w rybactwie
4,5Student potrafi opracować plan zagospodarowania jeziora.
5,0Student potrafi opracować plan zagospodarowania jeziora. Ponadto potrafi określić wymiary i okresy ochronne ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić, oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach. Powinien znać metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U10Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
RYB_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
RYB_2A_U12Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich
Treści programoweT-L-2Projektowanie skąłdu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie
T-L-3Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych
T-L-4Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych
T-W-6Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior
Metody nauczaniaM-1wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna optymalnych metod połowu. Nie potrafi określić możliwości połowowych jezior.
3,0Student posiada podstawowe informacje o podziale wód względem ekologicznym. Potrafi określić obwody rybackie oraz części składowe obwodów rybackich
3,5Student zna podstawowe informacje na temat połowu ryb w jeziorach. Potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe.
4,0Student zna optymalne metody połowu. Potrafi określić możliwości połowowe jezior
4,5Student potrafi oszacować możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb
5,0Student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody podział i zastosowanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_2A_D2-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
RYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich
Treści programoweT-W-4Określanie możliwości połowowych jezior, kierunkowa gospodarka rybacka w jeziorach, analizy połowów jeziorowych, racjonalna gospodarka rybacka w jeziorach
T-W-5Szacowanie zasobów różnych gatunków ryb w jeziorach,metody, podział, zastosowanie. Opracowanie planu zagospodarowania jeziora
Metody nauczaniaM-1wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Kolokium zaliczeniowe- pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna optymalnych metod połowu. Nie potrafi określić możliwości połowowych jezior.
3,0Student potrafi opisać poprawnie zaledwie kilka metod połowu ryb w jeziorach.
3,5Student potrafi określić poprawnie możliwości połowowe jezior.
4,0Student potrafi określić poprawnie możliwości połowowe jezior. Potrafi dokonać analizy połowów jeziorowych.
4,5Student potrafi oszacować możliwości zarybień jezior.
5,0Student potrafi poprawnie oszacować możliwości zarybień jezior, potrafi poprawnie oszacować wybór gatunków ryb. Potrafi prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką na jeziorach