Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza sensoryczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | otrzymanie zaliczenia z biochemii i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych. |
C-2 | Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej | 1 |
T-L-3 | Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych. | 2 |
T-L-4 | Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych | 2 |
T-L-5 | Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych. | 2 |
T-L-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej | 2 |
T-W-2 | Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły. | 2 |
T-W-3 | Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych | 1 |
T-W-4 | Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających | 1 |
T-W-5 | Metody stosowane w analizie sensorycznej. | 2 |
T-W-6 | Błędy w analizie sensorycznej | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 9 |
A-L-3 | Konsultacje | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe za realizację poszczególnych ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-1_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio dobiera metody analizy. | TZZ_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-1_U01 Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych. | TZZ_1A_U10 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3 | S-2, S-3 |
TZZ_1A_PO1-1_U02 Student potrafi pracować w grupie przy realizacji zadania i sporządzić dokumentację z wykonanych czynności. | TZZ_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-1_K01 Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera. | TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-1_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio dobiera metody analizy. | 2,0 | |
3,0 | Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych. Z niewielką pomocą potrafi dobrać metodę do celu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-1_U01 Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO1-1_U02 Student potrafi pracować w grupie przy realizacji zadania i sporządzić dokumentację z wykonanych czynności. | 2,0 | |
3,0 | Pracuje w grupie i z niewielką pomocą sporządzić podstawową dokumentację z wykonanych czynnosci. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-1_K01 Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera. | 2,0 | |
3,0 | Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawęcka J., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001
- Gawęcki J., Baryłko-Pikielna N., Zmysły a jakość żywności i żywienia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2007
- Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2009
- Gawęcki J., Jędryka T., Analiza sensoryczna, Wydawnictwo AE, 1999
- Ackertnan D., Historia naturalna zmysłów, Książka i Wiedza, Warszawa, 1994
- Gawęcki J., Wagner W., Podstawy doświadczalnictwa w nauce o żywieniu i żywności, Skrypt AR, Poznań, 1988
- Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Andrzejewski H., Gołębiowska T., Ćwiczenia z analizy sensorycznej, Skrypt WSE, Poznań, 1974
- Fortuna T., Gibiński T. Nawotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, Skrypt AR, Kraków, 1992
- Fortuna T., Juszczuk L. Sobolewska- Zielińska J., Podstawy analizy żywności, AR, Kraków, 2001