Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Ekologiczny monitoring środowiska wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczny monitoring środowiska wodnego | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska |
C-2 | Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska |
C-4 | Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring) | 2 |
T-L-2 | Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce. | 1 |
T-L-3 | Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym. | 1 |
T-L-4 | Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych | 1 |
T-L-5 | Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. | 2 |
T-L-6 | Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska. | 1 |
T-W-2 | Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska | 1 |
T-W-3 | Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego | 1 |
T-W-4 | Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy. | 1 |
T-W-5 | Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych | 1 |
T-W-6 | Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej) | 1 |
T-W-7 | Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska | 1 |
T-W-8 | Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie konspektów | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 7 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-L-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
A-L-6 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-5 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej |
M-2 | Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu |
M-3 | Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach |
M-4 | Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji |
M-5 | Gry dydaktyczne (symulacyjne) |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów". |
M-7 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska | TZZ_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W02 Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów | TZZ_1A_W11, TZZ_1A_W22 | — | — | C-3, C-2 | T-L-6, T-L-4, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-4, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01 Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13 | — | — | C-4, C-3, C-2 | T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb | TZZ_1A_K04 | — | — | C-4, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska | 2,0 | Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska |
3,0 | Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska | |
3,5 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska | |
4,0 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w ekologicznym monitoringu środowiska | |
4,5 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska | |
5,0 | Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska oraz zaproponować ich wykorzystanie | |
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W02 Student potrafi scharakteryzować zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów | 2,0 | student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu |
3,0 | student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych | |
3,5 | student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach wodnych | |
4,0 | student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych | |
4,5 | student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych | |
5,0 | student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu w ekosystemach lądowych i wodnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01 Student dobiera odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | 2,0 | student nie dobiera prawidłowo metod ekologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować |
3,0 | student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | |
3,5 | student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | |
4,0 | student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | |
4,5 | student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność | |
5,0 | student dobiera trafnie odpowiednie metody ekologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb | 2,0 | student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód |
3,0 | student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu |
Literatura podstawowa
- Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
- Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła T., Metoda oceny rzek oparta na makrofitach, realizowana w Polsce na potrzeby Ramowej Dyrektywy Wodnej., Wiadomości meilioracyjne i łąkarskie., 2008, t. LI, nr 4 (419): 163-165.
- Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10
Literatura dodatkowa
- Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 2011, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
- Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
- Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Allan David J., Ekologia Wód Płynących, PWN, Warszawa, 1998