Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Wodne organizmy użytkowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodne organizmy użytkowe
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie licealnym w zakresie rozszerzonym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczna identyfikacja glonów użytkowych1
T-L-2Gąbki, wieloszczety i pierścienice wykorzystywane w różnych kulturach przez człowieka2
T-L-3Rozpoznawanie skorupiaków wykorzystywanych w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.2
T-L-4Rozpoznawanie mięczaków wykorzystywanych w gospodarce człowieka2
T-L-5Sprawdzian pisemny1
8
wykłady
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym2
T-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów1
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic1
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.1
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka1
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka1
T-W-7Zaliczenie pisemne1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną
M-2Pokaz materiału biologicznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne rozpoznawanie obiektów biologicznych ujętych w programie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_W01
Student potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki użytkowych organizmów wodnych oraz opisuje możliwości ich zastosowań przez człowieka w różnych działach gospodarki
TZZ_1A_W10C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_U01
Student posiada umiejętność łączenia i dobierania gatunków organizmów wodnych stosowanych w różnych gałęziach gospodarki
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U12C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_K01
Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K06C-1T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_W01
Student potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki użytkowych organizmów wodnych oraz opisuje możliwości ich zastosowań przez człowieka w różnych działach gospodarki
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nawać żadnego z podstawowych gatunków użytkowych organizmów wodnych
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 61- 70% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,5Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 71- 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych, ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
5,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować ponad 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_U01
Student posiada umiejętność łączenia i dobierania gatunków organizmów wodnych stosowanych w różnych gałęziach gospodarki
2,0Student nie posiada umiejętności łączenia i weryfikowania gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
3,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania do 60% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
3,5Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 61-70% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
4,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 71-80% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
4,5Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 81-90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
5,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania ponad 90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-3tzpw_K01
Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
2,0Student nie jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, nie ma świadomości potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
3,0Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dance S.P., Muszle, Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Borowitzka M.A., Micro-algal biotechnology., Cambridge University Press., Cambridge, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczna identyfikacja glonów użytkowych1
T-L-2Gąbki, wieloszczety i pierścienice wykorzystywane w różnych kulturach przez człowieka2
T-L-3Rozpoznawanie skorupiaków wykorzystywanych w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.2
T-L-4Rozpoznawanie mięczaków wykorzystywanych w gospodarce człowieka2
T-L-5Sprawdzian pisemny1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym2
T-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów1
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic1
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.1
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka1
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka1
T-W-7Zaliczenie pisemne1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-3tzpw_W01Student potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe gatunki użytkowych organizmów wodnych oraz opisuje możliwości ich zastosowań przez człowieka w różnych działach gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka
Treści programoweT-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nawać żadnego z podstawowych gatunków użytkowych organizmów wodnych
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 61- 70% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,5Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 71- 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych, ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
5,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować ponad 80% gatunków użytkowych organizmów wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-3tzpw_U01Student posiada umiejętność łączenia i dobierania gatunków organizmów wodnych stosowanych w różnych gałęziach gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka
Treści programoweT-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną
M-2Pokaz materiału biologicznego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne rozpoznawanie obiektów biologicznych ujętych w programie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności łączenia i weryfikowania gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
3,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania do 60% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
3,5Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 61-70% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
4,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 71-80% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
4,5Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania od 81-90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
5,0Student posiada umiejętności łączenia i weryfikowania ponad 90% (ujętych w programie) gatunków wodnych organizmów użytkowych pod kątem możliwości ich wykorzystania w różnych działach gospodarki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-3tzpw_K01Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z szerokimi możliwościami wykorzystania organizmów wodnych w różnych działach gospodarki człowieka
Treści programoweT-W-7Zaliczenie pisemne
T-W-2Przemysłowa uprawa i hodowla glonów
T-W-4Skorupiaki - możliwości ich wykorzystania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.
T-W-5Mięczaki i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-6Szkarłupnie i możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
T-W-1Możliwości wykorzystania glonów w rolnictwie i przemyśle spożywczym
T-W-3Wodne organizmy użytkowe z gromady pierścienic
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne- metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z prezentacją filmów video oraz dyskusja dydaktyczną
M-2Pokaz materiału biologicznego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne rozpoznawanie obiektów biologicznych ujętych w programie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusjach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, nie ma świadomości potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
3,0Student jest otwarty na praktyczne wykorzystanie niektórych wodnych organizmów użytkowych, ma świadomość potrzeby ciągłego poszukiwania nowych możliwości zastosowań hydrobiontów w gospodarce
3,5
4,0
4,5
5,0