Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Ogólne towaroznawstwo surowców i żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólne towaroznawstwo surowców i żywności | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody badania produktów żywnościowych | 2 |
T-L-2 | Towaroznawcza ocena owoców i warzyw | 2 |
T-L-3 | Znakowanie produktów żywnosciowych | 4 |
T-L-4 | Zastosowanie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów pochodzenia roslinnego i zwierzecego | 4 |
T-L-5 | Towaroznawcza ocena napojów bezalkoholowych i alkoholowych | 6 |
T-L-6 | Charakterystyka oraz ocena jakości używek i przypraw | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwosci towarów i czynniki wplywające na ich jakość | 2 |
T-W-2 | Badanie jakości towarów | 2 |
T-W-3 | Odbiór jakosciowy towarów | 1 |
T-W-4 | Czynniki determinujące jakość towarów | 2 |
T-W-5 | Zmiany zachodzące w przechowywaniu towarów. Ubytki towarowe | 1 |
T-W-6 | Oznaczenie towarów | 1 |
T-W-7 | Organizacje konsumenckie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 4 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców i żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | TZiZu_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_W02 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. | TZiZu_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZiZu_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_U02 Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | TZiZu_2A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | TZiZu_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców i żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_W02 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada pogłębioną w dostatecznym stopniu wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_U02 Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-2tibz_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Lempka A., Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWF, Warszawa, 2001
- Kołożyn -Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności, WSiP, Warszawa, 1999
- Karpiel Skrzypek M., Towaroznawstwo ogólne, Wyd. AR, Kraków, 2000
Literatura dodatkowa
- Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych Oficyna Wydawnicza Adam, 1996, Oficyna Wydawnicza Adam, Warszawa, 1996
- Świderski F., Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria I ćwiczenia, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998