Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Normy i zalecenia żywieniowe - aspekty praktyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Normy i zalecenia żywieniowe - aspekty praktyczne
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość anatomii i fizjologii człowieka, fizjologii żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nbycie praktycznej umiejętności oceny i korekty jadłospisów dekadowych palcówek żywienia zbiorowego oraz opracowanie jadłospiów osób ze zmianami w metabolizmie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fizjologiczne podstawy tworzenia norm żywieniowych, modelowych racji pokarmowych i wzorów żywienia. Szczegółowe omówienie obowiązujących norm, ustaw i rozporządzeń.2
T-L-2Ocena jadłospisów dekadowych zakładu żywienia zbiorowego otwartego (przedszkola oraz dziennego ośrodka opieki nad osobami starszymi) oraz ich korekta3
T-L-3Ocena jadłospisów dekadowych zakładu żywienia zbiorowego zamkniętego (całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży oraz domu pomocy społecznej) oraz ich korekta.4
T-L-4Opracowanie jadłospisów dla kobiet stosujących antykoncepcję lub hormonalna terapię zastępczą w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.3
T-L-5Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn stosujących terapię hormonalną w leczeniu płodności w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.2
T-L-6Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn poprawiających pamięć i nastrój w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.2
T-L-7Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn z neurodegeneracyjnymi w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.2
T-L-8Prezentacja projektu zaliczeniowego.2
20
wykłady
T-W-1Fizjologiczne podstawy tworzenia norm żywieniowych, modelowych racji pokarmowych i wzorów żywienia2
T-W-2Zastosowanie norm żywienia, modelowych racji pokarmowych w ocenie i planowaniu żywienia w zakładach żywienia zbiorowego oraz zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego (wojsko, dzienne i całodobowe domy pomocy społecznej, domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze).2
T-W-3Normy żywienia a zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w metabolizmie: kobiet stosujących antykoncepcję i/lub hormonalną terapię zastępczą oraz osób stosujących terapię wspomagającą płodność, procesy pamięciowe, nastrój, psychikę.2
T-W-4Wykorzystanie norm żywienia w przemyśle spożywczym do opracowywanie nowych produktów żywnościowych, ich znakowania oraz ustalania programów wzbogacania żywności.2
T-W-5Wykorzystanie norm żywienia w upowszechnianiu racjonalnego żywienia w formie prozdrowotnych programów o zasięgu międzynarodowym, krajowym i lokalnym.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach20
A-L-2Analiza wskaznej literatury4
A-L-3Przygotowanie do prezentacji projektu3
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad problemowy
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda analizy przypadków
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ustna odpowiedzi
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-3oaiz_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
TZiZu_2A_W06, TZiZu_2A_W09C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-7, T-L-8M-4, M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-3oaiz_U01
Potrafi ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
TZiZu_2A_U11C-1T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-6M-4, M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr3-3oaiz_K01
Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
TZiZu_2A_K04C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-6M-4, M-3, M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-3oaiz_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
3,5Student posiada wiedzę ponad dostateczną wiedzy z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
4,0Student posiada szeroką wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
4,5Student posiada ponad szeroką wiedzę, z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-3oaiz_U01
Potrafi ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
2,0Student nie potrafi ocenić i opracować jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dal osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
3,0Student potrafi z pomocą nauczyciela ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
3,5Student potrafi z niewielką pomocą nauczyciela ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
4,0Student potrafi dobrze ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
4,5Student potrafi ponad dobrze ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr3-3oaiz_K01
Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
2,0Student nie posiada kompetencji do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia, ale posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerszym zakresie
4,5Student posiada kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia, ale posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
5,0Student posiada kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia, ale posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo szerokim zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W, Od norm żywieniowych do marketingu żywności., Uniwersytet Przyrodniczy, Poznań, 2011
  2. Zin M., Ocena żywności i żywienia, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2009
  3. Turlejska H., Pelzner U., Szponar L., Konecka-Matyjek E., Zasady racjonalnego żywienia – zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia, Gdańsk, 2006, II

Literatura dodatkowa

  1. Kunachowicz H., Nadolna I, Przygoda B., Iwanow K, Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWiL, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fizjologiczne podstawy tworzenia norm żywieniowych, modelowych racji pokarmowych i wzorów żywienia. Szczegółowe omówienie obowiązujących norm, ustaw i rozporządzeń.2
T-L-2Ocena jadłospisów dekadowych zakładu żywienia zbiorowego otwartego (przedszkola oraz dziennego ośrodka opieki nad osobami starszymi) oraz ich korekta3
T-L-3Ocena jadłospisów dekadowych zakładu żywienia zbiorowego zamkniętego (całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży oraz domu pomocy społecznej) oraz ich korekta.4
T-L-4Opracowanie jadłospisów dla kobiet stosujących antykoncepcję lub hormonalna terapię zastępczą w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.3
T-L-5Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn stosujących terapię hormonalną w leczeniu płodności w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.2
T-L-6Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn poprawiających pamięć i nastrój w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.2
T-L-7Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn z neurodegeneracyjnymi w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.2
T-L-8Prezentacja projektu zaliczeniowego.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologiczne podstawy tworzenia norm żywieniowych, modelowych racji pokarmowych i wzorów żywienia2
T-W-2Zastosowanie norm żywienia, modelowych racji pokarmowych w ocenie i planowaniu żywienia w zakładach żywienia zbiorowego oraz zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego (wojsko, dzienne i całodobowe domy pomocy społecznej, domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze).2
T-W-3Normy żywienia a zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w metabolizmie: kobiet stosujących antykoncepcję i/lub hormonalną terapię zastępczą oraz osób stosujących terapię wspomagającą płodność, procesy pamięciowe, nastrój, psychikę.2
T-W-4Wykorzystanie norm żywienia w przemyśle spożywczym do opracowywanie nowych produktów żywnościowych, ich znakowania oraz ustalania programów wzbogacania żywności.2
T-W-5Wykorzystanie norm żywienia w upowszechnianiu racjonalnego żywienia w formie prozdrowotnych programów o zasięgu międzynarodowym, krajowym i lokalnym.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach20
A-L-2Analiza wskaznej literatury4
A-L-3Przygotowanie do prezentacji projektu3
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-3oaiz_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nbycie praktycznej umiejętności oceny i korekty jadłospisów dekadowych palcówek żywienia zbiorowego oraz opracowanie jadłospiów osób ze zmianami w metabolizmie.
Treści programoweT-W-5Wykorzystanie norm żywienia w upowszechnianiu racjonalnego żywienia w formie prozdrowotnych programów o zasięgu międzynarodowym, krajowym i lokalnym.
T-W-3Normy żywienia a zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w metabolizmie: kobiet stosujących antykoncepcję i/lub hormonalną terapię zastępczą oraz osób stosujących terapię wspomagającą płodność, procesy pamięciowe, nastrój, psychikę.
T-W-2Zastosowanie norm żywienia, modelowych racji pokarmowych w ocenie i planowaniu żywienia w zakładach żywienia zbiorowego oraz zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego (wojsko, dzienne i całodobowe domy pomocy społecznej, domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze).
T-W-1Fizjologiczne podstawy tworzenia norm żywieniowych, modelowych racji pokarmowych i wzorów żywienia
T-W-4Wykorzystanie norm żywienia w przemyśle spożywczym do opracowywanie nowych produktów żywnościowych, ich znakowania oraz ustalania programów wzbogacania żywności.
T-L-7Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn z neurodegeneracyjnymi w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
T-L-8Prezentacja projektu zaliczeniowego.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
M-3Metoda analizy przypadków
M-1Wyklad problemowy
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena ustna odpowiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
3,5Student posiada wiedzę ponad dostateczną wiedzy z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
4,0Student posiada szeroką wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
4,5Student posiada ponad szeroką wiedzę, z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny i korygowania jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-3oaiz_U01Potrafi ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego otwartego lub zamkniętego oraz osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nbycie praktycznej umiejętności oceny i korekty jadłospisów dekadowych palcówek żywienia zbiorowego oraz opracowanie jadłospiów osób ze zmianami w metabolizmie.
Treści programoweT-L-7Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn z neurodegeneracyjnymi w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
T-L-1Fizjologiczne podstawy tworzenia norm żywieniowych, modelowych racji pokarmowych i wzorów żywienia. Szczegółowe omówienie obowiązujących norm, ustaw i rozporządzeń.
T-L-5Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn stosujących terapię hormonalną w leczeniu płodności w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
T-L-2Ocena jadłospisów dekadowych zakładu żywienia zbiorowego otwartego (przedszkola oraz dziennego ośrodka opieki nad osobami starszymi) oraz ich korekta
T-L-4Opracowanie jadłospisów dla kobiet stosujących antykoncepcję lub hormonalna terapię zastępczą w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
T-L-8Prezentacja projektu zaliczeniowego.
T-L-3Ocena jadłospisów dekadowych zakładu żywienia zbiorowego zamkniętego (całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży oraz domu pomocy społecznej) oraz ich korekta.
T-L-6Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn poprawiających pamięć i nastrój w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
M-3Metoda analizy przypadków
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić i opracować jadłospisów dekadowych dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dal osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
3,0Student potrafi z pomocą nauczyciela ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
3,5Student potrafi z niewielką pomocą nauczyciela ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
4,0Student potrafi dobrze ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
4,5Student potrafi ponad dobrze ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić i opracować jadłospisy dekadowe dla zakładów żywienia zbiorowego oraz dla osób ze zmianami w metabolizmie w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające z tych zmian oraz normy żywienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZiZu_2A_Gr3-3oaiz_K01Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nbycie praktycznej umiejętności oceny i korekty jadłospisów dekadowych palcówek żywienia zbiorowego oraz opracowanie jadłospiów osób ze zmianami w metabolizmie.
Treści programoweT-W-5Wykorzystanie norm żywienia w upowszechnianiu racjonalnego żywienia w formie prozdrowotnych programów o zasięgu międzynarodowym, krajowym i lokalnym.
T-W-3Normy żywienia a zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w metabolizmie: kobiet stosujących antykoncepcję i/lub hormonalną terapię zastępczą oraz osób stosujących terapię wspomagającą płodność, procesy pamięciowe, nastrój, psychikę.
T-W-2Zastosowanie norm żywienia, modelowych racji pokarmowych w ocenie i planowaniu żywienia w zakładach żywienia zbiorowego oraz zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego (wojsko, dzienne i całodobowe domy pomocy społecznej, domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze).
T-W-1Fizjologiczne podstawy tworzenia norm żywieniowych, modelowych racji pokarmowych i wzorów żywienia
T-W-4Wykorzystanie norm żywienia w przemyśle spożywczym do opracowywanie nowych produktów żywnościowych, ich znakowania oraz ustalania programów wzbogacania żywności.
T-L-7Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn z neurodegeneracyjnymi w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
T-L-1Fizjologiczne podstawy tworzenia norm żywieniowych, modelowych racji pokarmowych i wzorów żywienia. Szczegółowe omówienie obowiązujących norm, ustaw i rozporządzeń.
T-L-5Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn stosujących terapię hormonalną w leczeniu płodności w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
T-L-2Ocena jadłospisów dekadowych zakładu żywienia zbiorowego otwartego (przedszkola oraz dziennego ośrodka opieki nad osobami starszymi) oraz ich korekta
T-L-4Opracowanie jadłospisów dla kobiet stosujących antykoncepcję lub hormonalna terapię zastępczą w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
T-L-8Prezentacja projektu zaliczeniowego.
T-L-3Ocena jadłospisów dekadowych zakładu żywienia zbiorowego zamkniętego (całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży oraz domu pomocy społecznej) oraz ich korekta.
T-L-6Opracowanie jadłospisów dla kobiet i mężczyzn poprawiających pamięć i nastrój w oparciu o zalecenia żywieniowe wynikające ze zmian w ich metabolizmie oraz normy żywienia.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
M-3Metoda analizy przypadków
M-1Wyklad problemowy
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia, ale posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerszym zakresie
4,5Student posiada kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia, ale posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie.
5,0Student posiada kompetencje do wykorzystania norm i zaleceń żywieniowych w upowszechnianiu racjonalnego żywienia, ale posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo szerokim zakresie.