Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Enzymologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Enzymologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Romanowska-Osuch <Agnieszka.Romanowska-Osuch@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biochemii, biologii i biotechnologii ogólnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących głównych klas enzymów oraz ich zastosowania w procesach technologii żywności. Poznanie kinetyki reakcji enzymatycznych i czynników mających wpływ na ich przebieg. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przypomnienie zasad organizacji pracy w laboratorium, zasad utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólnych zasady udzielania pierwszej pomocy. Wykrywanie aktywności enzymów w materiale biologicznym. | 3 |
T-L-2 | Czynniki wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych. | 2 |
T-L-3 | Izolacja enzymu i wykrywanie jego aktywności. | 2 |
T-L-4 | Kinetyka reakcji enzymatycznych. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie aktywności enzymu metodą kolorymetryczną. Enzymatyczna hydroliza skrobi. | 2 |
T-L-6 | Zastosowanie enzymów w procesach technologii żywności. | 2 |
T-L-7 | Kolokwium (test) | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Enzymy - podstawowe pojęcia i terminy. Kierunki wykorzystania preparatów enzymatycznych w technologii żywności. | 2 |
T-W-2 | Budowa enzymów. Centrum aktywne enzymu. Model tworzenia kompleksu substrat-enzym. Specyficzność substratowa katalizy enzymatycznej. Strategie katalityczne enzymów. Mechanizmy regulacji aktywności enzymatycznej. Kofaktory, grupy prostetyczne i koenzymy. | 2 |
T-W-3 | Nazewnictwo i klasyfikacja enzymów. Czynniki regulujące kinetykę procesów enzymatycznych. | 2 |
T-W-4 | Kinetyka reakcji enzymatycznych. Energia aktywacji. Model Michaelisa-Menten. Stała Michaelisa Teoria Lineweavera – Burka. Jednostki aktywności enzymatycznej. Rodzaje inhibicji. | 2 |
T-W-5 | Sposoby regulacji aktywności enzymatycznej tzw. enzymów regulatorowych; odwracalna modyfikacja kowalencyjna, aktywacja proteolityczna, oddziaływania allosteryczne, wiązanie białek regulatorowych. | 2 |
T-W-6 | Źródła preparatów enzymatycznych. Produkcja enzymów, ich oczyszczanie oraz immobilizacja. | 2 |
T-W-7 | Przegląd najważniejszych enzymów w technologii żywności oraz kierunki rozwoju. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium (test) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
S-3 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_B3_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat stosowania enzymów o właściwościach proteolitycznych, lipolitycznych i glikolitycznych w technologii żywności. | TZiZu_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_B3_U01 Potrafi zastosować w praktyce enzymy pochodzenia zwierzęcego, roślinnego i mikrobiologicznego w procesach technologicznych. | TZiZu_2A_U15 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_B3_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania wiedzy w zakresie nowych i innowacyjnych technologii w procesach produkcji i przetwarzania żywności | TZiZu_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-7 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_B3_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat stosowania enzymów o właściwościach proteolitycznych, lipolitycznych i glikolitycznych w technologii żywności. | 2,0 | W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
3,0 | W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
3,5 | W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
4,0 | W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
4,5 | W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. | |
5,0 | W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_B3_U01 Potrafi zastosować w praktyce enzymy pochodzenia zwierzęcego, roślinnego i mikrobiologicznego w procesach technologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_B3_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania wiedzy w zakresie nowych i innowacyjnych technologii w procesach produkcji i przetwarzania żywności | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Berg J, Stryer L, Tymoczko J.L., BIOCHEMIA, PWN, Warszawa, 2005, Rozdzały: 8, 9, 10
- Stryer L., BIOCHEMIA, PWN, Warszawa, 1997
- Whitaker J.R. et al., Handbook of Food Enzymology, CRC Press, 2002
- Bartoszewska, Niziołek, Paszowski, Ćwiczenia z enzymologii i technik biochemicznych., SGGW, Warszawa, 2011
- Murray R., Granner D., Rodwell V., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Kłyszejko-Stefanowicz L., Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Dubin A., Turyn B., Praktikum z biochemii, Instytut Biologii Molekularnej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999